
رای شماره۱۴۰۵۳۱۳۹۰۰۰۰۰۲۵۰۰۸۱ مورخ ۱۴۰۵/۰۲/۰۹ هیات تخصصی صنایع و بازرگانی (موضوع شکایت و خواسته: ابطال از زمان صدور حکم عبارت افزایش سالیانه ۵% به نرخ های تعیین شده در بند (ت) ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفاً جهت سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی موضوع جزء ۳ بند مذکور می باشد و این افزایش سالیانه نرخ مشمول کالاهای جزء ۴ توتون خام و جزء ۵ توتون فرآوری شده نمی گردد.)
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۵/۰۲/۰۹
دستهبندی
دیوان عدالت اداری
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۵/۰۶/۲۴ ۰۹:۳۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
متن کامل بخشنامه
رای شماره۱۴۰۵۳۱۳۹۰۰۰۰۰۲۵۰۰۸۱ مورخ ۱۴۰۵/۰۲/۰۹ هیات تخصصی صنایع و بازرگانی (موضوع شکایت و خواسته: ابطال از زمان صدور حکم عبارت افزایش سالیانه ۵% به نرخ های تعیین شده در بند (ت) ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفاً جهت سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی موضوع جزء ۳ بند مذکور می باشد و این افزایش سالیانه نرخ مشمول کالاهای جزء ۴ توتون خام و جزء ۵ توتون فرآوری شده نمی گردد.)
تاریخ تصویب: ۱۴۰۵/۰۲/۰۹
باسمه تعالی
هیات تخصصی صنایع و بازرگانی
شماره پرونده: ۰۴۰۰۰۱۵
شماره دادنامه سیلور: ۱۴۰۵۳۱۳۹۰۰۰۰۰۲۵۰۰۸۱
تاریخ: ۱۴۰۵/۰۲/۰۹
شاکی:
آقای بهمن زبردست
طرف شکایت:
گمرک جمهوری اسلامی ایران – سازمان امور مالیاتی کشور
موضوع شکایت و خواسته:
ابطال از زمان صدور حکم عبارت افزایش سالیانه ۵% به نرخ های تعیین شده در بند (ت) ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفاً جهت سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی موضوع جزء ۳ بند مذکور می باشد و این افزایش سالیانه نرخ مشمول کالاهای جزء ۴ توتون خام و جزء ۵ توتون فرآوری شده نمی گردد.
شاکی دادخواستی به طرفیت گمرک جمهوری اسلامی ایران-سازمان امور مالیاتی کشور به خواسته ابطال فوق الذکر به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیات عمومی ارجاع شده است.
متن مصوبه مورد شکایت:
افزایش سالیانه ۵% به نرخ های تعیین شده در بند (ت) ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفاً جهت سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی موضوع جزء ۳ بند مذکور می باشد و این افزایش سالیانه نرخ مشمول کالاهای جزء ۴ توتون خام و جزء ۵ توتون فرآوری شده نمی گردد.
دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:
۱- اتخاد وحدت ملاک از رای هیات تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری به تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۳۱
۲- اطلاق حکم تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ که شامل همه موارد ۵گانه انواع سیگار و محصولات دخانی می شود و مستثنی کردن ردیف های ۴ و ۵ توتون خام و توتون فرآوری شده وارداتی) خلاف اطلاق ماده است.
۳- ایراد ضرر مالی به خزانه عمومی کشور به جهت وصول عوارض کمتر نسبت به محصولات وارداتی
۴- خروج از حدود اختیار قانونی از حیث تطبیق حکم قانونگذار با مصادیق.
پاسخ طرف شکایت:
گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان احد از طرف های شکایت اعلام نموده است بخشنامه های صادره به شماره ۳۹۵۴۰۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ و ۱۸۹۸۲۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ این مرجع صرفاً ابلاغ نامه های شماره ۴۶۸۰/۲۰۰/ص مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ و ۲۴۴۷۱/۲۰۰/ص مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ سازمان امور مالیاتی کشور بوده است که به جهت ایجاد رویه واحد جهت اطلاع و اقدام گمرکات کشور صادر گردیده است. بنابراین گمرک واضع مفاد بخشنامه های ابلاغ شده نمی باشد.
طرف دیگر سازمان امور مالیاتی از ارسال لایحه دفاعیه امتناع نموده است.
پرونده کلاسه ه ت/ ۰۴۰۰۰۱۵ به خواسته ابطال از زمان صدور عبارت «افزایش سالیانه پنج واحد درصد به نرخهای تعیین شده در بند (ت) ماده ۲۶ صرفاً جهت سیگار، توتون، پیپ و تنباکوی وارداتی موضوع جزء ۳ بند مذکور میباشد و این افزایش سالیانه نرخ مشمول کالاهای جزء ۴ توتون خام و جزء ۵ توتون فرآوری شده نمیگردد» از بند ۱ بخشنامه شماره ۳۹۵۴۰۷/۱۴۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ مدیرکل دفتر واردات گمرک در هیات تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری مطرح شد و پس از بحث و بررسی، بیش از سه چهارم اعضای هیات تخصصی قایل به رد شکایت بوده و مستند به حکم مقرر در بند (ب) ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ به شرح زیر به صدور رای اقدام کردند:
رای هیات تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری
براساس بند (الف) ماده ۳ قانون امور گمرکی، «اعمال سیاستهای دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا» از وظایف و اختیارات گمرک است و برمبنای بند (گ) ماده ۱ همین قانون، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظّف به اجرای قوانین و مقررات مربوط اعم از آییننامههای اجرایی، دستورالعملها و بخشنامههایی است که نظارت یا اجرای آن به گمرک واگذار گردیده است. با توجه به اینکه عبارت مورد شکایت در راستای اجرای تکالیف قانونی گمرک وضع شده و مغایرتی با قانون ندارد، لذا به استناد بند (ب) ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رای به رد شکایت صادر و اعلام میکند. این رای مستند به ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۴۰۲/۰۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیمگیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل بوده و ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور توسط رییس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.
علیرضا خلیلزاده
رییس هیات تخصصی صنایع و بازرگانی
دیوان عدالت اداری
مواد قانونی مرتبط
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 26 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده 26 نرخ مالیات و عوارض کالاهای نفتی، فلزات گرانبها، سیگار، نوشابه و سایر کالاهای آس...
- قانون دیوان عدالت اداری
ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری: اموری که مطابق قانون در صلاحیت هیأت عمومی دیوان است، ابتداء به هیأتهای تخصصی مرکب از حداقل پانزد...
- قانون دیوان عدالت اداری
ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری: آرای هیأتهای تخصصی و هیأت عمومی در ابطال و عدم ابطال مصوبات موضوع بند (۱) ماده (۱۲) این قانون، د...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 26 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده 26 نرخ مالیات و عوارض کالاهای نفتی، فلزات گرانبها، سیگار، نوشابه و سایر کالاهای آس... |
| قانون دیوان عدالت اداری | ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری: اموری که مطابق قانون در صلاحیت هیأت عمومی دیوان است، ابتداء به هیأتهای تخصصی مرکب از حداقل پانزد... |
| قانون دیوان عدالت اداری | ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری: آرای هیأتهای تخصصی و هیأت عمومی در ابطال و عدم ابطال مصوبات موضوع بند (۱) ماده (۱۲) این قانون، د... |
بخشنامههای مرتبط
ابطال از زمان صدور نرخ های مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 ردیف 2 به...
140431390000207138۱۴۰۴/۰۱/۳۱بخشنامه ارسال تصویر تصویب نامه شماره 211874/ت60107ه مورخ 1401/11/16 هی...
210-80194۱۴۰۱/۱۲/۰۸رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۵۰۹۱۲۲ مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۳۰ هیات تخصصی مالیاتی ، بانک...
140431390000509122۱۴۰۴/۰۲/۳۰ابطال از زمان صدور حکم اعتبار عبارت "به استثناء مکمل ها و ویتامین های ...
140331390003144006۱۴۰۳/۱۲/۲۵رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۲۰۶۵۳۱۲ مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۱۷ هیات تخصصی مالیاتی ، بانک...
140431390002065312۱۴۰۴/۰۸/۱۷ابطال از زمان صدور اطلاق معافیت "عرضه و واردات انواع چای" مذکور در نام...
140431390002022203۱۴۰۴/۰۸/۱۲
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 140431390000207138 | ۱۴۰۴/۰۱/۳۱ | ابطال از زمان صدور نرخ های مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 ردیف 2 به... |
| 210-80194 | ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ | بخشنامه ارسال تصویر تصویب نامه شماره 211874/ت60107ه مورخ 1401/11/16 هی... |
| 140431390000509122 | ۱۴۰۴/۰۲/۳۰ | رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۵۰۹۱۲۲ مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۳۰ هیات تخصصی مالیاتی ، بانک... |
| 140331390003144006 | ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ | ابطال از زمان صدور حکم اعتبار عبارت "به استثناء مکمل ها و ویتامین های ... |
| 140431390002065312 | ۱۴۰۴/۰۸/۱۷ | رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۲۰۶۵۳۱۲ مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۱۷ هیات تخصصی مالیاتی ، بانک... |
| 140431390002022203 | ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ | ابطال از زمان صدور اطلاق معافیت "عرضه و واردات انواع چای" مذکور در نام... |


