
ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001774642 مورخ 1402/07/12 صادره از هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت بلاوجه آقای بهمن زبردست از رأی شماره 201-5 مورخ 1401/04/05 شورای عالی مالیاتی و بخشنامه ابلاغ آن، به شماره 200/1401/56 مورخ 1401/11/25
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۲/۰۸/۱۶
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۱/۱۰ ۰۹:۳۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این نامه رأی هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری را برای اطلاع مدیران کل امور مالیاتی ارسال میکند. طبق این رأی، عوارض قانونی وصولی شهرداریها از جمله وجوهی که از اتباع غیرایرانی دریافت میشود، فعالیت اقتصادی محسوب نمیگردد و بنابراین مشمول مالیات بر درآمد نیست. دیوان عدالت اداری شکایت شخصی مبنی بر اینکه این عوارض باید مشمول مالیات شود را رد کرده است، یعنی شهرداریها بابت این دریافتیها مالیات پرداخت نمیکنند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1402/08/16
موضوع: ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001774642 مورخ 1402/07/12 صادره از هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت بلاوجه آقای بهمن زبردست از رأی شماره 201-5 مورخ 1401/04/05 شورای عالی مالیاتی و بخشنامه ابلاغ آن، به شماره 200/1401/56 مورخ 1401/11/25
مدیران کل محترم امور مالیاتی
به پیوست تصویر دادنامه شماره 140231390001774642 مورخ 1402/07/12 صادره از هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت بلاوجه آقای بهمن زبردست از رأی شماره 201-5 مورخ 1401/04/05 شورای عالی مالیاتی و بخشنامه ابلاغ آن، به شماره 200/1401/56 مورخ 1401/11/25 برای استحضار ارسال می شود.
خلاصه پیام رای:
مطابق رأی شورای عالی مالیاتی، حقوق و عوارض قانونی وصولی شهرداری ها و درآمدهای ناشی از فعالیت هائی که عینا مشمول مقررات مالی حقوق و عوارض قانونی باشد، نباید جزء اقلام درآمد ناشی از فعالیت اقتصادی منظور شود. لذا وجوه دریافتی از اتباع غیر ایرانی، واجد وصف عوارض و از شمول حکم تبصره 2 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و مآلا مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود.
شاکی مدعی است، بهای خدمات دریافتی از اتباع غیر ایرانی، از مصادیق فعالیت اقتصادی مذکور در تبصره 2 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم برای شهرداری ها محسوب و مشمول مالیات می شود و به لحاظ مغایرت رأی شورای عالی مالیاتی با دادنامه شماره 1068 مورخ 1392/12/26 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، خواستار ابطال آن است.
مطابق رای هیئت تخصصی; اولا- دادنامه شماره 1068 راجع به وصول عوارض قانونی توسط شهرداری ها حکمی ندارد، ثانیا- عوارض قانونی که شهرداری ها وصول می نمایند، همچون عوارض دریافتی از اتباع غیر ایرانی، از مصادیق فعالیت اقتصادی موضوع تبصره 2 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم محسوب نمی شود و در نتیجه مشمول مالیات نمی باشد، لذا شکایت از آن مردود اعلام شده است.
مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 2 قانون مالیات های مستقیم ماده 2 - اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند: 1- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی؛...
- قانون محاسبات عمومی کشور
ماده ۱۳۶ قانون محاسبات عمومی کشور: سود و زیان حاصل از تسعیر دارائیها و بدهیهای ارزی شرکتهای دولتی درآمد یا هزینه تلقی نمیگردد....
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 2 قانون مالیات های مستقیم ماده 2 - اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند: 1- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی؛... |
| قانون محاسبات عمومی کشور | ماده ۱۳۶ قانون محاسبات عمومی کشور: سود و زیان حاصل از تسعیر دارائیها و بدهیهای ارزی شرکتهای دولتی درآمد یا هزینه تلقی نمیگردد.... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو... |
بخشنامههای مرتبط
صورتجلسه مورخ 1397/04/05 شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قا...
201-5۱۳۹۷/۰۴/۱۲بخشنامه ابلاغ صورتجلسه شورای عالی مالیاتی در خصوص عدم شمول مالیات نسبت...
200-1401-56۱۴۰۱/۱۱/۲۵ابطال بخشنامه شماره 11304/6247/201- 1382/11/15 سازمان امور مالیاتی
1068۱۳۹۲/۱۲/۲۶ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001858027 مورخ 1402/07/22 هیأت تخصص...
212-14638۱۴۰۲/۰۸/۱۰ارسال تصویر دادنامه شماره 1402313900001463636 مورخ 1402/06/07 صادره از...
212-11140۱۴۰۲/۰۶/۲۹ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001656742 مورخ 1402/06/29 صادره از ...
212-17650۱۴۰۲/۰۹/۲۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-5 | ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ | صورتجلسه مورخ 1397/04/05 شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قا... |
| 200-1401-56 | ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ | بخشنامه ابلاغ صورتجلسه شورای عالی مالیاتی در خصوص عدم شمول مالیات نسبت... |
| 1068 | ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | ابطال بخشنامه شماره 11304/6247/201- 1382/11/15 سازمان امور مالیاتی |
| 212-14638 | ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001858027 مورخ 1402/07/22 هیأت تخصص... |
| 212-11140 | ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ | ارسال تصویر دادنامه شماره 1402313900001463636 مورخ 1402/06/07 صادره از... |
| 212-17650 | ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001656742 مورخ 1402/06/29 صادره از ... |


