
تعیین درآمد فرضی به عنوان دارائی دوره انحلال- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مالیات بر شرکتها
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۴/۳۱
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۶ ۱۲:۴۹
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
در این رأی، شعبه دوم شورای عالی مالیاتی به اعتراض یک شرکت منحلشده رسیدگی کرد که حوزه مالیاتی مبلغی را بهعنوان درآمد فرضی دوره انحلال به داراییهای آن اضافه کرده بود. شورا اعلام کرد تعیین درآمد فرضی و افزودن آن به داراییهای دوره انحلال فاقد مبنای قانونی است و هیأت تجدیدنظر بدون بررسی مستدل اعتراض شرکت رأی داده است. رأی قبلی نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/04/31
پیوست:
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 10945-5/3/80
مربوط به مالیات: دوره انحلال(اشخاص حقوقی)
سال عملکرد یا تعلق مالیات: دوره انحلال (سال 76)
شماره حوزه مالیاتی: 1521
شماره سر ممیزی مالیاتی: 152
اداره: کل مالیات بر شرکتها
تاریخ ابلاغ رأی: 1380/07/16
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 6035-4/30-22/7/80
خلاصه واخواهی: محترما در اجرای مقررات ماده 251 قانون مالیاتهای مستقیم وبه استناد عدم رعایت قوانین و مقررات و نقص رسیدگی اعتراض خود را به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به شرح زیر اعلام می دارد: این شرکت در اواخر سال 73 تأسیس و به علت عدم توفیق در فعالیت و نداشتن سرمایه وبودجه لازم در اوایل سال 76 مجبور به انحلال گردیده است. حوزه مالیاتی خلاف مقررات قانونی ارقامی را تحت عنوان دارائی زمان انحلال منظور نموده که واقیعت نداشته ومنطبق مقررات قانونی نیز نمی باشد و هیأت های حل اختلاف مالیاتی به خصوص هیأت تجدید نظر هیچ گونه رسیدگی به عمل نیاورده که نقص رسیدگی در آن کاملا مشخص می باشد:
1- در خصوص محاسبه درآمد برای سال 76 و منظور نمودن آن به عنوان دارائی زمان انحلال گرچه اصولا این عمل قانونی نبوده و سود محاسبه شده به عنوان دارائی زمان انحلال وجود خارجی ندارد، معهذا حوزه مالیاتی فعالیت برای سال 76 اعلام نموده که بدون هیچ گونه سند و مدرک و صرفا بر اساس سوابق بوده که کاملا خلاف قانون ومقررات می باشد.
2- اثاثیه و ابزاری که به عنوان دارائی شرکت منظور شده مربوط به اشخاص ثالث است که این امر را نیز گواهی نموده اند وشرکت هیچ گونه دارائی در زمان انحلال نداشته لیکن هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر بدون رسیدگی و اظهار نظر مستند و قانونی و صرفا با اشاره به رأی هیأت بدوی و گزارش اجرای قرار که تماما مورد اعتراض شرکت منحله بوده انشاء رأی نموده اند. با توجه به مراتب فوق تقاضای نقض رأی مذکور وارجاع پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی جهت رسیدگی مجدد و رفع تعرض را دارد. رأی: شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله ومطالعه وبررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی می نماید:
هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی با توجه به موارد اعتراضیه شرکت مودی مبادرت به صدور قرار تحقیق و رسیدگی نموده و بر اساس گزارش کارشناس مجری قرار ضمن تعدیل دارائی دوره انحلال شرکت اصدار رأی نموده ومدیر تصفیه شرکت مذکور طی لایحه دفاعیه تسلیمی به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر نسبت به گزارش کارشناس مجری قرار و رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی اعتراض کرده است. علاوه بر آنکه اصولا عمل حوزه مالیاتی ذیربط در تعیین مبلغی به عنوان درآمد فرضی حاصل از فعالیت اقتصادی شرکت در دوره انحلال واضافه نمودن آن به اقلام دارائی شرکت فاقد توجیه قانونی می باشد، چون هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر بدون اظهارنظر مستدل و موجه نسبت به یک یک موارد مطروحه در لایحه اعتراضیه شرکت صرفا باتکاء گزارش کارشناس مجری قرار و رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی ومغایر مفاد ماده 248 قانون مالیاتهای مستقیم مبادرت به صدور رأی نموده علیهذا به رأی مورد واخواهی ایراد عدم کفایت رسیدگی و نقض قوانین ومقررات قانونی وارد می باشد و این شعبه ضمن نقض رأی مزبور پرونده امر را به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مذکور احاله می نماید تا از حیث موارد مطروحه مجددا مورد رسیدگی قرار گیرد.
صدیقه کاتوزیان
علی اکبر نوربخش
رضا سعیدی امجد
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۳۴ قانون مالیات های مستقیم ماده 34- اشخاص زیر مجاز نیستند قبل از أخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط موضوع این قانون، اموال و دارای...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۳۴ قانون مالیات های مستقیم ماده 34- اشخاص زیر مجاز نیستند قبل از أخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط موضوع این قانون، اموال و دارای... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ... |
بخشنامههای مرتبط
lطالبه مالیات از فروش دارائی ها ودرآمد اجاره در دوره انحلال- منبع مالی...
201-5306۱۳۸۱/۰۶/۳۱تعیین درآمد فرضی کمیسیونری برای شعبه شرکت خارجی- منبع مالیات: اشخاص حق...
201-4136۱۳۸۱/۰۵/۲۶برگشت هزینه خرید شرکت وافزایش مأخذ محاسبه مالیات دوره انحلال- منبع مال...
1961-4-30۱۳۸۱/۰۳/۱۹تعیین مبلغ یوزانس به عنوان درآمد مستقل از قرارداد و مطالبه مالیات از ا...
482242۱۳۸۰/۰۴/۲۵اظهار نظر ممیز کل در ظهر برگ تشخیص و به عنوان نماینده هیأت حل اختلاف -...
201-8378۱۳۸۲/۱۱/۲۵فعالیت نمایندگی و تعیین درآمد به طور علی الرأس- منبع مالیات اشخاص حقوق...
201-7938۱۳۸۲/۱۰/۳۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-5306 | ۱۳۸۱/۰۶/۳۱ | lطالبه مالیات از فروش دارائی ها ودرآمد اجاره در دوره انحلال- منبع مالی... |
| 201-4136 | ۱۳۸۱/۰۵/۲۶ | تعیین درآمد فرضی کمیسیونری برای شعبه شرکت خارجی- منبع مالیات: اشخاص حق... |
| 1961-4-30 | ۱۳۸۱/۰۳/۱۹ | برگشت هزینه خرید شرکت وافزایش مأخذ محاسبه مالیات دوره انحلال- منبع مال... |
| 482242 | ۱۳۸۰/۰۴/۲۵ | تعیین مبلغ یوزانس به عنوان درآمد مستقل از قرارداد و مطالبه مالیات از ا... |
| 201-8378 | ۱۳۸۲/۱۱/۲۵ | اظهار نظر ممیز کل در ظهر برگ تشخیص و به عنوان نماینده هیأت حل اختلاف -... |
| 201-7938 | ۱۳۸۲/۱۰/۳۰ | فعالیت نمایندگی و تعیین درآمد به طور علی الرأس- منبع مالیات اشخاص حقوق... |

