
برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مالیات بر شرکتها
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۰/۰۲/۳۱
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۲۰ ۱۰:۳۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی شورای عالی مالیاتی به اعتراض یک شرکت تولیدکننده دارو نسبت به برگشت برخی هزینهها از سوی حوزه مالیاتی رسیدگی کرده است. شرکت مدعی بود کسر ۱٪ عوارض بازآموزی جامعه پزشکی و ۱٪ عوارض شهرداری که ناچار به پرداخت آن بوده باید هزینه قابل قبول محسوب شود. شورای عالی مالیاتی این استدلال را نپذیرفت، چون طبق قوانین مربوط این عوارض به عنوان هزینه خریدار تعیین شدهاند نه هزینه شرکت فروشنده، بنابراین اعتراض شرکت رد شد و همان مالیات تعیینشده باقی ماند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1380/02/31
موضوع: برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مالیات بر شرکتها
شماره و تاریخ رأی موردواخواهی: 8586- 1379/10/12
مربوط به مالیات اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 76
شماره حوزه مالیاتی 0131
شماره سرممیزی مالیاتی 013
اداره:کل مالیات بر شرکتها
تاریخ ابلاغ رأی: 1379/11/11
شماره و تاریخ ثبت شکایت 9776-4/30- 1379/11/23
خلاصه واخواهی:
احتراما لایحه اعتراضیه به شرح زیر را تقدیم می دارد:
1- شرکت به استناد قانون بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی و آئین نامه اجرائی آن موظف به کسر 1% مبلغ فروش و تخصیص یا پرداخت آن به حساب خزانه می باشد، شرکت وظیفه قانونی خود را انجام داده لیکن قادر به پرداخت نگردیده وحوزه مالیاتی به این دلیل مبلغ مزبور را برگشت داده است که این عمل خلاف بند 27 ماده 148 قانون مالیاتها و اصول متداول حسابداری تعهدی است.
2- با توجه به اینکه بهای دارو شامل محصولات تعزیراتی است شرکت ناچارا مبلغ 1% عوارض شهرداری را رأسا پرداخت نموده است. حوزه به دلیل آنکه این مبلغ باید ذیل صورت حسابها از مصرف کننده دریافت شود آن را از هزینه های شرکت برگشت داده است. با عنایت به اینکه تولید محصولات داروئی استراتژیک بوده وقیمت گذاری توسط دولت صورت می گیرد لذا احتساب مبالغی غیر از مبالغ مراکز تعیین قیمت عملا جزو هزینه های شرکت خواهد بود که در صورت عدم قبول توسط حوزه مشخص نمی باشد مرجع پرداخت این هزینه ها کجا خواهد بود؟ خواهشمند است دستور فرمائید رسیدگی و رفع تعرض شود.
رأی:
شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی می نماید:
نظر به اینکه هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی به طور مستدل و موجه در رأی صادره تصریح نموده که به سبب آنکه 1% عوارض شهرداری و 1% عوارض بازآموزی، در قوانین مربوطه به عنوان هزینه خریدار تعیین گردیده است نمی توان هزینه های مزبور را جزو هزینه های قابل قبول شرکت محسوب نمود و هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر نیز ضمن صدور قرار تحقیق و رسیدگی نسبت به موارد اعتراضیه شرکت مودی و تعدیل درآمد مشمول مالیات به جهات دیگر، بر اساس بندهای 2و7 گزارش کارشناسان مجری قرار (برگهای شماره 338 و 340 پرونده) هزینه های مطروحه را قابل قبول ندانسته است.
علیهذا از حیث مندرجات شکوائیه واصله به رأی مورد واخواهی ایراد عدم کفایت رسیدگی یا نقض مقررات قانونی وارد نمی باشد و این شعبه رد شکایت رسیده را اعلام می دارد.
علی اکبرنوربخش
روح الله باباسنگانی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ماده 148- هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۴8 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ماده 148- هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۴8 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت... |
بخشنامههای مرتبط
برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخ...
30-4-580۱۳۸۱/۰۲/۰۱برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخ...
30-4-1201۱۳۸۰/۰۲/۲۳برگشت هزینه و اختلاف با موضوع مقررات ماده 172- منبع مالیات: اشخاص حقوق...
201-9177۱۳۸۲/۱۲/۲۴برگشت هزینه های موسسه بدون ارائه دلیل از سوی حوزه- منبع مالیات: اشخاص ...
201-7883۱۳۸۲/۱۰/۳۰برگشت هزینه خرید شرکت وافزایش مأخذ محاسبه مالیات دوره انحلال- منبع مال...
1961-4-30۱۳۸۱/۰۳/۱۹هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-...
201-9301۱۳۸۲/۱۲/۲۷
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 30-4-580 | ۱۳۸۱/۰۲/۰۱ | برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخ... |
| 30-4-1201 | ۱۳۸۰/۰۲/۲۳ | برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخ... |
| 201-9177 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۴ | برگشت هزینه و اختلاف با موضوع مقررات ماده 172- منبع مالیات: اشخاص حقوق... |
| 201-7883 | ۱۳۸۲/۱۰/۳۰ | برگشت هزینه های موسسه بدون ارائه دلیل از سوی حوزه- منبع مالیات: اشخاص ... |
| 1961-4-30 | ۱۳۸۱/۰۳/۱۹ | برگشت هزینه خرید شرکت وافزایش مأخذ محاسبه مالیات دوره انحلال- منبع مال... |
| 201-9301 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ | هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-... |


