
هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مالیات بر شرکتها
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۱۲/۲۷
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۰ ۰۹:۵۷
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
شرکت تولیدکننده قطعات خودرو هزینه تعمیر و نگهداری قالبهایی را که در اختیارش بود ابراز کرده بود، اما حوزه مالیاتی و هیأتها صرفاً به دلیل نبود مالکیت شرکت بر قالبها، این هزینهها را نپذیرفته بودند. شورای عالی مالیاتی اعلام کرد نبود مالکیت بهتنهایی دلیل رد هزینه تعمیرات نیست و باید بر اساس قرارداد فیمابین و مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون بررسی شود چه کسی مسئول تعمیرات است. به همین دلیل رأی قبلی به دلیل نقص رسیدگی نقض و پرونده به هیأت دیگری ارجاع شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1382/12/27
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 2418-1382/05/18
مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 1379
شماره حوزه مالیاتی: 0443 شماره سر ممیزی مالیاتی: 044 سازمان امور اقتصادی و دارائی استان اداره امور مالیاتی شهرستان: اداره کل: مالیات بر شرکتها
تاریخ ابلاغ رأی: 1382/07/07
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 5863-201-1382/07/28
خلاصه واخواهی: به استناد ماده 251 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 به دلیل عدم رعایت مقررات و نقص رسیدگی به شرح ذیل درخواست تجدید رسیدگی دارد. فعالیت این شرکت تولید قطعات خودرو بر اساس قراردادهای منعقده می باشد. و هزینه های تعمیر و نگهداری قالبها که فعالیت و ایجاد درآمد شرکت بدون بهره گیری از آنها مفهومی نخواهد داشت از جمله هزینه های شرکت می باشد، ولی حوزه مالیاتی این هزینه ها را برگشت داده است و هیأت حل اختلاف بدوی هم بدون توجه نظر ممیز را تأئید کرده است. و هیأت تجدید نظر هم فارغ از نظریه غیرقانونی و غیر واقعی رأی هیأت بدوی را مصون از تعرض اعلام داشته است. البته در هیچ یک از جلسات هیأت های حل اختلاف نماینده قوه قضائیه حضور نداشته است. به همین لحاظ هیأت تجدید نظر عنایت نفرموده اند که: اولا هزینه های انجام شده با ماده 148 قانونی منافاتی ندارد زیرا
الف- مربوط به فعالیت شرکت است.
ب- وجود خسارت محقق می باشد.
ج- موضوع و میزان آن مشخص است.
د- طبق مقررات و قرادادهای موجود جبران آن بر عهده دیگری نبوده است. بنا به مراتب درخواست احقاق حقوق قانونی شرکت را دارد.
شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با مطالعه شکوائیه شاکی و بررسی محتویات پرونده امر به شرح ذیل مبادرت به انشاء رأی می نماید: هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به دلیل عدم مالکیت مودی نسبت به قالبها هزینه تعمیرات آنها را از لحاظ مقررات مالیاتی غیر قابل قبول تشخیص و بر این مبنا رأی مورد واخواهی را صادر نموده است. در حالیکه عدم مالکیت دارائیها نمی تواند دلیل برگشت هزینه های تعمیرات آن دارائی ها که برابر قرارداد به عهده استفاده کننده است، باشد و حق این بود که هیأت مزبور با در نظر گرفتن مفاد قراردادهای مربوط و با مراجعه به اسناد و مدارک و دفاتر اشخاص طرف قرارداد و با عنایت به مقررات ماده 147 و 148 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه های بعدی و از جمله بند 20 ماده 148 قانون مذکور نسبت به قبول یا عدم قبول این قبیل هزینه ها اظهارنظر می کرد و چون رأی صادره بیانگر چنین بررسی نمی باشد. بنابراین به دلیل عدم کفایت رسیدگی رأی مورد واخواهی نقض وپرونده جهت رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون یاد شده احاله می گردد.
محمدعلی سعیدزاده
محمدعلی تراب زاده
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 147 قانون مالیات های مستقیم ماده 147 - هزینههای قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ماده 148- هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مکرر- در مورد مالیاتهای قطعی موضوع این قانون و مالیاتهای غیرمستقیم که در مرجع دیگ...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 147 قانون مالیات های مستقیم ماده 147 - هزینههای قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ماده 148- هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مکرر- در مورد مالیاتهای قطعی موضوع این قانون و مالیاتهای غیرمستقیم که در مرجع دیگ... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ... |
بخشنامههای مرتبط
معافیت مالیاتی ماده 165 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ادار...
201-2391۱۳۸۲/۰۳/۲۶حق الزحمه وحق المشاوره ماده 104 یا ماده 86 قانون مالیاتها- منبع مالیات...
201-7422۱۳۸۱/۰۸/۲۷عدم ارتباط ماده 102 وتبصره ماده 93 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص ...
201-6480۱۳۸۱/۰۷/۲۹عدم رعایت قسمت اخیر ماده 229 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-...
201-5979۱۳۸۱/۰۷/۱۶تشخیص درآمد برخلاف ماده 237 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ...
1286140۱۳۸۰/۰۶/۳۱عدم رعایت شرایط معافیت موضوع ماده 144 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخ...
1289792۱۳۸۰/۰۶/۳۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-2391 | ۱۳۸۲/۰۳/۲۶ | معافیت مالیاتی ماده 165 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ادار... |
| 201-7422 | ۱۳۸۱/۰۸/۲۷ | حق الزحمه وحق المشاوره ماده 104 یا ماده 86 قانون مالیاتها- منبع مالیات... |
| 201-6480 | ۱۳۸۱/۰۷/۲۹ | عدم ارتباط ماده 102 وتبصره ماده 93 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص ... |
| 201-5979 | ۱۳۸۱/۰۷/۱۶ | عدم رعایت قسمت اخیر ماده 229 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-... |
| 1286140 | ۱۳۸۰/۰۶/۳۱ | تشخیص درآمد برخلاف ماده 237 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ... |
| 1289792 | ۱۳۸۰/۰۶/۳۱ | عدم رعایت شرایط معافیت موضوع ماده 144 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخ... |

