
برگشت هزینه خرید شرکت وافزایش مأخذ محاسبه مالیات دوره انحلال- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مالیات بر شرکتها
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۳/۱۹
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۶ ۱۴:۲۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رای شورای عالی مالیاتی درباره اعتراض یک شرکت به برگشت هزینه خرید تجهیزات توسط ممیز مالیاتی در دوره انحلال شرکت است. ممیز بدون دلیل قانونی و صرفاً بر اساس گزارش کارشناسی نامعتبر، ارزش خرید را کاهش داده و مابهالتفاوت را به سود مشمول مالیات اضافه کرده بود. شورای عالی مالیاتی به دلیل نقص در رسیدگی، رای هیات تجدیدنظر را نقض کرد و پرونده را برای رسیدگی دقیقتر به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع داد. این موضوع برای اشخاص حقوقی در حال انحلال که هزینههایشان بدون مستندات کافی رد شده کاربرد دارد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/03/19
شماره و تاریخ رای مورد واخواهی: 1962- 1380/05/30
مربوط به مالیات اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: دوره انحلال
شماره حوزه مالیاتی 2013
شماره سرممیزی مالیاتی
اداره: کل مالیات بر شرکتها
تاریخ ابلاغ رای: 1380/07/08
شماره و تاریخ ثبت شکایت 6446-4/30- 1380/08/07
خلاصه واخواهی:
در موعد مقرر قانونی اظهارنامه مالیاتی تسلیم حوزه مربوط گردیده و در پی دعوت ممیز مالیاتی کلیه دفاتر، اسناد و مدارک قانونی در اختیار وی قرار گرفته. در حالیکه دفاتر مورد قبول واقع و لازم بوده است که صرفا مبادرت به برگشت هزینه های غیر قابل قبول بشود، ممیز مالیاتی ضمن برگشت بخشی از هزینه های شرکت قیمت خرید 44 دستگاه کلر زن گازی را که برابر قرارداد مورخ 1375/05/18 معادل 250.000.000 ریال بوده، با محاسباتی به مبلغ 171.018.968 ریال کاهش و تفاوت را به سود دوره انحلال اضافه نموده که این عمل قانونی نبوده و رای هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر که فقط بر اساس نظر کارشناس مجری قرار صادره گردیده به دلیل اینکه نظر کارشناس غیر واقعی و خلاف موازین قانونی است نمی تواند مورد قبول باشد. به رای مزبور اعتراض داشته، درخواست رسیدگی دارد. (مشروح مطالب در سه صفحه ضمیمه پرونده است)
رای:
شعبه هفتم شورای عالی مالیاتی پس از مطالعه مشروح شکایت شاکی و ملاحظه و بررسی اوراق پرونده به شرح آتی انشاء رای می نماید:
با وجود ابلاغ دعوتنامه شماره 0553/811 مورخ 1375/08/17 (برگ 9 پرونده) در تاریخ 1375/08/17 و نامه شرکت مودی (برگ 12 پرونده) وارده به شماره 0553/812 مورخ 1375/08/17 مبنی بر ارائه و کلیه فاکتورها و اسناد و مدارک خرید و فروش، ممیز مالیاتی متعاقب دعوتنامه فوق الذکر و در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 اقدامی به عمل نیاورده و به مفاد نامه شرکت دایر بر ارائه فاکتورها و اسناد مربوط به خرید ایرادی ننموده، از طرفی به شرح بند 19 از قسمت چهارم فرم 38 گزارش رسیدگی خود اظهار می نماید که مودی فاکتورهای خرید را ارائه کرده و از سوی دیگر به شرح پیوست گزارش یاد شده (برگ 25 پرونده) بیان نموده که بابت خرید هیچگونه فاکتور یا سندی ارائه نشده و بر این اساس و بدون ذکر هر گونه دلیل دیگری مبنی بر بی اعتباری ارزش خرید مورد ادعای مودی، مبادرت به تعیین ارزش خرید 44 دستگاه کلر زن می نماید. صرفنظر از بی ترتیبی فوق گزارش کارشناسی شماره 45929 مورخ 1379/10/18 (برگهای 83 و 84 پرونده) که در اجرای قرار شماره 4701 مورخ 1377/05/27 هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر تنظیم گردیده نیز در رابطه با اعتراض مودی به اقدام حوزه مالیاتی در تعیین ارزش خرید 44 دستگاه کلرزن فاقد اظهارنظر موجه و مدلل می باشد. علیهذا رای مورد واخواهی که صرفا با استناد به گزارش کارشناسی مذکور و بدون عنایت به نکات پیش گفته تحریر گردیده، من حیث عدم کفایت رسیدگی نقض و پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می گردد.
علی اصغرزندی فائز
غلامحسین مختاری
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۱5 قانون مالیات های مستقیم ماده 115- مأخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که منحل میشوند ارزش دارایی شخص حقوقی...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۱7 قانون مالیات های مستقیم ماده 117- اداره امور مالیاتی مکلف است برابر مقررات این قانون به اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عمل...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۱5 قانون مالیات های مستقیم ماده 115- مأخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که منحل میشوند ارزش دارایی شخص حقوقی... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۱7 قانون مالیات های مستقیم ماده 117- اداره امور مالیاتی مکلف است برابر مقررات این قانون به اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عمل... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت... |
بخشنامههای مرتبط
lطالبه مالیات از فروش دارائی ها ودرآمد اجاره در دوره انحلال- منبع مالی...
201-5306۱۳۸۱/۰۶/۳۱تعیین درآمد فرضی به عنوان دارائی دوره انحلال- منبع مالیات: اشخاص حقوقی...
3423-4-30۱۳۸۱/۰۴/۳۱برگشت هزینه و اختلاف با موضوع مقررات ماده 172- منبع مالیات: اشخاص حقوق...
201-9177۱۳۸۲/۱۲/۲۴برگشت هزینه های موسسه بدون ارائه دلیل از سوی حوزه- منبع مالیات: اشخاص ...
201-7883۱۳۸۲/۱۰/۳۰برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخ...
30-4-1419۱۳۸۰/۰۲/۳۱هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-...
201-9301۱۳۸۲/۱۲/۲۷
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-5306 | ۱۳۸۱/۰۶/۳۱ | lطالبه مالیات از فروش دارائی ها ودرآمد اجاره در دوره انحلال- منبع مالی... |
| 3423-4-30 | ۱۳۸۱/۰۴/۳۱ | تعیین درآمد فرضی به عنوان دارائی دوره انحلال- منبع مالیات: اشخاص حقوقی... |
| 201-9177 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۴ | برگشت هزینه و اختلاف با موضوع مقررات ماده 172- منبع مالیات: اشخاص حقوق... |
| 201-7883 | ۱۳۸۲/۱۰/۳۰ | برگشت هزینه های موسسه بدون ارائه دلیل از سوی حوزه- منبع مالیات: اشخاص ... |
| 30-4-1419 | ۱۳۸۰/۰۲/۳۱ | برگشت هزینه ها موضوع ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات: اشخ... |
| 201-9301 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ | هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-... |


