
آئین نامه نحوه تنظیم ونگهداری دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: سمنان
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۹/۳۰
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۱ ۰۸:۰۵
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
شرکتی که دفاتر آن به دلیل تأخیر در پلمپ و ثبت اولیه توسط هیأت بند ۳ ماده ۹۷ مردود اعلام شده بود به رأی هیأت تجدید نظر که این مردودی را تأیید کرده بود اعتراض کرد. شورای عالی مالیاتی رأی را نقض کرد زیرا هیأت تجدید نظر با وجود تعطیلی رسمی سه روز ابتدای فروردین و مهلت مجاز یکهفتهای تأخیر ثبت طبق تبصرههای ماده ۱۲ آییننامه دفاتر، درباره این نکته اظهارنظر نکرده بود؛ پرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1382/09/30
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 845-1382/03/20
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد : 79
شماره حوزه مالیاتی: 111
شماره سر ممیزی مالیاتی:
سازمان امور اقتصادی ودارائی استان
اداره امور مالیاتی شهرستان:
اداره کل: کل امور مالیاتی استان سمنان
تاریخ ابلاغ رأی: 1382/04/15
شماره وتاریخ ثبت شکایت: 4021-201-1382/05/14
خلاصه واخواهی:
- دفتر در تاریخ 1379/01/09 پلمپ شده است که از قبل از تاریخ پلمپ شرکت هیچگونه عملیات مالی و پولی نداشته است.
- هیأت بند 3 ماده 97 بدون توجیه و دلائل لازم وکافی و با نادیده گرفتن واقعیت و اینکه شرکت قبل از پلمپ دفاتر فعالیت مالی وپولی نداشته و بدون در نظر گرفتن توضیحات شرکت اتخاذ تصمیم کرده است.
- به استناد صورت حساب بانکی جمعا 4 فقره چک و یک فقره چک در گردش در تاریخ 7 و 8 فروردین ماه 79 در صورت حساب انعکاس دارد که به موجب مستندات ارائه شده مربوط به رویداد مالی و پولی سال 78 بوده است نه 79.
- 4- بر اساس مقررات ماده 15 آئین نامه و بند ج ماده 20 آئین نامه تحریر دفاتر به اظهارنظر هیأت سه نفری ایراد وارد است زیرا مقررات بند ج ماده 20 ناظر به تقدم ثبت است که اساسا هیچگونه ارتباطی با تاریخ مجاز پلمپ دفاتر نداشته و نمی تواند ملاک اظهارنظر واقع گردد. لذا تقاضای رسیدگی دارد.
شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و بررسی اوراق پرونده به شرح زیر اعلام رأی می نماید:
حسب محتویات پرونده هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر در خصوص عدم قبول اعتراض شرکت مودی به مردود بودن دفاتر، در اظهارنظر خود به ماده 15 و بند ج ماده 20 آئین نامه نحوه تحریر و تنظیم و نگهداری دفاتر قانونی اشاره و سپس با تعدیل درآمد مشمول مالیات اقدام به صدور رأی نموده است در حالیکه با توجه به تاریخ پلمپ دفاتر (1379/01/09) و تعطیلی رسمی سه روز اول سال، (یکم تا سوم) فروردین ماه، هیچگونه اظهارنظری در خصوص تبصره های 1و 2 ماده 12 آئین نامه مذکور (تأخیر ثبت مجاز یک هفته) نشده است و مقررات بند ج ماده 20 آئین نامه نیز در خصوص تقدم ثبت عملیات بوده که ارتباطی به دلائل اعلام شده از طرف حوزه مالیاتی ندارد، بنا به مراتب رأی مورد واخواهی به دلیل عدم کفایت رسیدگی از این جهت نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری احاله می گردد.
علی عزیزی
اسماعیل ملکان
بخشنامههای مرتبط
کسر تخفیفات از مبلغ فروش وثبت فروش خالص در دفاتر قانونی- منبع مالیات: ...
201-6309۱۳۸۲/۰۸/۱۷مردود بودن دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مال...
201-5957۱۳۸۲/۰۷/۳۰تعیین میزان ضایعات غیر قابل قبول علیرغم قبولی دفاتر قانونی- منبع مالیا...
201-3705۱۳۸۲/۰۴/۳۱در موارد رد دفاتر قانونی تبصره ماده 98 رعایت گردد- منبع مالیات: اشخاص ...
201-7401۱۳۸۱/۰۸/۲۷مغایرت صورتهای مالی شرکت با اظهارنامه ارسالی از طرف بانک- منبع مالیات:...
201-5500۱۳۸۱/۰۶/۳۱تعیین پورسانت ثابت از کمیسیون نمایندگان شرکت خارجی به صورت علی الرأس ع...
2030870۱۳۸۰/۰۹/۱۳
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-6309 | ۱۳۸۲/۰۸/۱۷ | کسر تخفیفات از مبلغ فروش وثبت فروش خالص در دفاتر قانونی- منبع مالیات: ... |
| 201-5957 | ۱۳۸۲/۰۷/۳۰ | مردود بودن دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مال... |
| 201-3705 | ۱۳۸۲/۰۴/۳۱ | تعیین میزان ضایعات غیر قابل قبول علیرغم قبولی دفاتر قانونی- منبع مالیا... |
| 201-7401 | ۱۳۸۱/۰۸/۲۷ | در موارد رد دفاتر قانونی تبصره ماده 98 رعایت گردد- منبع مالیات: اشخاص ... |
| 201-5500 | ۱۳۸۱/۰۶/۳۱ | مغایرت صورتهای مالی شرکت با اظهارنامه ارسالی از طرف بانک- منبع مالیات:... |
| 2030870 | ۱۳۸۰/۰۹/۱۳ | تعیین پورسانت ثابت از کمیسیون نمایندگان شرکت خارجی به صورت علی الرأس ع... |


