
کسر تخفیفات از مبلغ فروش وثبت فروش خالص در دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: فارس
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۸/۱۷
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۱ ۱۰:۵۸
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رای به اعتراض یک شرکت در فارس درباره مالیات عملکرد سال ۷۸ میپردازد. دفاتر شرکت به این دلیل رد شده بود که تخفیفات تجاری را از مبلغ فروش کسر و فروش خالص را در دفاتر ثبت کرده بود، هرچند کارشناس رسیدگی بعداً تایید کرد این تخفیفات واقعی و صحیح بودهاند. چون هیات حل اختلاف تجدیدنظر بدون توجه به این تایید کارشناس، رای رد دفاتر را عیناً تایید کرده بود، شورای عالی مالیاتی رای را به دلیل رسیدگی ناکافی نقض و پرونده را به هیات دیگری ارجاع داد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1382/08/17
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 1167-1381/12/10
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 78
شماره حوزه مالیاتی: 222
شماره سر ممیزی مالیاتی:
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان
اداره امور مالیاتی شهرستان:
اداره کل: امور مالیاتی استان فارس
تاریخ ابلاغ رأی: 1381/12/25
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 335-201-1382/01/24
خلاصه واخواهی:
این شرکت در سال 76 تخفیفات تجاری را از مبلغ فروش کسر وفروش خالصی را در دفاتر ثبت می نمود که مورد از طریق حوزه مالیاتی به هیأت سه نفره اعلام وموجب رد دفاتر گردید شرکت ناچارا برخلاف استانداردهای حسابداری فروش ناخالص را در دفاتر ثبت نموده (فروش خالص+ تخفیفات تجاری) همانطوریکه اطلاع دارید هر دو روش تأثیری به سود وزیان ندارد. لذا به شرح زیر به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر اعتراض داشته وتقاضای نقض آن را دارد.
1- عدم رعایت مفاد ماده 231 قانون مالیاتها توسط کارشناس مجری قرار.
2- عدم توجه کارشناس به مفاد بند 8 ماده 148 اصلاحی مورخ 1371/02/07 در خصوص قابل قبول بودن هزینه های بازاریابی وتحقیقات تجاری.
3- عدم اظهارنظر صریح و روشن کارشناس در خصوص تخفیفات تجاری.
4- طبق مقررات ماده 248 قانون مالیاتهای مستقیم رأی هیأت باید متضمن اظهارنظر موجه ومدلل نسبت به اعتراض مودی باشد اما در صدور رأی مقررات مذکور رعایت نشده است.
5- هیأتهای یاد شده باید مأخذ محاسبه مالیات را در متن رأی قید نمایند در صورتیکه مقررات قانون مالیاتها رعایت نشده است.
6- عدم اجابت تقاضای شرکت در رعایت مفاد ماده 246 قانون مالیاتهای مستقیم.
7- هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به دفاعیات شرکت و اسناد ومدارک ارائه شده توجهی نکرده است.
8- رأی هیأت مذکور زمانی صادر شده که قرار کارشناسی به درستی اجراء نگردیده است.
9- عدم رعایت مفاد ماده 244، در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی فقط نماینده دارائی حضور داشته است.
10- در رأی صادره رعایت مفاد ماده 248 قانون مالیاتهای مستقیم نشده است.
رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و بررسی اوراق پرونده به شرح زیر اعلام رأی می شود:
حسب محتویات پرونده کارشناس مجری قرار در انتهای گزارش خود (برگ شماره 232 پرونده) اعلام نموده است که با بررسی که از فاکتور خرید خریداران به عمل آمد تخفیفات داده شده در فاکتورها صحیح می باشد، هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر بدون توجه به این قسمت از گزارش کارشناس مجری قرار درآمد مشمول مالیات مندرج در رأی هیأت بدوی را عینا تأئید نموده است در حالیکه هیأت مذکور می بایستی ابتدا با استدلال موجه ومستند نسبت به عدم قبول نظر کارشناس مجری قرار اظهارنظر نموده و سپس مبادرت به صدور رأی می نمود بنا به مراتب رأی مورد واخواهی به دلیل عدم کفایت رسیدگی از این جهت نقض وپرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری احاله می گردد.
علی عزیزی
اسماعیل ملکان
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ماده 148- هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 231 قانون مالیات های مستقیم ماده 231- در مواردی که ادارات امور مالیاتی کتبا از وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، شرکتهای دولتی و...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 244 قانون مالیات های مستقیم ماده ۲۴۴- مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگر...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 246 قانون مالیات های مستقیم ماده 246- وقت رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی در مورد هر پرونده، جهت حضور مؤدی یا نماینده مؤدی و نی...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ماده 148- هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 231 قانون مالیات های مستقیم ماده 231- در مواردی که ادارات امور مالیاتی کتبا از وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، شرکتهای دولتی و... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 244 قانون مالیات های مستقیم ماده ۲۴۴- مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگر... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 246 قانون مالیات های مستقیم ماده 246- وقت رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی در مورد هر پرونده، جهت حضور مؤدی یا نماینده مؤدی و نی... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده... |
بخشنامههای مرتبط
آئین نامه نحوه تنظیم ونگهداری دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ...
201-7076۱۳۸۲/۰۹/۳۰مردود بودن دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مال...
201-5957۱۳۸۲/۰۷/۳۰تعیین میزان ضایعات غیر قابل قبول علیرغم قبولی دفاتر قانونی- منبع مالیا...
201-3705۱۳۸۲/۰۴/۳۱در موارد رد دفاتر قانونی تبصره ماده 98 رعایت گردد- منبع مالیات: اشخاص ...
201-7401۱۳۸۱/۰۸/۲۷تعیین پورسانت ثابت از کمیسیون نمایندگان شرکت خارجی به صورت علی الرأس ع...
2030870۱۳۸۰/۰۹/۱۳نقص ابلاغ اوراق مالیاتی وبه اجرا گذارده شدن مالیات قبل از قطعیت- منبع ...
201-4487۱۳۸۲/۰۵/۲۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-7076 | ۱۳۸۲/۰۹/۳۰ | آئین نامه نحوه تنظیم ونگهداری دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ... |
| 201-5957 | ۱۳۸۲/۰۷/۳۰ | مردود بودن دفاتر قانونی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مال... |
| 201-3705 | ۱۳۸۲/۰۴/۳۱ | تعیین میزان ضایعات غیر قابل قبول علیرغم قبولی دفاتر قانونی- منبع مالیا... |
| 201-7401 | ۱۳۸۱/۰۸/۲۷ | در موارد رد دفاتر قانونی تبصره ماده 98 رعایت گردد- منبع مالیات: اشخاص ... |
| 2030870 | ۱۳۸۰/۰۹/۱۳ | تعیین پورسانت ثابت از کمیسیون نمایندگان شرکت خارجی به صورت علی الرأس ع... |
| 201-4487 | ۱۳۸۲/۰۵/۲۹ | نقص ابلاغ اوراق مالیاتی وبه اجرا گذارده شدن مالیات قبل از قطعیت- منبع ... |

