
آیین نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری 28621/ ت 3354ه تاریخ 184/05/10
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۴/۰۸/۰۷
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۲۹ ۱۲:۲۹
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه فهرست تأسیسات گردشگری (مانند هتل، متل، اقامتگاه بومگردی، دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی و غیره) دارای پروانه بهرهبرداری از سازمان میراث فرهنگی را که مشمول ۵۰٪ معافیت مالیاتی موضوع تبصره ۳ ماده ۱۳۲ هستند مشخص میکند. همچنین اعلام میکند تأسیساتی که تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ پروانه گرفتهاند تا ۶ سال از ۵۰٪ مالیات بر درآمد ابرازی معافاند (بهجز درآمد اعزام گردشگر به خارج)، و از ابتدای ۱۳۹۵ درآمد هتلها و مراکز اقامتی که پروانه جدید بگیرند به مدت ۵ سال (در مناطق کمتر توسعهیافته ۱۰ سال) مشمول نرخ صفر مالیاتی است.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1384/08/07
پیوست: دارد
پیرو بخشنامه شماره 10944/2113/211 مورخ 1384/06/13 تصویر تصویب نامه شماره 28621/ ت 3354ه مورخ 1384/05/10 هیأت محترم وزیران در ارتباط با آیین نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها موضوع تصویب نامه شماره 7408/ ت 141 مورخ 1368/03/02 و اصلاحات بعدی آن جهت اطلاع و بهره برداری لازم به پیوست ابلاغ می گردد.
علی اکبر سمیعی
شماره: 114-94-200
تاریخ: 24-11-1394
موضوع:ابلاغ تصویب نامه اصلاح "آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها"
به پیوست تصویرتصویب نامه های شماره 75791-51001ه مورخ 11-6-1394 و شماره 107874/ت 52514 ه مورخ 18-8-1394 هیات محترم وزیران که جایگزین " آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها" موضوع تصویب نامه شماره 7408/ت 141 مورخ 2-3-1368 و اصلاحات بعدی آن گردیده است، جهت اجرا و اعمال پنجاه درصد معافیت مالیاتی موضوع تبصره 3 ماده 132 اصلاحی مصوب 27-11-1380 قانون مالیاتهای مستقیم به تاسیسات گردشگری ( ایرانگردی و جهانگردی ) موضوع بند (ج) ماده( 1 ) تصویب نامه صدرالذکر که دارای پروانه بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شرح ذیل می باشند ابلاغ می گردد:
1-هتل، متل و مهمانپذیر.
2-مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان ها، زایر سراها و خانه مسافرها.
3-اقامتگاه های بوم گردی و اقامتگاه های سنتی.
4-مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری.
5-مجتمع ها، اردوگاه ها و محوطه های گردشگری.
6-مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع های سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان.
7-محیط ها و پارک های طبیعت گردی و گردشگری روستایی و عشایری.
8-مراکز گردشگری ساحلی و دریایی.
9-واحد های پذیرایی و انواع غداخوری های منفرد بین راهی موجود.
10- تاسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی.
11- واحد های پذیرایی واقع در پایانه(ترمینال) فرودگاه ها، پایانه های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی.
12- واحد های پذیرایی واقع درپایانه های مسافری مرزی کشور.
13-سفره خانه های سنتی.
14- مناطق نمونه گردشگری.
15-دهکده های سلامت.
16-دفاتر یا شرکت های خدمات سیاحتی و جهانگردی.
در ضمن معافیت مالیاتی موضوع تبصره 3 ماده 132 قانون فوق در خصوص تاسیسات گردشگری (ایرانگردی و جهانگردی) موضوع بخشنامه های شماره 120072 مورخ 19-11-1387 و 89-93-200 مورخ 11-8- 1393 که از فهرست بند (ج) ماده 1 تصویب نامه صدرالذکر حذف گردیده اند تا تاریخ 1-7-1394 با رعایت سایر مقررات قابل اعمال خواهد بود.
همچنین با توجه به حکم بند (ر) ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم موضوع ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1-2-1394،کلیه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی پیش گفته در صورتی که لغایت 29-12-1394
و قبل از اجرای این ماده(1-1-1395) پروانه بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اخذ نموده باشند، تا مدت شش سال پس از لازم الاجرا شدن این ماده از پرداخت پنجاه درصد (%50) مالیات بر درآمد ابرازی معاف می باشند. حکم این بند نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور مجری نیست.
ضمنا خاطرنشان می سازد، از ابتدای سال 1395 ، طبق مفاد ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم و بند های ذیل آن موضوع ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1-2-1394 مجلس شورای اسلامی که طی بخشنامه شماره 28/94/200 مورخ 16-3-1394 ابلاغ گردیده است، درآمدهای خدماتی هتلها و مراکز اقامتی گردشگری که از تاریخ 1-1-1395 از طرف مراجع ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر می شود ، با رعایت آئین نامه اجرائی آن ، از تاریخ شروع بهره برداری یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد. .
سید کامل تقوی نژاد
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی...
- قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور
ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور: متن زیر جایگزین ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم و تبصرههای آ...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی... |
| قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور | ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور: متن زیر جایگزین ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم و تبصرههای آ... |
بخشنامههای مرتبط
معافیت مالیاتی تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی موضوع تبصره 3 ماده 132 قان...
120072۱۳۸۷/۱۱/۱۹اصلاح آئین نامه ایجاد ، اصلاح ، تکمیل ، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات ...
211-2113-10944۱۳۸۴/۰۶/۱۳اصلاح آئین نامه اجرایی اصلاح تکمیل تأسیسات گردشگری
28621-3354۱۳۸۴/۰۵/۱۰احکام مالیاتی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشو...
200-94-28۱۳۹۴/۰۳/۱۶ابلاغ تصویب نامه اصلاح "آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ...
7408-141۱۳۶۸/۰۳/۰۲بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 120072 | ۱۳۸۷/۱۱/۱۹ | معافیت مالیاتی تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی موضوع تبصره 3 ماده 132 قان... |
| 211-2113-10944 | ۱۳۸۴/۰۶/۱۳ | اصلاح آئین نامه ایجاد ، اصلاح ، تکمیل ، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات ... |
| 28621-3354 | ۱۳۸۴/۰۵/۱۰ | اصلاح آئین نامه اجرایی اصلاح تکمیل تأسیسات گردشگری |
| 200-94-28 | ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ | احکام مالیاتی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشو... |
| 7408-141 | ۱۳۶۸/۰۳/۰۲ | ابلاغ تصویب نامه اصلاح "آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |

