
قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۹۱/۰۶/۲۱
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۰۴/۱۶ ۱۰:۱۰
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه ابلاغکننده قانونی است که نرخ مالیات تکلیفی موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم را از ۵ درصد به ۳ درصد کاهش داده و مهلت واریز آن را تا پایان ماه بعد تعیین میکند. دستگاههای اجرایی طرف قرارداد با پیمانکاران و مهندسان مشاور مکلفاند مالیات و عوارض هر صورتوضعیت را ظرف یک ماه پرداخت کنند وگرنه خود دستگاه مشمول اصل مالیات، عوارض و جرائم میشود. همچنین کارگران اعزامی به خارج برای صدور خدمات فنی، در صورت داشتن گواهینامه شغلی، از مالیات معاف شدند و افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی داراییها تا پنج سال از مالیات معاف اعلام شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 21-06-1391
پیوست: دارد
ابلاغ قانون جدید حداکثر استفاده از توان تولیدی و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم
بخشنامه مخاطبین امور مالیاتی شهر و استان تهران اداره کل امور مالیاتی استان ... موضوع قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 01-05-1391 مجلس شورای اسلامی که در روز پنجشنبه مورخ 09-06-1391 با شماره 19658 در روزنامه رسمی کشور آگهی گردیده است، جهت اجراءابلاغ می گردد. ضمنابرخی از مواد آن که دارای احکام مالیاتی می باشد به شرح ذیل مورد تأکید قرار می گیرد.
ماده 8- در ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03-12-1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، عبارت «پنج درصد (5%) آن به عنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و ظرف سی روز» حذف و عبارت «سه درصد (3%) آن به عنوان علی الحساب مودی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و تا پایان ماه بعدی» جایگزین می گردد.
ماده 9- کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (2) این قانون که طرف قرارداد با پیمانکاران و مهندسین مشاور می باشند مکلفند مالیات و عوارض مربوط به هر صورت وضعیت را ظرف یک ماه از دریافت صورت وضعیت پرداخت نمایند در غیر این صورت دستگاه مذکور، مشمول پرداخت اصل مالیات و عوارض متعلق و جریمه های مربوط به آن می گردد.
ماده 10- دولت مکلف است به منظور تسریع در پرداخت مطالبات پیمانکاران طرحهای صنعتی و معدنی در چهارچوب بودجه سنواتی اوراق مشارکت منتشر نماید. این اوراق می تواند در بورس اوراق بهادار معامله شود و برای پرداخت مالیات و خرید شرکتهای دولتی از سازمان خصوصی سازی مورد استفاده قرار گیرد.
ماده 12- کارگران ایرانی اعزامی موضوع قراردادهای صدور خدمات فنی به خارج از کشور به شرط داشتن گواهینامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معاف می باشند.
ماده 17- افزایش سرمایه بنگاههای اقتصادی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های آنها، از تاریخ لازم الاجراءشدن این قانون به مدت پنج سال از شمول مالیات معاف است مشروط بر آنکه متعاقب آن به نسبت استهلاک دارایی مربوطه و یا در زمان فروش، مبنای محاسبه مالیات محاسبه گردد و بنگاه یاد شده طی پنج سال اخیر تجدید ارزیابی نشده باشد. آئین نامه اجرایی این ماده به وسیله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شود و حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
بنابراین با عنایت به مقررات قانون فوق الذکر از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون مذکور (25-06-1391) پرداختهای مشمول مالیات تکلیفی موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم و موارد اضافه شده در اجرای تبصره (5) ماده مذکور، توسط اشخاص صدر این ماده مشمول کسر 3% علی الحساب مودی می باشد که می بایست پرداخت های هر ماه حداکثر تا پایان ماه بعد به حساب اداره امور مالیاتی واریز گردد. پرداختهای انجام شده قبل از لازم الاجراء شدن این قانون، از حیث میزان علی الحساب مالیات قابل کسر و موعد پرداخت تابع مقررات قبل از اصلاح ماده 104 ق.م.م می باشد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 104 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۰۴ - حذف شد.
- قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
ماده ۲۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی: از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، کلیه مواد...
- قانون دیوان عدالت اداری
ماده ۸۵ قانون دیوان عدالت اداری: در مواردی که به تشخیص رئیس دیوان، رسیدگی به دادخواست ابطال مصوبه موضوعاً منتفی باشد، مانند موارد...
- قانون مدنی
ماده ۲ قانون مدنی: قوانین پانزده روز پس از انتشار در سراسر کشور لازمالاجرا است مگر آنکه در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 104 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۰۴ - حذف شد. |
| قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی | ماده ۲۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی: از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، کلیه مواد... |
| قانون دیوان عدالت اداری | ماده ۸۵ قانون دیوان عدالت اداری: در مواردی که به تشخیص رئیس دیوان، رسیدگی به دادخواست ابطال مصوبه موضوعاً منتفی باشد، مانند موارد... |
| قانون مدنی | ماده ۲ قانون مدنی: قوانین پانزده روز پس از انتشار در سراسر کشور لازمالاجرا است مگر آنکه در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا... |
بخشنامههای مرتبط
رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال فراز پایانی بخشنامه شما...
200-94-73۱۳۹۴/۰۷/۲۶رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال فراز پایانی بخشنامه شما...
785-786-787۱۳۹۴/۰۶/۲۴آیین نامه اجرایی ماده (17) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات...
230-14977۱۳۹۲/۰۶/۰۳اصلاح ماده (9) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین ن...
200-20000۱۳۹۱/۱۰/۱۰رای شماره ۱۷۷۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکای...
1776-1399۱۳۹۹/۱۱/۲۸ملغی الاثر شدن قسمت اخیر ماده (11) آیین نامه اجرایی ماده (17) قانون حد...
230-38133۱۳۹۲/۱۲/۲۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-94-73 | ۱۳۹۴/۰۷/۲۶ | رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال فراز پایانی بخشنامه شما... |
| 785-786-787 | ۱۳۹۴/۰۶/۲۴ | رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال فراز پایانی بخشنامه شما... |
| 230-14977 | ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ | آیین نامه اجرایی ماده (17) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات... |
| 200-20000 | ۱۳۹۱/۱۰/۱۰ | اصلاح ماده (9) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین ن... |
| 1776-1399 | ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ | رای شماره ۱۷۷۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکای... |
| 230-38133 | ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | ملغی الاثر شدن قسمت اخیر ماده (11) آیین نامه اجرایی ماده (17) قانون حد... |

