
ایجاد تکلیف برای دفاتر اسناد رسمی در خصوص اخذ گواهی انجام معامله از ادارات امور مالیاتی ذیربط در زمان تنظیم اسناد راجع به تقسیم نامه های املاک و قید شماره آن در سند تقسیم نامه
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۳۶۶/۱۱/۰۳
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۲/۰۱ ۱۲:۰۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این نامه دفاتر اسناد رسمی را مکلف میکند هنگام تنظیم سند تقسیمنامه املاک مشاع، گواهی انجام معامله را از اداره امور مالیاتی مربوط اخذ و شماره آن را در سند درج کنند، چون تقسیمنامه از نظر مالیاتی مشمول مقررات مواد ۱۹ و ۲۴ قانون مالیاتهای مستقیم است و در صورتی که سهم دریافتی هر مالک بیش از سهم مشاع او باشد، مازاد آن مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی نیز میشود. اگر دفترخانهای این گواهی را اخذ نکند و تخلف مالیاتی رخ دهد، دفترخانه مسئول شناخته شده و باید کل مالیات بهعلاوه ۲۵ درصد جریمه از آن مطالبه و وصول شود.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1366/11/03
نظر به اینکه تقسیم نامه راجع به املاک صرف نظر از عنوان سند از نظر مالیاتی از مصادیق مواد 19 و 24 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1340 (1345) و اصلاحیه های بعدی آن حسب مورد می باشد و در مواردی که به طور مثال دو یا چند ملک مشاعی متعلق به دو نفر یا بیشتر باشد و مالکین بخواهند با تنظیم تقسیم نامه شش دانگ هر پلاک را در سهم اختصاص خود قرار دهند علاوه بر تعلق مالیات موضوع بند 2 ماده 24 قانون فوق الذکر، منتفع شونده در کلیه موارد نسبت به مازاد حصه مشاعی مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی نیز خواهد بود که به هر صورت مرجع تشخیص و تعیین درآمد مشمول مالیات به استناد مقررات قانون مزبور مامورین تشخیص مالیاتی مربوطه می باشند
بر این اساس و در این رابطه این وزارتخانه طی نامه شماره 20/2036/34792 مورخ 66/09/01 از آن سازمان درخواست نموده که مراتب لزوم اخذ گواهی انجام معامله موضوع ماده 10 لایحه قانونی مصوب 59/03/03 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و قید شماره آن در اسناد تقسیم نامه را به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ نمایند، ولی اداره کل امور اسناد و سر دفتران آن سازمان با عنوان نمودن عدم نص قانونی در خصوص خواسته خود را متعذر از صدور بخشنامه دانسته و خواستار ارائه مستند قانون گردیده است علی هذا با عنایت به اینکه قبلا نیز در مورد نامه شماره 17/5175/12596 این وزارت عنوان آن سازمان از طرف اداره کل مزبور مکاتبه مشابه ای انجام شده است ضمن ارسال فتوکپی پاسخ آن به شماره 20/2237 مورخ 66/9/20 خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به ابلاغ مفاد نامه شماره 20/2036/34792 مورخ 66/09/01 این وزارتخانه به دفاتر اسناد رسمی تسریع و نتیجه را اعلام دارند.
بدیهی است قطع نظر از ابلاغ مفاد نامه مزبور به دفاتر اسناد رسمی صرفا به منظور ایجاد هماهنگی و رعایت صحیح مقررات قانون مالیاتهای مستقیم و در ارتباط با ماده 9 آئین نامه نظارت بر عملیات صاحبان دفاتر اسناد رسمی درخواست گردیده، ماموران مالیاتی وزارت متبوع به وظایف مقرر کماکان ادامه داده و در صورت مشاهده تخلفات مالیاتی دفاتر اسناد رسمی را مسئول تضییع حقوق دولت دانسته و طبق مقررات و قوانین مالیاتی کلیه مالیاتهای متعلقه به اضافه 25% جریمه تخلف را از آنان مطالبه و وصول خواهند نمود.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۹ قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۹ - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۴ قانون مالیات های مستقیم ماده 24- اموال زیر از شمول مالیات این فصل خارج است: 1- وجوه بازنشستگی و وظیفه و پسانداز خدمت و مز...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲59 قانون مالیات های مستقیم ماده 259- هر گاه شکایت از رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی از طرف مؤدی به عمل آمده باشد و مؤدی به میزان...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 187 قانون مالیات های مستقیم ماده 187 - حذف شد .
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 52 قانون مالیات های مستقیم ماده 52 - درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۹ قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۹ - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۴ قانون مالیات های مستقیم ماده 24- اموال زیر از شمول مالیات این فصل خارج است: 1- وجوه بازنشستگی و وظیفه و پسانداز خدمت و مز... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲59 قانون مالیات های مستقیم ماده 259- هر گاه شکایت از رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی از طرف مؤدی به عمل آمده باشد و مؤدی به میزان... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 187 قانون مالیات های مستقیم ماده 187 - حذف شد . |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 52 قانون مالیات های مستقیم ماده 52 - درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر... |
بخشنامههای مرتبط
رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 5 مورخ 86/1/19 در...
210-56861۱۳۸۸/۰۶/۱۷عدم شمول مالیات نسبت به تقسیم اموال مشاع در اسناد تقسیم نامه های تنظ...
200-95-44۱۳۹۵/۰۷/۱۳تکالیف دفاتر اسناد رسمی نسبت به مطالبه یا عدم مطالبه گواهی انجام معامل...
30-5-4238-59510۱۳۶۸/۱۲/۲۵بلامانع بودن اقدام ادارات امور مالیاتی جهت محاسبه و اخذ مالیات موضوع م...
200-69314۱۴۰۳/۰۹/۱۴استقرار سامانه برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد...
230-63747۱۳۹۸/۱۲/۰۷نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شماره 201-26 مورخ 1...
201-26۱۳۹۸/۰۹/۲۳
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 210-56861 | ۱۳۸۸/۰۶/۱۷ | رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 5 مورخ 86/1/19 در... |
| 200-95-44 | ۱۳۹۵/۰۷/۱۳ | عدم شمول مالیات نسبت به تقسیم اموال مشاع در اسناد تقسیم نامه های تنظ... |
| 30-5-4238-59510 | ۱۳۶۸/۱۲/۲۵ | تکالیف دفاتر اسناد رسمی نسبت به مطالبه یا عدم مطالبه گواهی انجام معامل... |
| 200-69314 | ۱۴۰۳/۰۹/۱۴ | بلامانع بودن اقدام ادارات امور مالیاتی جهت محاسبه و اخذ مالیات موضوع م... |
| 230-63747 | ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ | استقرار سامانه برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد... |
| 201-26 | ۱۳۹۸/۰۹/۲۳ | نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شماره 201-26 مورخ 1... |

