
مالیات تکلیفی و هزینه های برگشتی- منبع مالیات:حقوق- اداره کل مربوط: آذربایجان شرقی
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۱۰/۳۰
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۰
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی روشن میکند حتی اگر پاداش پرداختی به اعضای هیأت مدیره در حساب سود و زیان شرکت بهعنوان هزینه غیرقابل قبول برگشت داده شود، شرکت همچنان مکلف است مالیات تکلیفی این پاداش را در زمان پرداخت کسر و بهموقع پرداخت کند؛ قبول یا رد هزینه در حسابهای شرکت ارتباطی به این تکلیف ندارد و مطالبه آن مالیات مضاعف تلقی نمیشود.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/10/30
شماره و تاریخ رای مورد واخواهی: 3181-1380/06/19
مربوط به مالیات حقوق
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 75و 76
شماره حوزه مالیاتی 4011
شماره سرممیزی مالیاتی
اداره:سازمان امور اقتصادی و دارائی استان آذربایجان شرقی
تاریخ ابلاغ رای: 1380/07/04
شماره و تاریخ ثبت شکایت 5857-4/30- 1380/07/16
خلاصه واخواهی:
حوزه مالیاتی با توجه به میزان پاداش اعضاء هیات مدیره طبق فهرست ارائه شده اقدام به مطالبه مالیات نموده که با اعتراض شرکت پرونده در هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی مطرح، هیات مزبور با توجه به گزارش مجری قرار برگ مطالبه را عینا تائید نموده لکن هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به صرف اینکه پاداش دریافتی هیات مدیره به عنوان هزینه های غیر قابل قبول برگشت گردیده از برگ مطالبه موصوف رفع تعرض به عمل آورده که به نظر می رسد اقدام هیات مغایر با مدلول بند 2 ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم بوده از طرفی چنین معافیتی در شقوق ماده 91 قانون پیش بینی نگردیده است. تقاضای رسیدگی و نقض رای صادره مورد استدعاست.
رای:
شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله، مطالعه و بررسی اوراق و مدارک پرونده مالیاتی به شرح آتی انشاء رای می نماید:
حسب محتویات پرونده حوزه مالیاتی بر طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم اقدام به مطالبه مالیات پاداش پرداختی توسط شرکت به اعضاء هیات مدیره نموده است. هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به سبب اینکه پاداش مزبور جزء هزینه های قابل قبول شرکت تلقی نشده و به منظور جلوگیری از وصول مالیات مضاعف، برگ مطالبه مالیات مزبور را کان لم یکن تلقی نموده در حالیکه قبول یا عدم قبول هزینه مزبور در حساب سود و زیان و عملکرد ارتباطی با تکلیف شرکت در کسر و پرداخت مالیات پاداش پرداختی به اعضاء هیات مدیره نداشته و شرکت وظیفه داشته که در موقع پرداخت مالیات متعلق را کسر و ظرف مهلت مقرر پرداخت می نمود
و در خصوص مالیات مضاعف هم با توجه به اینکه مالیات مزبور مربوط به اشخاص دریافت کننده پاداش بوده پرداخت مالیات مضاعف نیز مضوعیت ندارد. بنا به مراتب و از حیث مندرجات شکوائیه واصله به رای هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر که برخلاف مقررات قانون صادر گردیده ایراد وارد است و ضمن نقض آن پرونده برای رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع می شود.
محمدعلی بیگ پور
اسماعیل ملکان
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 91 قانون مالیات های مستقیم ماده 91- درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است : 1- رؤسا و اعضای مأموریتهای سیاسی خا...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم ماده 1- اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات میباشند: 1 - کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 91 قانون مالیات های مستقیم ماده 91- درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است : 1- رؤسا و اعضای مأموریتهای سیاسی خا... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم ماده 1- اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات میباشند: 1 - کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به... |
بخشنامههای مرتبط
رعایت مقررات ماده 237- منبع مالیات: حقوق- اداره کل مربوط: آذربایجان شر...
201-10563۱۳۸۱/۱۲/۲۴مالیات پاداش پرداختی به اعضاء هیات مدیره- منبع مالیات: حقوق- اداره کل ...
201-9151۱۳۸۱/۱۰/۳۰مالیات تکلیفی و حقوق و تبصره های ماده 190 منبع مالیات:حقوق- اداره کل م...
201-9922۱۳۸۱/۱۱/۲۹ابلاغ مصوبه هیأت وزیران درخصوص استهلاک بدهی ناشی از مابهالتفاوت نرخ ت...
230-96-28۱۳۹۶/۰۲/۲۰استهلاک بدهی ناشی از مابهالتفاوت نرخ تکلیفی و هزینههای قطعی (قیمت وا...
15011-52126۱۳۹۶/۰۲/۱۲معافیت مابه التفاوت نرخ تکلیفی و هزینه های قطعی شرکت های توزیع نیروی ب...
230-11640۱۳۹۲/۰۴/۳۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-10563 | ۱۳۸۱/۱۲/۲۴ | رعایت مقررات ماده 237- منبع مالیات: حقوق- اداره کل مربوط: آذربایجان شر... |
| 201-9151 | ۱۳۸۱/۱۰/۳۰ | مالیات پاداش پرداختی به اعضاء هیات مدیره- منبع مالیات: حقوق- اداره کل ... |
| 201-9922 | ۱۳۸۱/۱۱/۲۹ | مالیات تکلیفی و حقوق و تبصره های ماده 190 منبع مالیات:حقوق- اداره کل م... |
| 230-96-28 | ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ | ابلاغ مصوبه هیأت وزیران درخصوص استهلاک بدهی ناشی از مابهالتفاوت نرخ ت... |
| 15011-52126 | ۱۳۹۶/۰۲/۱۲ | استهلاک بدهی ناشی از مابهالتفاوت نرخ تکلیفی و هزینههای قطعی (قیمت وا... |
| 230-11640 | ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ | معافیت مابه التفاوت نرخ تکلیفی و هزینه های قطعی شرکت های توزیع نیروی ب... |


