
اجرای تبصره 4 ماده 53 با توجه به حکم ماده 104 قانون مالیاتها در خصوص کارخانه- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: بندر گز
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۷/۲۴
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۵ ۱۶:۲۱
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی به اختلاف بر سر نحوه مالیاتستانی از اجاره یک کارخانه پنبهپاککنی میپردازد. حوزه مالیاتی اجارهبهای کارخانه را مشمول کسر ۵ درصد موضوع تبصره ۴ ماده ۵۳ دانسته بود، اما شورای عالی مالیاتی این تشخیص را نپذیرفت و اعلام کرد اجاره کارخانه بر اساس ماده ۱۰۴ قانون مشمول کسر ۵ درصد از اجارهبها بهعنوان علیالحساب مالیات است نه تبصره مذکور، و رأی صادرشده را نقض و پرونده را برای رسیدگی دوباره ارجاع داد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/07/24
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 14-1380/06/04
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 1378
شماره حوزه مالیاتی: 9414
شماره سر ممیزی مالیاتی: 941
اداره: امور مالیاتی شهرستان بندرگز
تاریخ ابلاغ رأی: 1380/07/01
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 6159-4/30-1380/07/28
خلاصه واخواهی:
شرکت کارخانه پنبه پاک کنی متعلق به خود با کلیه تأسیسات ماشین آلات، باسکول و غیره را با تنظیم قرارداد عادی به آقای به اجاره واگذار می نماید.
ممیز مالیاتی مال الاجاره دریافتی را مشمول حکم تبصره 4 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه های بعدی آن دانسته، در حالی که تبصره مزبور راجع به اجاره محل مسکونی واداری و ماشین آلات و اثاثیه مرتبط به آنها از قبیل ماشین لباسشویی و ظرف شوئی و مبلمان و اثاثیه.... می باشد. عمل شرکت مشمول بخش مشاغل است ودرآمد مشمول مالیات در صورت تشخیص از طریق علی الرأس، به موجب مواد 152،98و 153 قانون مارالذکر با اعمال ضرائبی که در دفترچه ضرایب مالیاتی پیش بینی شده، در قرائن مورد قبول قانون گذار تعیین می شود. به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر اعتراض داشته درخواست نقض آن را دارد. (مشروح مطالب در دو صفحه ضمیمه پرونده است).
رأی:
شعبه هفتم شورای عالی مالیاتی پس از مطالعه مشروح شکایت شاکی وملاحظه و بررسی اوراق پرونده به شرح آتی انشاء رأی می نماید:
در تبصره 4 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 از کارخانه نامی به میان نیامده وبا توجه به حکم ماده 104 قانون مورد اشاره مبنی بر الزام پرداخت کننده وجه به کسر 5% از اجاره بهاء کارخانه، در هر مورد، به عنوان علی الحساب مالیات دریافت کننده وجه و واریز آن به حساب تعیین شده، عمل شرکت مودی در واگذاری کارخانه پنبه پاک کنی از موارد مذکور در تبصره مارالذکر نمی باشد. علیهذا به رأی مورد واخواهی به لحاظ عدم انطباق نتیجه آن با مفهوم فوق ایراد وارد است و شعبه ضمن نقض آن پرونده را به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می نماید.
علی اصغر زندی فائز
غلامحسین مختاری
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 53 قانون مالیات های مستقیم ماده 53- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره، اعم از...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 98 قانون مالیات های مستقیم ماده ۹۸ - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 104 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۰۴ - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 152 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۵۲- حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 153 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۵۳ - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱05 قانون مالیات های مستقیم ماده 105- جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 53 قانون مالیات های مستقیم ماده 53- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره، اعم از... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 98 قانون مالیات های مستقیم ماده ۹۸ - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 104 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۰۴ - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 152 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۵۲- حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 153 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۵۳ - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱05 قانون مالیات های مستقیم ماده 105- جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف... |
بخشنامههای مرتبط
توجه به مقررات تبصره ماده 180 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی...
201-7310۱۳۸۲/۱۰/۰۸تبصره ماده 193 در خصوص معافیت موضوع 132 قانون مالیاتها- منبع مالیات: ا...
201-5212۱۳۸۲/۰۶/۲۶تعیین درآمد اتفاقی باستناد ماده 119 و تعیین درآمد با توجه به ماده 120 ...
626878۱۳۸۰/۰۴/۳۱معافیت موضوع ماده 138 قانون مالیاتها در خصوص ذخیره طرح وتوسعه- منبع ما...
201-5312۱۳۸۲/۰۴/۲۸حق الزحمه وحق المشاوره ماده 104 یا ماده 86 قانون مالیاتها- منبع مالیات...
201-7422۱۳۸۱/۰۸/۲۷عدم شمول معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیاتها در خصوص درآمدهای کتمان ش...
1174375۱۳۸۰/۰۶/۲۴
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-7310 | ۱۳۸۲/۱۰/۰۸ | توجه به مقررات تبصره ماده 180 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی... |
| 201-5212 | ۱۳۸۲/۰۶/۲۶ | تبصره ماده 193 در خصوص معافیت موضوع 132 قانون مالیاتها- منبع مالیات: ا... |
| 626878 | ۱۳۸۰/۰۴/۳۱ | تعیین درآمد اتفاقی باستناد ماده 119 و تعیین درآمد با توجه به ماده 120 ... |
| 201-5312 | ۱۳۸۲/۰۴/۲۸ | معافیت موضوع ماده 138 قانون مالیاتها در خصوص ذخیره طرح وتوسعه- منبع ما... |
| 201-7422 | ۱۳۸۱/۰۸/۲۷ | حق الزحمه وحق المشاوره ماده 104 یا ماده 86 قانون مالیاتها- منبع مالیات... |
| 1174375 | ۱۳۸۰/۰۶/۲۴ | عدم شمول معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیاتها در خصوص درآمدهای کتمان ش... |


