
ساماندهی استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی در اجرای ماده 272 ق.م.م.
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۶/۰۸/۰۵
دستهبندی
دستورالعمل مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۱۴:۵۹
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه نحوه نظارت ادارات مالیاتی بر گزارشهای حسابرسی مالی و مالیاتی را که توسط حسابداران رسمی طبق ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم تهیه میشود، مشخص میکند. ادارات کل باید اطلاعات این گزارشها را تا ۳۰ آبان ۱۳۸۶ به دفتر امور تشخیص مالیاتی بفرستند، گزارشها را گروهی از نظر شکلی و محتوایی بررسی کنند و اگر پاسخ حسابدار رسمی به ابهامات کافی نباشد، پرونده را ظرف ده روز برای بررسی به هیأت هماهنگی ارجاع دهند. همچنین پیش از صدور برگ تشخیص مالیات، باید گواهی صلاحیت حسابدار رسمی تنظیمکننده گزارش از دفتر امور تشخیص مالیاتی اخذ شود.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1386/08/05
پیوست: دارد
موضوع: ساماندهی استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی در اجرای ماده 272 ق.م.م
احتراما در اجرای مقررات ماده 272 ق.م.م وبخشنامه ها و دستورالعمل های صادره به منظور نظارت وساماندهی استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مقرر می دارد:
- به منظور بررسی اولیه گزارشات حسابرسی، اطلاعات مربوط به گزارشات حسابرسی مالی ومالیاتی حداکثر تا تاریخ 1386/8/30 به شرح فرم پیوست شماره (1) به همراه تصویر گزارش حسابرسی مالی (بدون یادداشتهای همراه ) وصفحه اول وآخر گزارش حسابرسی مالیاتی که در برگیرنده حدود ودامنه رسیدگی وهمچنین مشخصات حسابدار رسمی تنظیم کننده گزارش می باشد، به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال گردد.
- در اجرای بندهای 2و 4 دستورالعمل شماره 58963/1161/323 مورخ 1386/07/10 (کد 501 86 219 م )، ادارات امور مالیاتی مربوطه با یک برنامه زمان بندی مشخص به شرح فرم پیوست شماره (2) کلیه گزارشات حسابرسی مالی ومالیاتی که در اجرای ماده 272 ق.م.م مورد رسیدگی قرار گرفته است را بصورت گروهی از جهت شکلی ومحتوایی رسیدگی ومطابق مقررات بخشنامه شماره 13269 مورخ 1384/07/25 اقدام و برنامه زمان بندی تهیه شده را تا تاریخ 1386/08/30 به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال نمایند.
- در اجرای بند 2/7 بخشنامه فوق الاشاره واصلاحی مورخ 1385/02/17 در صورتی که پاسخ حسابدار رسمی از لحاظ انطباق با قانون ومقررات مالیاتی حسب نظر رئیس اداره امور مالیاتی کافی به مقصود نباشد موارد ابهام رفع نشده را حداکثر تا 10 روز پس از دریافت پاسخ استعلام وبه ضمیمه گزارش توجیهی رئیس امور مالیاتی ذیربط وتصویر کامل گزارش های حسابرسی مالی ومالیاتی به همراه صورتهای مالی و یادداشتهای همراه واستعلام وپاسخ حسابدار رسمی جهت طرح در هیأت هماهنگی مطابق دستورالعمل های صادره به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال نمائید.
- قبل از صدور برگ تشخیص مالیات در اجرای مقررات تبصره 1 ماده 272 ق.م.م گواهی دفتر امور تشخیص مالیاتی مبنی بر صلاحیت حسابدار رسمی مذکور در تنظیم گزارش حسابرسی مالیاتی را اخذ گردد.
معاون عملیاتی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 2 قانون مالیات های مستقیم ماده 2 - اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند: 1- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی؛...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 158 قانون مالیات های مستقیم ماده 158- حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 219 قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 2 قانون مالیات های مستقیم ماده 2 - اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند: 1- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی؛... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 158 قانون مالیات های مستقیم ماده 158- حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 219 قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
بخشنامههای مرتبط
تشکیل گروههای رسیدگی در اجرای مواد 28 و 29 آیین نامه 219 و اعلام برنام...
232-1161-58963۱۳۸۶/۰۷/۱۰در مورد گزارش حسابرسی مالیاتی حسابداران رسمی
13269۱۳۸۴/۰۷/۲۵اجرای مقررات ماده ۲۷۲ ق.م.م و بخشنامه و دستور العمل های صادره به منظور...
232-1918-78059۱۳۸۷/۰۸/۰۸استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسم...
260-3697۱۳۹۲/۰۸/۲۸قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابد...
170756-39730۱۳۹۰/۱۰/۰۶اصلاحیه مواد 5 و 6 آیین نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده ا...
230-11004۱۳۹۰/۰۴/۱۳
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 232-1161-58963 | ۱۳۸۶/۰۷/۱۰ | تشکیل گروههای رسیدگی در اجرای مواد 28 و 29 آیین نامه 219 و اعلام برنام... |
| 13269 | ۱۳۸۴/۰۷/۲۵ | در مورد گزارش حسابرسی مالیاتی حسابداران رسمی |
| 232-1918-78059 | ۱۳۸۷/۰۸/۰۸ | اجرای مقررات ماده ۲۷۲ ق.م.م و بخشنامه و دستور العمل های صادره به منظور... |
| 260-3697 | ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ | استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسم... |
| 170756-39730 | ۱۳۹۰/۱۰/۰۶ | قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابد... |
| 230-11004 | ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ | اصلاحیه مواد 5 و 6 آیین نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده ا... |


