
تسری مفاد تبصره ماده 193 نسب به کارگاه ها
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۴/۲۴
دستهبندی
رای شورای عالی مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۲ ۱۱:۵۸
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
درباره اینکه آیا کارگاههایی که اظهارنامه و صورتهای مالی خود را در موعد مقرر تسلیم نکردهاند از معافیت ماده ۱۳۲ محروم میشوند یا نه، شعب مختلف شورای عالی مالیاتی آرای متفاوتی صادر کرده بودند. اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی رأی داد که چون در ماده ۱۳۲ فرقی بین کارگاه، کارخانه و واحد تولیدی وجود ندارد، حکم تبصره ماده ۱۹۳ مبنی بر محرومیت از معافیت در صورت عدم تسلیم بهموقع اظهارنامه، شامل کارگاهها هم میشود؛ نظر اقلیت این بود که این حکم فقط به کارخانهداران اختصاص دارد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ:1382/04/24
چون در مورد مفاد حکم قسمت اخیر ماده 110 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه های بعدی مبنی بر تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در مورد کارخانه داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت، و تسری مفاد تبصره ذیل ماده 193 قانون مذکور نسبت به کارگاه هائی که اظهارنامه و صورت های مالی فوق را در موعد مقرر قانونی تسلیم نکرده اند و در نتیجه استفاده یا عدم استفاده این قبیل کارگاه ها از معافیت موضوع ماده (132) قانون مزبور آراء متفاوتی از شعب مختلف شورای عالی مالیاتی انشاء گردیده است، حسب ارجاع ریاست شورای عالی مالیاتی در اجرای ماده 258 قانون مذکور،موضوع در جلسه مورخ 1382/04/22 هئت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی اعلام رای می گردد:
رأی اکثریت:
از آنجائیکه در ماده 132 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه مورخ 1371/02/07 به طور کلی به واحد های تولیدی و معدنی اشاره گردیده و وجه افتراقی بین کارگاه و کارخانه و واحد تولیدی از این لحاظ وجود ندارد علاوه بر آن کارگاه های موضوع بند 2 ماده 96 قانون مذکور (قبل از اصلاحیه مورخ 1380/11/27 مکلف به نگهداری دفاتر قانونی و به موجب ماده 100 و تبصره 4 آن موظف به تسلیم اظهارنامه و صورت های مالی مربوط در موعد مقرر قانونی می باشند، بنابراین حکم تبصره ماده 193 قانون یاد شده در مورد کارگاه های فوق الذکر نیز جاری می باشد.
محمد رزاقی- محمد علی بیک پور
محمد علی سعید زاده- عباس رضائیان
حسن عباسی پناه -اسد اله مرتضوی
نظر به اینکه علی رغم وجود عناوین کارخانه، کارگاه و واحد تولیدی در بند 2 ماده 96 قانون مالیات های مستقیم، در قسمت دوم ماده 110 قانون مذکور فقط کارخانه داران مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت شده اند، لذا واحد های تولیدی موضوع بند 2 ماده 96 قانون یاد شده که طبق پروانه بهره برداری یا کارت شناسائی صادره عنوان آنها کارخانه نباشد، مشمول حکم تبصره ماده 193 قانون مالیات های مستقیم نمی باشد و این موضوع به شرح بند های 1 و 3 رای شماره 2300-4/30 – 1372/02/18 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد تائید قرار گرفته است.
توجه: این رأی طی بخشنامه شماره 3808/ 2838-211 مورخ 1382/06/11 ابلاغ گردیده است.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 110 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۱۰ اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه و ترازنامه وحساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 96 قانون مالیات های مستقیم ماده 96 - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ماده 100- مؤدیان موضوع این فصل مکلفاند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 132 قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 193 قانون مالیات های مستقیم ماده 193 - نسبت به مؤدیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 110 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۱۰ اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه و ترازنامه وحساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 96 قانون مالیات های مستقیم ماده 96 - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ماده 100- مؤدیان موضوع این فصل مکلفاند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 132 قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 193 قانون مالیات های مستقیم ماده 193 - نسبت به مؤدیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی... |
بخشنامههای مرتبط
عدم اجرای حکم تبصره ماده 193 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره...
201-6586۱۳۸۲/۰۸/۲۸ماده258 ق.م.م نسبت به کارگاههائی که اظهارنامه و صورتهای مالی خود را در...
211-2838-3808۱۳۸۲/۰۶/۱۱صورتجلسه هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی درباره مشمولیت تنباکوی فرآورین...
201-8-1۱۴۰۵/۰۵/۲۵ارسال رأی شماره 3-201 مورخ 1405/03/16 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در...
201-8793۱۴۰۵/۰۴/۰۷ارسال دادنامه ابطال مقرره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع نحوه ا...
212-2259۱۴۰۵/۰۲/۲۰شمول یا عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده نسبت به درآمد موضوع ماده (۱۳۸) ...
201-11۱۴۰۴/۱۰/۱۶
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-6586 | ۱۳۸۲/۰۸/۲۸ | عدم اجرای حکم تبصره ماده 193 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره... |
| 211-2838-3808 | ۱۳۸۲/۰۶/۱۱ | ماده258 ق.م.م نسبت به کارگاههائی که اظهارنامه و صورتهای مالی خود را در... |
| 201-8-1 | ۱۴۰۵/۰۵/۲۵ | صورتجلسه هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی درباره مشمولیت تنباکوی فرآورین... |
| 201-8793 | ۱۴۰۵/۰۴/۰۷ | ارسال رأی شماره 3-201 مورخ 1405/03/16 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در... |
| 212-2259 | ۱۴۰۵/۰۲/۲۰ | ارسال دادنامه ابطال مقرره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع نحوه ا... |
| 201-11 | ۱۴۰۴/۱۰/۱۶ | شمول یا عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده نسبت به درآمد موضوع ماده (۱۳۸) ... |