
ماده258 ق.م.م نسبت به کارگاههائی که اظهارنامه و صورتهای مالی خود را در موعد قانونی تسلیم نکرده اند
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۶/۱۱
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۱ ۱۵:۰۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه رأی هیئت عمومی شورای عالی مالیاتی را ابلاغ میکند که مقرر کرده تبصره ذیل ماده ۱۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم، درباره ازدسترفتن معافیت به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه در دوره معافیت، باید نسبت به کارگاههایی که اظهارنامه و صورتهای مالی خود را در موعد قانونی تسلیم نکردهاند نیز اعمال شود. این رأی برای یکسانسازی رویه ادارات مالیاتی در برخورد با اینگونه مؤدیان صادر شده است.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1382/06/11
پیوست: دارد
معاون فنی و حقوقی
ماده ۲۵۸- هرگاه در شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویههای مختلف اتخاذ شده باشد حسب ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یا رئیس شورای عالی مالیاتی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با حضور رئیس شورا و روسای شعب و در غیاب رئیس شعبه یک نفر از اعضای آن شورا به انتخاب رئیس شورا تشکیل خواهد شد و موضوع مورد اختلاف را بررسی کرده و نسبت به آن اتخاذ نظر و اقدام به صدور رأی مینماید. در این صورت رأی هیات عمومی که با دو سوم آرای تمام اعضا قطعی است برای شعب شورای عالی مالیاتی و هیأتهای حلاختلاف مالیاتی و مأموران مالیاتی در موارد مشابه لازمالاتباع است.
تبصره حکم این ماده در مواردی که نسبت به موارد مشابه آرای متفاوتی توسط هیأتهای حل اختلاف مالیاتی صادر شده باشد نیز جاری است. [۱]
۱. به موجب ماده ۵۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲، تبصره فوق به ماده ۲۵۸قانون اضافه شد.
ضمنا به موجب بند ۵۶ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب ۳۱/۰۴/ ۱۳۹۴، در ماده (۲۵۸) قانون، عبارت «و مأموران مالیاتی» بعد از عبارت «هیأتهای حل اختلاف مالیاتی» اضافه شد
ماده ۱۹۳- نسبت به مودیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند درصورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات برای هریک از موارد مذکور خواهند بود. (۱)
تبصره - عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد.
۱.به موجب بند ۴۷ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، در ماده (۱۹۳) عبارت" مقررات این قانون" به عبارت " این قانون و مقررات مربوط به آن" اصلاح و عبارت " و در مورد رد دفتر مشمول جریمهای معادل ده درصد(۱۰%) مالیات" حذف شد.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 193 قانون مالیات های مستقیم ماده 193 - نسبت به مؤدیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 258 قانون مالیات های مستقیم ماده 258- هرگاه در شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویههای مختلف اتخاذ شده باشد حسب ا...
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 53 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۵۳ تبصره ذیل به ماده (۲۵۸) قانون مالیات های مستقیم الحاق می شود: تبصره حکم این م...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 193 قانون مالیات های مستقیم ماده 193 - نسبت به مؤدیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 258 قانون مالیات های مستقیم ماده 258- هرگاه در شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویههای مختلف اتخاذ شده باشد حسب ا... |
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 53 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۵۳ تبصره ذیل به ماده (۲۵۸) قانون مالیات های مستقیم الحاق می شود: تبصره حکم این م... |
بخشنامههای مرتبط
تسری مفاد تبصره ماده 193 نسب به کارگاه ها
201-3382۱۳۸۲/۰۴/۲۴اشخاص حقوقی موظفند صورتهای مالی و اظهارنامه 80 را طبق روال گذشته به حو...
23762۱۳۸۱/۰۴/۲۹ارسال تصویر دادنامه شماره 140009970905812543 مورخ 1400/9/23 هیات عمومی...
210-15842۱۴۰۱/۰۳/۲۱بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح...
200-54777۱۴۰۵/۰۷/۱۱بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر...
200-1405-54۱۴۰۵/۰۷/۱۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-3382 | ۱۳۸۲/۰۴/۲۴ | تسری مفاد تبصره ماده 193 نسب به کارگاه ها |
| 23762 | ۱۳۸۱/۰۴/۲۹ | اشخاص حقوقی موظفند صورتهای مالی و اظهارنامه 80 را طبق روال گذشته به حو... |
| 210-15842 | ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140009970905812543 مورخ 1400/9/23 هیات عمومی... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |
| 200-54777 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح... |
| 200-1405-54 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر... |


