
ارسال دادنامه ابطال مقرره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع نحوه اخذ و تعیین تکلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید (۷۲۰۳۱۴۴۱۷۷۹)
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۵/۰۲/۲۰
دستهبندی
رای شورای عالی مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۵/۰۲/۲۹ ۲۰:۲۱
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بخشهایی از دستورالعمل سازمان امور مالیاتی را که استرداد تضمینهای دریافتی بابت واردات ماشینآلات خطوط تولید را منوط به فاقد بدهی مالیات و عوارض ارزشافزوده بودن مؤدی میکرد، ابطال کرده است. دلیل ابطال این است که طبق قانون مالیات بر ارزشافزوده، استرداد مالیات مربوط به خرید ماشینآلات تولیدی مشروط به تسویه سایر بدهیهای مالیاتی نیست؛ این بخشنامه رأی مذکور را برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ میکند.
متن کامل بخشنامه
شماره:212/2259/ص
تاریخ:1405/02/20
دفتر حقوقی و قرار دادهای مالیاتی
مدیران کل محترم امور مالیاتی
موضوع: ارسال دادنامه ابطال مقرره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع نحوه اخذ و تعیین تکلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید (۷۲۰۳۱۴۴۱۷۷۹)
باسلام و احترام
به پیوست دادنامه شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۳۰۰۳۶۳۰ مورخ ۱۴۰۴٫۱۱٫۲۱ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، متضمن ابطال مقرره از زمان تصویب با موضوع نحوه اخذ و تعیین تکلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجهیزات تولید به خواسته ابطال از تاریخ تصویب بند ۲ و تبصره بند و دستور العمل شماره ۲۰۰٫۱۴۰۲٫۵۱۲ مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۰۹ سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه آزادسازی تضامین واردات ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید واحدهای تولیدی برای استحضار و رعایت مفاد رای ارسال میشود.
خلاصه پیام رای
مطابق مقرره مورد شکایت بند (۲) چنانچه حسب درخواست مودی مبنی بر تعیین تکلیف تضمین های دریافتی یا سررسید تضمین های دریافتی پس از بررسی مستندات و همچنین بازدید از محل احراز شود که ماشین آلات موصوف نصب شده است. فارغ از مشمولیت معافیت تولیدات مربوط به ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید یاد شده چنانچه مودی فاقد بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده باشد. تضمین های دریافتی پس از پایان دوره مالیاتی مسترد می شود. تبصره بند (۶) در صورت فروش ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید چنانچه مودی مالیات و عوارض فروش را در اظهارنامه ابراز و مالیات بر ارزش افزوده دوره مالیاتی مربوط را پرداخت و یا ترتیب پرداخت آن را داده باشد و فاقد بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده باشد. استرداد تضمین های دریافتی با رعایت مقررات موضوعه بلا اشکال می باشد.
شاکی محترم اظهار داشته است. بندهای فوق بر خلاف قانون با اطلاق عام عبارت هایی چون فاقد بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده و همچنین پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی ها اعم از مالیات و عوارض ارزش افزوده و جرایم متعلق و صرف نظر از قطعی یا غیر قطعی بودن مالیات و عوارض متعلقه و همچنین فلسفه تبصره ۴ ماده ۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص ترغیب و تسهیل بر واردات ماشین آلات از سوی واحدهای تولیدی آزاد سازی تضامین را مشروط به تسویه بدهی مالیات بر ارزش افزوده کرده است.
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با این استدلال که قانونگذار بر اساس تبصره ۴ ماده ۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده مؤدی را در خصوص خرید مربوط به ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید صرف نظر از اخذ تصامین قابل کسر تهاتر و استرداد اعلام کرده و مطابق مفاد ماده ۱۷ این قانون مالیات هایی که مؤدیان در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت های اقتصادی خود پرداخت می نمایند. حسب مورد از مالیات های وصول شده آنها قابل کسر و استرداد دانسته و نظر به اینکه ماشین آلات خطوط تولید نیز در راستای فعالیت اقتصادی مودی در فرض نصب نمودن آنها به کار می روند مقرره مورد شکایت را مغایر با قانون تشخیص داده و از تاریخ تصویب ابطال نموده است. مطلب فوق حاوی خلاصه رای است و لزوما منعکس کننده تمامی ابعاد مطروحه در دادنامه اصداری نیست
ا هدف سهوات در دسترسی به متن اصلی قوانین مقررات و آرام این موارد لینک گذاری شده است. رو نوشت: جناب آقای دکتر مسیحی مشاور وزیر و رئیس محترم مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای برای استحضا
مواد قانونی مرتبط
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 8 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۸ مالیات و عوارضی که مودیان برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت ها...
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 14 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده 14 - چنانچه سازمان در مهلت مقرر در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نتوا...
- قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور
ماده ۳۹ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور: الف . وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) برای ورود ماشینآلات...
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 13 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده 13 پس از راهاندازی سامانه مودیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازما...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 8 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۸ مالیات و عوارضی که مودیان برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت ها... |
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 14 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده 14 - چنانچه سازمان در مهلت مقرر در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نتوا... |
| قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور | ماده ۳۹ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور: الف . وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) برای ورود ماشینآلات... |
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 13 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده 13 پس از راهاندازی سامانه مودیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازما... |
بخشنامههای مرتبط
نحوه اخذ و تعیین تکلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجیهزات ...
200-1402-512۱۴۰۲/۱۲/۰۹نحوه اخذ و تعیین تگلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجهیزات ...
200-1405-503۱۴۰۵/۰۳/۳۱اصلاح تبصره 1 بند 1 دستورالعمل شماره 200/1403/512 مورخ 1402/12/09 در ر...
200-75227۱۴۰۳/۱۰/۱۰وصول یا استرداد چک های دریافتی در رابطه با واردات ماشین آلات و تجهیزات...
260-4797۱۳۹۱/۰۶/۱۵بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص دریافت گواهی چک بابت مالیات و ...
1402-867935۱۴۰۲/۰۶/۲۸اخذ ضمانتنامه بانکی یا اسناد خزانه تا سررسید تعیین شده جهت جبران کمبو...
200-18053۱۴۰۱/۰۳/۲۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-1402-512 | ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ | نحوه اخذ و تعیین تکلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجیهزات ... |
| 200-1405-503 | ۱۴۰۵/۰۳/۳۱ | نحوه اخذ و تعیین تگلیف تضمین دریافتی بابت واردات ماشین آلات و تجهیزات ... |
| 200-75227 | ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ | اصلاح تبصره 1 بند 1 دستورالعمل شماره 200/1403/512 مورخ 1402/12/09 در ر... |
| 260-4797 | ۱۳۹۱/۰۶/۱۵ | وصول یا استرداد چک های دریافتی در رابطه با واردات ماشین آلات و تجهیزات... |
| 1402-867935 | ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ | بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص دریافت گواهی چک بابت مالیات و ... |
| 200-18053 | ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ | اخذ ضمانتنامه بانکی یا اسناد خزانه تا سررسید تعیین شده جهت جبران کمبو... |
