
مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره (1) ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۳۹۳/۰۷/۰۵
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۰۳/۱۷ ۱۲:۵۰
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
طبق این بخشنامه، از هر نقل و انتقال سهام، سهمالشرکه و حق تقدم سهام در همه شرکتها اعم از بانام و بینام، مالیات مقطوع ۴٪ ارزش اسمی باید قبل از انتقال به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی مکلفند پیش از ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال، گواهی پرداخت این مالیات را از اداره مالیاتی مربوطه اخذ کنند. صدور این گواهی صرفاً منوط به پرداخت مالیات و عدم توقیف سهام است.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه طبق تبصره (1) ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
موضوع:مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره (1) ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
نظربه سوالات و ابهامات مطرح شده درخصوص رعایت مقررات تبصره (1) ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم در موارد نقل و انتقال سهام بی نام و همچنین سهم الشرکه اشخاص در شرکتهای غیر سهامی، با توجه به مقررات تبصره مذکور، مقرر میدارد:
نظر به اینکه حسب مفاد تبصره 1 ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم ، از هر نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه وحق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (4%) ارزش اسمی آنها وصول میشود و انتقال دهندگان سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امورمالیاتی کشور واریز کنند، لذا هرگونه نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه اعم از با نام و بی نام در کلیه شرکتها، مشمول پرداخت مالیات مقرر در تبصره مذکور خواهد بود. با عنایت به موارد فوق و مطابق قسمت اخیر تبصره مذکور ادارات ثبت یا کلیه دفاتر اسناد رسمی مکلفند در زمان ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال سهام، سهم الشرکه و حق تقدم سهام حسب مورد، گواهی پرداخت مالیات متعلق را از اداره امور مالیاتی ذیربط اخذ و سپس اقدام به ثبت تغییرات یا تنظیم سند نمایند. همچنین نظر به اینکه طبق بند 3 بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 1392/03/11 ارائه هرگونه تسهیلات و مفاصا حساب مالیاتی به مودیان محترم مالیاتی منوط به عدم ثبت بدهی برای مودی در کل کشور در سامانه بدهکاران مالیاتی وصول و اجراء می باشد ، از آنجائیکه گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام موضوع قسمت اخیر تبصره یک ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان تسهیلات و مفاصا حساب تلقی نمیگردد لذا صدور گواهی مورد نظر در صورت پرداخت مالیات متعلق با رعایت سایر مقررات (از جمله عدم توقیف سهام مورد نظر) بلامانع می باشد.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 143 قانون مالیات های مستقیم ماده 143- معادل ده درصد (10%) از مالیات بردرآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرف...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم ماده 143 مکرر- از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسه...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 143 قانون مالیات های مستقیم ماده 143- معادل ده درصد (10%) از مالیات بردرآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرف... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم ماده 143 مکرر- از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسه... |
بخشنامههای مرتبط
اجرایی شدن سامانه جدید وصول و اجراء تحت وب
200-4109۱۳۹۲/۰۳/۱۱رای شماره ۱۰۳۰ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت ا...
1030۱۳۹۸/۱۱/۳۰راه اندازی امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام غیر بورسی موضوع تبصره...
270-17719۱۴۰۲/۰۹/۲۱معافیت مالیات نقل و انتقال سهام موضوع بند(د) تبصره 15 قانون بودجه سال ...
210-1424۱۴۰۴/۰۱/۳۰بخشنامه 76850/92 مورخ 1392/04/29 راجع به گواهی مالیاتی نقل و انتقال سه...
92-76850۱۳۹۲/۰۴/۲۹شماره حساب مالیات نقل و انتقال سهام استانها
233-18100۱۳۸۴/۰۵/۰۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-4109 | ۱۳۹۲/۰۳/۱۱ | اجرایی شدن سامانه جدید وصول و اجراء تحت وب |
| 1030 | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ | رای شماره ۱۰۳۰ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت ا... |
| 270-17719 | ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ | راه اندازی امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام غیر بورسی موضوع تبصره... |
| 210-1424 | ۱۴۰۴/۰۱/۳۰ | معافیت مالیات نقل و انتقال سهام موضوع بند(د) تبصره 15 قانون بودجه سال ... |
| 92-76850 | ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ | بخشنامه 76850/92 مورخ 1392/04/29 راجع به گواهی مالیاتی نقل و انتقال سه... |
| 233-18100 | ۱۳۸۴/۰۵/۰۱ | شماره حساب مالیات نقل و انتقال سهام استانها |


