
اصلاح بندهای 6 ،7 و 8 و تبصره بند 8 دستورالعمل حسابداری مالیاتی موضوع 272 قانون مالیاتهای مستقیم
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۳/۰۶/۲۲
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۰۹ ۱۱:۵۷
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این دستورالعمل بندهای ۶، ۷ و ۸ دستورالعمل حسابرسی مالیاتی موضوع ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم را اصلاح میکند تا ارتباط میان حسابداران رسمی و ماموران مالیاتی روشنتر شود. طبق آن، در مواردی که نیاز به بررسی اسناد و دفاتر یا توضیح تکمیلی درباره عدم ثبت فعالیت مالی، هزینههای قابل قبول یا معافیتها باشد، اداره امور مالیاتی موضوع را کتباً استعلام میکند و مودی یا حسابدار رسمی حداکثر یک ماه فرصت پاسخگویی دارد؛ در غیر این صورت اداره مالیاتی راساً درآمد مشمول مالیات را تعیین میکند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1383/06/22
پیوست:دارد
باتوجه به اهمیت گزارشات حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و به منظور ارتقاء کیفی گزارشهای یاد شده و همچنین کاهش ابهامات و اختلافات فیمابین حسابداران رسمی و ماموران مالیاتی و بنا به اختیار حاصل از بند (د) ماده 272 قانون مذکور بدینوسیله مفاد بندهای 8،7،6 و تبصره بند 8 دستورالعمل حسابرسی مالیاتی شماره 213/467/3465 مورخ 1382/05/27 حذف و متن زیر جایگزین آنها می گردد :
بند 6- در صورتی که قبل و یا بعداز صدور برگ تشخیص ، حسب اطلاعات و مدارک به دست آمده نسبت به گزارش حسابرسی مالیاتی در خصوص رعایت قوانین و مقررات تجاری ، مالیاتی و سایر قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت شخص مورد رسیدگی ، تنها در مورد عدم ثبت فعالیتهای مالی به بررسی اسناد و دفاتر نیاز باشد ، اداره امور مالیاتی موضوع را کتبا از حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی و مو دی حسب مورد استعلام خواهد نمود.
بند 7- در صورتی که قبل از صدور برگ تشخیص مالیات نسبت به گزارش حسابرسی مالیاتی در خصوص تعیین درآمد مشمول مالیات براساس قوانین و مقررات مالیاتی به ویژه مقررات فصل هزینه های قابل قبول و استهلاکات و اظهارنظر نسبت به مالیاتهایی که مودی به موجب قانون مکلف به کسر و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی کشور بوده است (مالیاتهای تکلیفی ) به توضیحات تکمیلی و مدارکی نیاز باشد باید مطابق بند (6) فوق اقدام شود. مودی یا یا حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی مکلف است ، حداکثر ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ ، اسناد و مدارک و دفاترموضوع بند (6) و توضیحات و اطلاعات تکمیلی و مدارک موضوع این بند را حسب مورد به اداره امور مالیاتی مربوط ارائه نماید.
در صورت احراز عدم ثبت فعالیت مالی ، یا در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک و دفاتر و یا عدم ارائه توضیحات تکمیلی و مدارک در مهلت فوق ، ماموران مالیاتی مربوط با توجه به اطلاعات و اسناد و مدارک به دست آمده حسب مورد مطابق بند (2) یا (3) ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم رفتار و نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات و مطالبه مالیات متعلق و یا مالیاتهای تکلیفی طبق مقررات مربوط اقدام خواهند نمود.
بند 8- در مواردیکه استعلام بعمل آمده در خصوص اعمال معافیتهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم و سایر قوانین ذیربط باشد چنانچه در مهلت موضوع بند (7) این دستورالعمل از طرف حسابرس مالیاتی پاسخی داده نشود و یا پاسخ ارائه شده توسط حسابرس مالیاتی مورد قبول اداره امور مالیاتی (ممیز کل ) قرار نگیرد در این صورت اداره امو ر مالیاتی با قبول رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت توسط حسابرس مالیاتی ، نسبت به چگونگی اعمال معافیتها و تعیین مالیات مطابق قوانین و مقررات مالیاتهای مستقیم و بخشنامه ها و آراءشورای عالی مالیاتی و دستورالعمل های سازمان امور مالیاتی کشور اقدام خواهد نمود.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه... |
بخشنامههای مرتبط
دستورالعمل حسابرسی مالیاتی برای حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی عضو جا...
213-467-3465۱۳۸۲/۰۷/۲۵بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح...
200-54777۱۴۰۵/۰۷/۱۱بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر...
200-1405-54۱۴۰۵/۰۷/۱۱دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴...
200-1405-52۱۴۰۵/۰۶/۳۱بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۱ درباره معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول ...
200-1405-51۱۴۰۵/۰۶/۲۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 213-467-3465 | ۱۳۸۲/۰۷/۲۵ | دستورالعمل حسابرسی مالیاتی برای حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی عضو جا... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |
| 200-54777 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح... |
| 200-1405-54 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر... |
| 200-1405-52 | ۱۴۰۵/۰۶/۳۱ | دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴... |
| 200-1405-51 | ۱۴۰۵/۰۶/۲۹ | بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۱ درباره معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول ... |


