
ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001576541 مورخ 1402/06/21 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری متضمن ابطال از زمان تصویب جزء (و) بند 1 بخشنامه شماره 13530 مورخ 1384/07/27 سازمان امور مالیاتی کشور
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۲/۰۷/۱۵
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۱۴:۵۰
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این نامه دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را که جزء (و) بند ۱ بخشنامه شماره ۱۳۵۳۰ سازمان امور مالیاتی را از زمان تصویب ابطال کرده، برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ میکند. طبق این رأی، شرکتهای سازنده مسکن که ملک را در محلی میفروشند که در آن معامله عادی املاک رایج است، باید طبق ماده ۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم ظرف سی روز با تسلیم اظهارنامه مالیات را بپردازند؛ اما برای سایر شرکتهای سازنده که مشمول تبصره ماده ۱۱۰ هستند، مهلت تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالیاتی و بر اساس همان اظهارنامه است.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1402/07/15
موضوع: ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001576541 مورخ 1402/06/21 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری متضمن ابطال از زمان تصویب جزء (و) بند 1 بخشنامه شماره 13530 مورخ 1384/07/27 سازمان امور مالیاتی کشور
مدیران کل محترم امور مالیاتی
خلاصه پیام رای:
* وفق جزء (و) بند 1 بخشنامه موضوع شکایت، ناظر بر تبصره 10 ماده (53) ق.م.م، در خصوص موعد پرداخت مالیات توسط شرکت سازنده مسکن، [با اتخاذ ملاک از ماده 74 قانون یادشده] چنانچه با توجه به محل وقوع ملک و عرف محل، معامله املاک به صورت عادی در آن محل رایج باشد، شرکت مذکور مکلف است وفق ماده 80 قانون یاد شده، ظرف سی روز با تسلیم اظهارنامه مالیات متعلق را بپردازد و تبصره ماده (110) قانون یادشده نیز رافع این تکلیف خاص نیست.
* شاکی مدعی است که مفاد جزء مذکور از بخشنامه موضوع شکایت بر خلاف مقررات قانونی است; زیرا ماده (74) ق.م.م الزاما درباره همه واحدهای مسکونی متعلق به شرکتهای سازنده فوق الذکر صدق نمیکند و با عنایت به تبصره ذیل ماده (110) قانون مذکور، شرکتهای موصوف بابت درآمد حاصل از انتقال واحدهای مسکونی مذکور صرفا مکلفاند ضمن ارائه اظهارنامهای که حداکثر تا چهارماه پس از سال مالیاتی تسلیم مینمایند مالیات متعلق را با همان اظهارنامه پرداخت کنند.
* به موجب دادنامه دیوان، با عنایت به اینکه تبصره 10 ماده (53) ق.م.م موضوعا از مفاد ماده (74) قانون مذکور خارج بوده و مفاد ماده (80) قانون مذکور حاکم بر مفاد تبصره 10 ماده (53) قانون یاد شده است; بنابراین مشمولین تبصره اخیرالذکر (سازندگان مسکن) مکلف هستند اظهارنامه خود را در تیرماه سال بعد ارائه و مالیات نقل و انتقال واحدهای مسکونی موصوف را همراه با همان اظهارنامه و با ماخذ سال تصرف، محاسبه و پرداخت نمایند.
مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 53 قانون مالیات های مستقیم ماده 53- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره، اعم از...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 74 قانون مالیات های مستقیم ماده 74- در مورد املاک با عنوان دستدارمی یا عناوین دیگر که حسب عرف محل در تصرف شخصی است چنانچه متص...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 80 قانون مالیات های مستقیم ماده 80- مؤدیان موضوع این فصل مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را روی نمونهای که از طرف سازمان امور...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۱6 قانون مالیات های مستقیم ماده 216 - مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرائی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیق...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۴7 قانون مالیات های مستقیم ماده 247- آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است. مگراین که ظرف مدت بیست رو...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم ماده ۲۴۴- مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگر...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 53 قانون مالیات های مستقیم ماده 53- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره، اعم از... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 74 قانون مالیات های مستقیم ماده 74- در مورد املاک با عنوان دستدارمی یا عناوین دیگر که حسب عرف محل در تصرف شخصی است چنانچه متص... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 80 قانون مالیات های مستقیم ماده 80- مؤدیان موضوع این فصل مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را روی نمونهای که از طرف سازمان امور... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۱6 قانون مالیات های مستقیم ماده 216 - مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرائی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیق... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۴7 قانون مالیات های مستقیم ماده 247- آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است. مگراین که ظرف مدت بیست رو... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم ماده ۲۴۴- مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگر... |
بخشنامههای مرتبط
در خصوص فصل مالیات بردرآمد املاک
13530۱۳۸۴/۰۷/۲۷رای شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۱۵۷۶۵۴۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اد...
140231390001576541۱۴۰۲/۰۶/۲۱ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390000240267 مورخ 1402/02/05 هیأت عموم...
212-6117۱۴۰۲/۰۴/۱۳ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002587410 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم...
212-21271۱۴۰۲/۱۱/۱۵ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002586745 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم...
212-20915۱۴۰۲/۱۱/۱۰ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001576428 مورخ 1402/06/21هیأت عمومی...
212-14710۱۴۰۲/۰۸/۱۳
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 13530 | ۱۳۸۴/۰۷/۲۷ | در خصوص فصل مالیات بردرآمد املاک |
| 140231390001576541 | ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ | رای شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۱۵۷۶۵۴۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اد... |
| 212-6117 | ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390000240267 مورخ 1402/02/05 هیأت عموم... |
| 212-21271 | ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002587410 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم... |
| 212-20915 | ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002586745 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم... |
| 212-14710 | ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001576428 مورخ 1402/06/21هیأت عمومی... |