
نحوه محاسبه کالاهای وارداتی در زمان علی الراس
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۳/۰۳/۱۰
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۰۹ ۱۵:۳۵
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات واردکنندگان کالا در روش علیالراس را روشن میکند. مأموران مالیاتی باید مبنای محاسبه را ارزش ریالی کالا طبق نرخ تکنرخی اعلامی بانک مرکزی که در پروانه گمرکی درج شده بهعلاوه حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینهها قرار دهند، نه نرخهای ارزی چندگانه قدیمی. اگر ارزش ریالی در پروانه گمرکی درج نشده باشد، باید از جدول ماهانه ارز که توسط دفتر حسابهای مالیاتی ابلاغ میشود استفاده کنند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ :1383/03/10
پیوست:
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان شورای عالی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان دفتر فنی مالیاتی اداره کل هیات عالی انتظامی مالیاتی دفتر دادستانی انتظامی مالیاتی دبیرخانه هیات های موضوع ماده 251 مکرر پژوهشکده امور اقتصادی دانشکده امور اقتصادی جامعه حسابداران رسمی ایران سازمان حسابرسی نظر به اینکه از ابتدای سال 1381 , مقررات نظام ارزی شناور توسط بانک مرکزی جمهوری ایران به صورت نظام تک نرخی مدیریت می شود و گمرک ایران نیز به تبعیت از مقررات مزبور ارزش کالاهای وارداتی را براساس جدول میانگین نرخ ارزها و برابر یهایی که توسط بانک مذکور اعلام می گردد محاسبه می نمایند, لذا در خصوص نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات واردکنندگان کالا موضوع ردیف یک بند الف ماده 96 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380/11/27 که درآمد مشمول مالیات آنان حسب مقررات ماده 97 قانون موصوف از طریق علی الراس تشخیص داده می شود , مقرر می گردد.
ماموران مالیاتی درآمد مشمول مالیات این قبیل مودیان را بر اساس ارزش ریالی کالای وارداتی که به وسیله گمرکات طبق جدول فوق الذکر تعیین و در پروانه گمرکی قید می شود و نیز احتساب حقوق و عوارض گمرکی و کلیه هزینه های مربوط به کالای وارداتی که در تعیین قیمت تمام شده کالا وارداتی موثر می باشد, محاسبه نمایند و در صورت عدم درج و یا فقدان ارزش ریالی کالای وارداتی درپروانه گمرکی ماموران مالیاتی می توانند بر اساس میزان ارز کالای وارداتی و طبق جدول صدر الاشاره که همه ماهه توسط دفتر حسابهای مالیاتی ابلاغ می شود نسبت به تبدیل ارزش ریالی کالای وارداتی و محاسبه قیمت تمام شده اقدام نمایند و از محاسبه درآمد مشمول مالیات اینگونه مودیان وفق مقررات ونرخ های ارزی چندگانه قبلی اجتناب نمایند .
ضمناهمانگونه که در بند یک بخشنامه شماره 20526/4824-4/30 مورخ 1376/05/13 اشاره گردیده است در استفاده از قرائن مالیاتی موضوع ماده 152 قانون صدر الاشاره محدودیتی وجود ندارد و ماموران مالیاتی می توانند با استفاده از اوراق گمرکی و اسناد و مدارک مثبته و نیز طریق قانونی کالای وارداتی را ردیابی و قمیت فروش واقعی کالای وارداتی را بدست آورده و سپس نسبت به اعمال ضریب و احتساب درآمد مشمول مالیات اقدام نمایند . در خاتمه تاکید می نماید مقررات مذکور در خصوص اشخاصی که درآمد مشمول مالیات آنان براساس رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک تعیین می گردد , جاری نخواهد بود.
حیدری کرد زنگنه
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۹6 قانون مالیات های مستقیم ماده 96 - حذف شد.
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۹6 قانون مالیات های مستقیم ماده 96 - حذف شد. |
بخشنامههای مرتبط
تشخیص و مطالبه مالیات پیله وران شاغل در نقاط مرزی کشور و اخذ مالیات مر...
211-4904-21434۱۳۸۳/۱۲/۱۰تعیین درآمد مشمول مالیات در زمان علی الراس بر مبنای قیمت فروش کالا در ...
30-4-4824-20526۱۳۷۶/۰۵/۱۳تعیین بهای تمام شده واقعی کالاهای وارداتی در موارد تشخیص علی الراس
230-66610۱۳۹۸/۱۲/۲۴معافیت 50% در زمان علی الراس کالاهای صادراتی بایستی نسبت به فروش واریز...
30-4-10435-62082۱۳۷۷/۱۲/۲۶بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح...
200-54777۱۴۰۵/۰۷/۱۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 211-4904-21434 | ۱۳۸۳/۱۲/۱۰ | تشخیص و مطالبه مالیات پیله وران شاغل در نقاط مرزی کشور و اخذ مالیات مر... |
| 30-4-4824-20526 | ۱۳۷۶/۰۵/۱۳ | تعیین درآمد مشمول مالیات در زمان علی الراس بر مبنای قیمت فروش کالا در ... |
| 230-66610 | ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ | تعیین بهای تمام شده واقعی کالاهای وارداتی در موارد تشخیص علی الراس |
| 30-4-10435-62082 | ۱۳۷۷/۱۲/۲۶ | معافیت 50% در زمان علی الراس کالاهای صادراتی بایستی نسبت به فروش واریز... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |
| 200-54777 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح... |


