
ارسال تصویر دادنامه شماره 140109970905812077-78 مورخ 1401/09/22 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری متضمن ابطال بند (4) بخشنامه شماره 200/5549/ص مورخ 1401/03/26 سازمان امور مالیاتی کشور از تاریخ تصویب
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۱/۱۰/۲۰
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۱/۲۹ ۱۲:۵۲
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه رویه رسیدگی ادارات امور مالیاتی به اطلاعات تراکنشهای بانکی مؤدیان تا عملکرد سال ۱۳۹۹ را مشخص میکند. طبق آن، صرف وجود تراکنش بانکی دلیل بر درآمد نیست مگر با اسناد و قرائن مثبته درآمدیبودن آن احراز شود؛ در این صورت ادارات مالیاتی حق ندارند صرفاً بر مبنای تراکنش، مالیات یا جریمه کتمان درآمد مطالبه کنند. اگر مالیاتی پیشتر بدون رعایت این ضابطه قطعی شده باشد، قطعیت آن دلیل درآمدیبودن تراکنش تلقی نمیشود و باید در رسیدگی مجدد یا مراجع حل اختلاف بررسی شود؛ این حکم شامل واریزی از طریق دستگاههای کارتخوان بانکی نمیشود.
متن کامل بخشنامه
اطلاعیه مهم: ابطال بند (4) بخشنامه شماره 200/5549/ص توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
تصویر دادنامه شماره 140109970905812077-78 مورخ 1401/09/22 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری متضمن ابطال بند (4) بخشنامه شماره 200/5549/ص مورخ 1401/03/26 سازمان امور مالیاتی کشور از تاریخ تصویب; برای رعایت مفاد رأی مذکور، به پیوست ارسال میشود.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی
شماره: 200/5549/ص
تاریخ: 1401/03/26
ادارات کل امور مالیاتی
پیرو بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 1399/01/31 و اصلاحات بعدی آن در ارتباط با نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش های بانکی، با توجه به آرای متعدد صادره از سوی شعب دیوان عدالت اداری و همچنین شعب شورای عالی مالیاتی در نقض آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و با توجه به نارضایتی های ایجاد شده در نحوه عملکرد ادارات امور مالیاتی در رسیدگی به تراکنش های بانکی به ویژه بند (18) آن، موارد زیر در رسیدگی به تراکنش های بانکی لغایت عملکرد سال 1399 توسط ادارات امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی مورد تاکید قرار می گیرد:
1- همانطور که در بخشنامه مذکور و سایر مکاتبات سازمان تاکید شده است، اطلاعات حساب های بانکی فی نفسه موید درآمد اشخاص نمی باشد مگر اینکه طبق رسیدگی های انجام شده و اسناد، مدارک، شواهد و قرائن مثبته درآمدی بودن آن احراز گردد. بنابراین در مواردی که در رسیدگی ادارات امور مالیاتی اسناد، مدارک، شواهد و قرائن مثبته ای دال بر درآمدی بودن آن بدست نیاید، ادارات امور مالیاتی به صرف تراکنش بانکی مجاز به اعمال ضریب یا نسبت سود فعالیت و مطالبه مالیات از این بابت نمی باشند. در صورتی که قبلا بدون توجه به این امر نسبت به مطالبه مالیات اقدام شده است، مراتب در رسیدگی مجدد در اجرای ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم و یا مراجع حل اختلاف مالیاتی حسب مورد بشرح فوق مورد رسیدگی قرار گیرد.
2- در مواردی که پیش از این بدون رعایت شرایط بند (1) نسبت به مطالبه مالیات اقدام و مالیات متعلقه به قطعیت رسیده است، قطعیت مالیات دلیلی بر تلقی درآمدی بودن تراکنش بانکی مذکور نبوده و در این صورت ادارات امور مالیاتی مجاز به مطالبه مالیات بر ارزش افزوده و جریمه موضوع ماده 192 (کتمان درآمد) از این بابت نخواهند بود مگر اینکه طبق اسناد، مدارک، شواهد و قرائن مثبته درآمدی بودن آن احراز گردد.
3- در مواردی که در اجرای ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به صدور برگ تشخیص مالیات بر اساس اظهارنامه برآوردی (اعم از سیستمی یا رسیدگی توسط اداره امور مالیاتی) و بدون رعایت بند (1) اقدام شده است، ادارات امور مالیاتی پس از دریافت اعتراض مودی به همراه اظهارنامه مالیاتی، مطابق مفاد این بخشنامه اقدام نمایند.
4- با توجه به مقررات بند (م) تبصره (12) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، مفاد این بخشنامه در خصوص واریزی به حسابهای بانکی از طریق ابزار پرداخت های بانکی از جمله دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، جاری نبوده و در اینگونه موارد اثبات غیر درآمدی بودن آن با مودی می باشد. [1]
5- کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های مغایر با موارد مذکور لغو می گردد.
داود منظور
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۳8 قانون مالیات های مستقیم ماده 238 - در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن م...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۳8 قانون مالیات های مستقیم ماده 238 - در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن م... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
بخشنامههای مرتبط
نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش های با...
200-99-16۱۳۹۹/۰۱/۳۱در ارتباط با نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله ...
200-5549۱۴۰۱/۰۳/۲۶ابطال بند 4 بخشنامه شماره 200/5549/ص1401/03/26- سازمان امور مالیاتی کش...
140109970905812077۱۴۰۱/۰۹/۲۲ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002587410 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم...
212-21271۱۴۰۲/۱۱/۱۵ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002586745 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم...
212-20915۱۴۰۲/۱۱/۱۰ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002047949 مورخ 1402/08/09 هیأت عموم...
212-16758۱۴۰۲/۰۹/۰۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-99-16 | ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ | نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش های با... |
| 200-5549 | ۱۴۰۱/۰۳/۲۶ | در ارتباط با نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله ... |
| 140109970905812077 | ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ | ابطال بند 4 بخشنامه شماره 200/5549/ص1401/03/26- سازمان امور مالیاتی کش... |
| 212-21271 | ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002587410 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم... |
| 212-20915 | ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002586745 مورخ 1402/10/05 هیأت عموم... |
| 212-16758 | ۱۴۰۲/۰۹/۰۹ | ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390002047949 مورخ 1402/08/09 هیأت عموم... |