
ارسال دادنامه شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۱۸۲۵۳۳۷ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۴/۰۸/۱۹
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۱۰/۱۸ ۱۹:۵۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
دیوان عدالت اداری عبارتی از ماده ۲۸ آییننامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم درباره وظیفه مسئول حسابرسی در بررسی گزارش حسابرسی مالیاتی را باطل کرده و وزیر امور اقتصادی و دارایی متن اصلاحی ماده ۲۸ را ابلاغ کرده است. طبق متن جدید، مسئول حسابرسی باید گزارش حسابرسی مالیاتی سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را از نظر تطبیق با قوانین بررسی کند و در صورت اصلاحنشدن توسط تنظیمکنندگان، پس از اعمال آثار مالیاتی، آن را در سامانه یکپارچه مالیاتی ثبت و برای تأیید مسئول حوزه کاری حسابرسی ارسال کند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
موضوع: ارسال دادنامه شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۱۸۲۵۳۳۷ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
مادهی ۲۸
چنانچه در اجرای تبصرهی (۲) مادهی (۲۷۲) قانون و سایر مقررات قانونی مربوط، حسابرسی مالیاتی پروندهی مودیان مالیاتی به سازمان حسابرسی و یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعهی حسابداران رسمی محول گردد، مسئول حسابرسی موظف است پس از دریافت گزارش تنظیمشدهی مذکور، گزارش حسابرسی مالیاتی را از حیث تطبیق با قوانین و مقررات مربوطه بررسی نماید و درصورت عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه، نسبت به ارجاع مورد حسابرسی به تنظیمکنندگان گزارش اقدام نماید.درصورتیکه تنظیمکنندگان گزارش نسبت به اصلاح گزارش مالیاتی حسب نظر مسئول حسابرسی اقدام ننمایند، مسئول حسابرسی میبایست پس از اعمال آثار مالیاتی مزبور نسبت به ثبت آن در سامانهی یکپارچهی مالیاتی اقدام و سپس جهت تأیید برای مسئول حوزهی کاری حسابرسی ارسال نماید.
سرپرست معاونت تحول هوشمند
نظام مالیاتی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 219 قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 219 قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه... |
بخشنامههای مرتبط
ابطال بند ۱۸ آییننامه اجرایی ماده ۲۱۹ ق.م.م
140431390001825337۱۴۰۴/۰۷/۲۲بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح...
200-54777۱۴۰۵/۰۷/۱۱بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر...
200-1405-54۱۴۰۵/۰۷/۱۱دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴...
200-1405-52۱۴۰۵/۰۶/۳۱بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۱ درباره معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول ...
200-1405-51۱۴۰۵/۰۶/۲۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 140431390001825337 | ۱۴۰۴/۰۷/۲۲ | ابطال بند ۱۸ آییننامه اجرایی ماده ۲۱۹ ق.م.م |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |
| 200-54777 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح... |
| 200-1405-54 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر... |
| 200-1405-52 | ۱۴۰۵/۰۶/۳۱ | دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴... |
| 200-1405-51 | ۱۴۰۵/۰۶/۲۹ | بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۱ درباره معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول ... |