
تسری مفاد تبصره 1 ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به درآمد مشمول مالیات قطعی شده گروه های اول و دوم صاحبان مشاغل
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۹۶/۰۲/۱۹
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۰۱/۳۰ ۱۲:۵۴
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه اعلام میکند که مفاد تبصره ۱ ماده ۲ آییننامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم، که پیشتر برای صاحبان مشاغل ابلاغ شده بود، به ده برابر ارقام جدول موضوع بند (الف) همان ماده هم تسری دارد. این موضوع درباره تعیین درآمد مشمول مالیات قطعیشده گروههای اول و دوم صاحبان مشاغل کاربرد دارد و ابهامات قبلی مأموران مالیاتی درباره دامنه اجرای این تبصره را روشن میکند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1396/02/19
مخاطبین/ذینفعان
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ادارات کل امور مالیاتی
موضوع: تسری مفاد تبصره 1 ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به درآمد مشمول مالیات قطعی شده گروه های اول و دوم صاحبان مشاغل
نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص تبصره1 ماده2 آیین نامه اجرایی ماده 95 اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیاتهای مستقیم که طی بخشنامه شماره 118/94/200 مورخ 1394/12/09 ابلاغ گردیده است بدینوسیله اعلام می گردد: مفاد تبصره یاد شده به 10 (ده) برابر ارقام جدول موضوع (الف) ماده 2 آیین نامه یاد شده نیز تسری دارد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
توضیحات تکمیلی:
آییننامه اجرائی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها اعم از ماشینی(مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مودیان مذکور و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات به مراجع ذیربط، حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون (۱/۱/۱۳۹۵) توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه میشود و بهتصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد. (۱)
۱.به موجب بند ۲۱ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم،مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴، این متن جایگزین متن ماده (۹۵) قانون و تبصره های آن شد.
"ماده ۹۵- صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلفاند اسناد و مدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود نگاهداری کنند. صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به گروههای زیر تقسیم میشوند:
الف - صاحبان مشاغلی که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند.ب - صاحبان مشاغلی که بر حسب این قانون مکلف به ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه میباشند. نمونههای دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه میگردد و در دسترس قرار میگیرد. ج - صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بندهای (الف) و (ب) فوق نیستند مکلفاند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را طبق ضوابط و نمونههای تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور نگاهداری کنند.
تبصره ۱- سازمان امور مالیاتی کشور در صورت تشخیص ضرورت تاپایان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۶) و مشمول از آغاز سال بعد را تهیه و از طریق تشکلهای صنفی و درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار به مودیان اعلام میدارد.
تبصره ۲ - آییننامه مربوط به روشهای نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورتهای مالی نهایی براساس نوع فعالیت و همچنین رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور با کسب نظر از جامعه حسابداران رسمی تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید."
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 101 قانون مالیات های مستقیم ماده 101- درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات ا...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 101 قانون مالیات های مستقیم ماده 101- درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات ا... |
بخشنامههای مرتبط
ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصو...
200-94-118۱۳۹۴/۱۲/۰۹صدور برگ مالیات قطعی صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده 2 آیین...
200-96-509۱۳۹۶/۰۳/۲۴مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۳ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ...
200-38862۱۴۰۴/۰۵/۲۹وصول یک در هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده سنوات 1381 به بعد صاحبان م...
233-1402-10092۱۳۸۵/۰۳/۲۳اصلاحیه ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیاتهای...
210-9903۱۴۰۳/۰۲/۱۹رای شماره ۳۱۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری(تبصره ۲ ما...
3163۱۴۰۰/۱۲/۰۳
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-94-118 | ۱۳۹۴/۱۲/۰۹ | ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصو... |
| 200-96-509 | ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ | صدور برگ مالیات قطعی صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده 2 آیین... |
| 200-38862 | ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ | مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۳ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ... |
| 233-1402-10092 | ۱۳۸۵/۰۳/۲۳ | وصول یک در هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده سنوات 1381 به بعد صاحبان م... |
| 210-9903 | ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ | اصلاحیه ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیاتهای... |
| 3163 | ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ | رای شماره ۳۱۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری(تبصره ۲ ما... |


