
اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به اوراق سلف موازی اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق م م به اوراق سلف موازی
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۹۲/۰۳/۰۱
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۰۳/۲۱ ۱۲:۳۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
طبق این بخشنامه، اوراق سلف موازی به فهرست اوراق بهاداری که مشمول معافیتهای مالیاتی تبصرههای ۱ و ۲ ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم هستند اضافه میشود. این یعنی نقل و انتقال این اوراق نیز مانند سایر اوراق بهادار فهرستشده مشمول همان مالیات مقطوع تعیینشده در قانون خواهد بود، به استناد اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب شورای عالی بورس.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1392/03/01
پیوست: دارد
موضوع: اعلام شمول تبصره 1و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به اوراق سلف موازی
پیرو بخشنامه شماره 20111/200 مورخ 1391/10/11 به منظور اجرای تبصره های 1و 2 ماده 143 مکرر الحاقی به قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 موضوع ماده 7 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388/09/25 و حسب اعلام رئیس محترم سازمان بورس و اورق بهادار طی نامه شماره 217869/121 مورخ1392/02/01، به موجب بند 24 ماده 1و بند 4 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار که به استناد بند (5) صورتجلسه مورخ 1389/12/09 و بند 2 صورتجلسه مورخ 1391/11/16 به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است، اوراق سلف موازی به عنوان ردیف 12 به فهرست اوراق بهادار مندرج در بخشنامه صدرالذکر و بخشنامه هائی که قبلا در این خصوص صادر گردیده، افزوده و جهت بهره برداری لازم ابلاغ می گردد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
توضیحات تکمیلی:
تبصره ۱- از هر نقل و انتقال سهام و سهمالشرکه و حق تقدم سهام و سهمالشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهاردرصد (۴%) ارزش اسمی آنها وصول میشود. از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقالدهندگان سهام و سهمالشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی مکلفاند در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال کنند.
تبصره ۲- در شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اندوخته صرف سهام مشمول مالیات مقطوع به نرخ نیم درصد (۰/۵%) خواهد بود و به ایندرآمد مالیات دیگری تعلق نمیگیرد. شرکتها مکلفاند تا پایان ماه بعد [۳] از تاریخ ثبت افزایش سرمایه آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریزکنند.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 143 قانون مالیات های مستقیم ماده 143- معادل ده درصد (10%) از مالیات بردرآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرف...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم ماده 143 مکرر- از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسه...
- قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران
ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران: وظایف شورا به شرح زیر میباشد: ۱ - اتخاذ تدابیر لازم جهت ساماندهی و توسعه باز...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 143 قانون مالیات های مستقیم ماده 143- معادل ده درصد (10%) از مالیات بردرآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرف... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم ماده 143 مکرر- از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسه... |
| قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران | ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران: وظایف شورا به شرح زیر میباشد: ۱ - اتخاذ تدابیر لازم جهت ساماندهی و توسعه باز... |
بخشنامههای مرتبط
اعلام فهرست اوراق بهادار موضوع تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر قانون مالیات ...
200-30171۱۳۸۹/۱۰/۲۱اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم به اوراق ...
200-93-119۱۳۹۳/۱۰/۲۰اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به اوراق مشارکت
200-20111۱۳۹۱/۱۰/۱۱اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به معاملات سلف موازی در بور...
200-24404۱۳۹۰/۱۰/۲۷اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به گواهی های سرمایه گذاری ص...
200-13284۱۳۹۰/۰۶/۰۶اعلام شمول تبصره های 1 و 2 ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم به «او...
210-98-99۱۳۹۸/۱۱/۲۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-30171 | ۱۳۸۹/۱۰/۲۱ | اعلام فهرست اوراق بهادار موضوع تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر قانون مالیات ... |
| 200-93-119 | ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ | اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم به اوراق ... |
| 200-20111 | ۱۳۹۱/۱۰/۱۱ | اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به اوراق مشارکت |
| 200-24404 | ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ | اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به معاملات سلف موازی در بور... |
| 200-13284 | ۱۳۹۰/۰۶/۰۶ | اعلام شمول تبصره 1 و 2 ماده 143 مکرر ق.م.م به گواهی های سرمایه گذاری ص... |
| 210-98-99 | ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ | اعلام شمول تبصره های 1 و 2 ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم به «او... |

