
شرایط متکی بودن هزینه ها به مدارک در حدود متعارف ناظر بر صورت حساب های الکترونیکی
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۴/۰۶/۳۰
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۱۰/۱۸ ۱۹:۴۰
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه اعلام میکند هزینههایی که مستند به صورتحساب الکترونیکی هستند و شرایط زیر را دارند، در هیچ مرحله از حسابرسی یا دادرسی مالیاتی به بهانه متکینبودن به مدارک متعارف قابل رد نخواهند بود: صورتحساب توسط خریدار یا بهصورت سیستمی در کارپوشه او تأیید شده باشد، ابطال نشده باشد، و مربوط به معاملات مشکوک مانند شرکتهای کاغذی، مجهولالمکان یا معاملات بین شرکتهای وابسته برای سوءاستفاده از معافیت نباشد. این حکم برای مؤدیانی که هزینههای خود را با صورتحساب الکترونیکی مستند میکنند اطمینان بیشتری در پذیرش هزینه ایجاد میکند، هرچند نبود این شرایط بهخودیخود به معنای رد قطعی هزینه نیست.
متن کامل بخشنامه
مورخ: ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
موضوع: شرایط متکی بودن هزینه ها به مدارک در حدود متعارف ناظر بر صورت حساب های الکترونیکی
کلیه هزینههای مستند به صورتحساب الکترونیکی که حائز شرایط ذیل باشد، قابلیت برگشت به دلیل "در حدود متعارف متکی به مدارک نبودن" را در هیچ یک از شیوه های حسابرسی و مراحل دادرسی مالیاتی نخواهد داشت.
۱- مستند بودن به صورتحساب الکترونیکی که توسط خریدار و یا به صورت سیستمی در کارپوشه خریدار تایید شده باشد.
۲- وضعیت صورتحساب الکترونیکی، «ابطال شده» نباشد.
۳- از مصادیق بندهای (۱-۲-۱) «مربوط بودن صورتحساب هزینه به اشخاصی نظیر شرکتهای کاغذی و مجهولالمکان» و (۲-۳-۱) «مربوط به معامله بین شرکتهای گروه یا وابسته که منجر به افزایش هزینهها و بهای تمام شده خریدار در راستای استفاده از معافیت مالیاتی، مشوق مالیاتی، نرخ صفر مالیاتی، مزایای مالیاتی و نظایر آن شود» از ماده ۴۴ آییننامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم نباشد.
تبصره: عدم وجود شرایط فوق، به منزله غیرقابل پذیرش بودن هزینه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه حسب مورد، نخواهد بود.
سیدمحمدهادی سبحانیان
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 147 قانون مالیات های مستقیم ماده 147 - هزینههای قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 219 قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 147 قانون مالیات های مستقیم ماده 147 - هزینههای قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 219 قانون مالیات های مستقیم ماده 219 - شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امو... |
بخشنامههای مرتبط
آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات - اصلاح شده توسط بخشنامه ...
180718۱۳۹۸/۰۹/۱۳نحوه رسیدگی مجدد به اعتراض مؤدیان به اوراق تشخیص سیستمی عملکرد سال ۱۴۰...
235-33752۱۴۰۵/۰۴/۳۱مهلت ثبت و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی اسفند ۱۴۰۴ تا پایان فروردین...
200-1405-4۱۴۰۵/۰۱/۲۴قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه...
200-24464۱۴۰۲/۱۲/۲۷شرایط پذیرش صورت حساب های صادره مودیان ملزم به صدور صدورتحساب الکترونی...
200-1401-52۱۴۰۱/۱۰/۲۸بازگشت به ابهام مطروحه ناظر به شیوه صدور صورت حساب الکترونیکی توسط بان...
210-7757۱۴۰۴/۰۵/۰۴
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 180718 | ۱۳۹۸/۰۹/۱۳ | آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات - اصلاح شده توسط بخشنامه ... |
| 235-33752 | ۱۴۰۵/۰۴/۳۱ | نحوه رسیدگی مجدد به اعتراض مؤدیان به اوراق تشخیص سیستمی عملکرد سال ۱۴۰... |
| 200-1405-4 | ۱۴۰۵/۰۱/۲۴ | مهلت ثبت و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی اسفند ۱۴۰۴ تا پایان فروردین... |
| 200-24464 | ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ | قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه... |
| 200-1401-52 | ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ | شرایط پذیرش صورت حساب های صادره مودیان ملزم به صدور صدورتحساب الکترونی... |
| 210-7757 | ۱۴۰۴/۰۵/۰۴ | بازگشت به ابهام مطروحه ناظر به شیوه صدور صورت حساب الکترونیکی توسط بان... |


