
عدم رعایت ماده 76 و 77 قانون مالیاتهای مستقیم- منبع مالیات:اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: اصفهان
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۰/۰۴/۳۱
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۹ ۱۵:۵۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی به اختلاف مالیاتی یک شرکت ساختمانسازی درباره سود حاصل از فروش پیشفروش واحدهای مسکونی میپردازد. شرکت مدعی بود سهم زمین (عرصه) از سود فروش باید طبق ماده ۷۷ از درآمد مشمول مالیات بساز و بفروشی کسر شود، چون ارزش زمین در زمان انتقال رسمی جداگانه و طبق ماده ۵۹ مشمول مالیات میشود و اخذ مالیات دوباره از آن مالیات مضاعف است. شورای عالی مالیاتی این استدلال را پذیرفته، رأی هیئت تجدیدنظر را که این کسر را نپذیرفته بود نقض کرده و خواستار محاسبه مجدد مالیات صرفاً بر اساس سود فروش اعیانی (نه عرصه) شده است.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1380/04/31
شماره و تاریخ رأی موردواخواهی: 4/748- 1378/06/03
مربوط به مالیات اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: منتهی به 1377/06/31
شماره حوزه مالیاتی 201411
شماره سرممیزی مالیاتی 20141
اداره:کل امور اقتصادی و دارائی استان اصفهان
تاریخ ابلاغ رأی: 1379/08/09
شماره و تاریخ ثبت شکایت 7409- 4/30- 1379/08/18
خلاصه واخواهی:
گرچه حکم ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم صریح و روشن می باشد، متاسفانه ممیز حوزه مالیاتی سود حاصل از فروش زمین را که شرکت از سود ابرازی کسر نموده، مشمول مالیات دانسته و هیچ دلیلی برای اخذ مالیات از فروش زمین ارائه ننموده اند.
با توجه به حساب سود و زیان تسلیمی اولین سال فعالیت که مبلغ 15 میلیارد سود ویژه داشته در ستون محاسبه مالیات مبلغ 927/4 میلیارد ریال سود ویژه فروش زمین از درآمد مشمول کسر گردیده و ضمنا سازمان حسابرسی فارغ از اظهارنظر مالیاتی نسبت به مورد اختلاف فوق حسابهای شرکت را تائید نموده است.این شرکت سود سهم زمین را به نسبت پیشرفت کار و ضابطه اصلی که 33% کل قرار داد قیمت زمین می باشد براساس کار کارشناسی و محاسبات دقیق، سود سهم زمین را معادل 6/48% فروش واحدها تعیین و بر این اساس مبلغ 927/4 میلیارد ریال از سود ابرازی را در اجرای مفاد ماده 77 قانون و دستورالعمل شورای عالی مالیاتی خارج نموده است و ممیز مالیاتی و هیأتهای حل اختلاف مالیات دلیلی برای عدم پذیرش آن ارائه ننموده اند.
اعضاء محترم شورا بهتر می دانندکه از متن ماده 77 چنین استنباط می شود که مالیات زمین در هنگام نقل و انتقال رسمی و با نرخ ماده 59 وصول خواهد شد و مفهوم مخالف آن این است که سود زمین در موقع رسیدگی به حساب عملکرد تولید کنندگان مسکن محاسبه و منظور نمی شود و چنانچه یکبار مالیات سود زمین در مقاطع رسیدگی و یک بار هم در موقع انتقال وصول شده محاسبه مالیات مضاعف مطرح خواهد شد. با توجه به عرایض فوق به علت نقص رسیدگی پرونده و نقض مقررات قانونی و دستورالعمل های اجرائی توسط هیأت محترم تجدید نظر، درخواست نقض رأی صادره و دستور رسیدگی مجدد با توجه به ماده 77 و دستورالعمل اجرائی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی را دارد.
رأی:
شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه رسیده و پس از اخذ و بررسی پرونده مالیاتی مربوط، به شرح زیر مبادرت به انشاء رأی می نماید:
فعالیت شرکت ساختمان سازی و از لحاظ مالیاتی با رعایت مقررات صدرتبصره ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 66 مشمول مالیات بر درآمد بساز و بفروشی است. حوزه مالیاتی هر چند سود ابرازی اظهارنامه اولیه شرکت را که متکی به دفاتر قانونی بوده، ملاک و ماخذ درآمد مشمول مالیات قرارداده است، لکن قسمت اعظم این سود مربوط به پیش فروش آن قسمت از واحدهای ساختمانی است که با استفاده از روش درصد پیشرفت کار به دست آمده و حاصل فروش، مربوط به ارزش عرصه و اعیان ملک می باشد که می بایستی ارزش عرصه ملک که هنگام انتقال قطعی مشمول ماده 59 قانون مذکور بوده و به موجب ماده 76 همان قانون مالیات دیگری به آن تعلق نمی گیرد را با استنباط از حکم ماده 77 یاد شده و رعایت مفاد دستورالعمل شماره 17238/3703-4/30 مورخ 1377/04/16 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی از بهای فروش کل ملک (عرصه و اعیان) کسر و صرفا درآمد حاصل از فروش اعیانی مبنای مالیات بساز و بفروشی قرار می گرفت.
نظر به اینکه هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به لایحه شماره 2072 مورخ 1379/06/21 شرکت خصوصا در این زمینه توجهی ننموده و بدون رعایت مقررات قانونی یاد شده مبادرت به صدور رأی نموده،لذا به رأی صادره از هیأت مذکور از این حیث ایراد وارد است و این شعبه رأی مورد واخواهی را به دلیل نقض مقررات قانونی نقض و پرونده مربوط را جهت رسیدگی مجدد و صدور رأی مقتضی به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم احاله می نماید.
روح ا... باباسنگانی
علی عزیزی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 59 قانون مالیات های مستقیم ماده 59 - نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 76 قانون مالیات های مستقیم ماده 76- عایدی سرمایه حاصل از انتقال داراییهای موضوع بند (1) ماده (۴۶) این قانون در صورتی که مشمو...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 77 قانون مالیات های مستقیم ماده 77 درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 257 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۳8 قانون مالیات های مستقیم ماده 138 - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 59 قانون مالیات های مستقیم ماده 59 - نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 76 قانون مالیات های مستقیم ماده 76- عایدی سرمایه حاصل از انتقال داراییهای موضوع بند (1) ماده (۴۶) این قانون در صورتی که مشمو... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 77 قانون مالیات های مستقیم ماده 77 درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 257 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۳8 قانون مالیات های مستقیم ماده 138 - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی... |
بخشنامههای مرتبط
در مورد مالیات علی الحساب بساز و بفروشی
30-4-3703-17238۱۳۷۷/۰۴/۱۶بخشنامه شماره مب/ 2072 مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۲۶; افزایش سقف فردی تسهیلات اعطای...
2072۱۳۸۴/۱۰/۲۶عدم رعایت ماده 132 در مورد پروانه بهره برداری مکمل- منبع مالیات: اشخاص...
201-5044۱۳۸۱/۰۶/۲۳عدم رعایت ماده 24 آئین نامه موضوع ماده 225 قانون- منبع مالیات: اشخاص ح...
545429۱۳۸۱/۰۴/۳۱در موارد رد دفاتر قانونی تبصره ماده 98 رعایت گردد- منبع مالیات: اشخاص ...
201-7401۱۳۸۱/۰۸/۲۷عدم تأئید فعالیت خرده فروشی شرکت بدون وجود مستندات لازم- منبع مالیات: ...
1287236۱۳۸۰/۰۶/۳۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 30-4-3703-17238 | ۱۳۷۷/۰۴/۱۶ | در مورد مالیات علی الحساب بساز و بفروشی |
| 2072 | ۱۳۸۴/۱۰/۲۶ | بخشنامه شماره مب/ 2072 مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۲۶; افزایش سقف فردی تسهیلات اعطای... |
| 201-5044 | ۱۳۸۱/۰۶/۲۳ | عدم رعایت ماده 132 در مورد پروانه بهره برداری مکمل- منبع مالیات: اشخاص... |
| 545429 | ۱۳۸۱/۰۴/۳۱ | عدم رعایت ماده 24 آئین نامه موضوع ماده 225 قانون- منبع مالیات: اشخاص ح... |
| 201-7401 | ۱۳۸۱/۰۸/۲۷ | در موارد رد دفاتر قانونی تبصره ماده 98 رعایت گردد- منبع مالیات: اشخاص ... |
| 1287236 | ۱۳۸۰/۰۶/۳۱ | عدم تأئید فعالیت خرده فروشی شرکت بدون وجود مستندات لازم- منبع مالیات: ... |
