
اجرای تبصره 6 ماده 100 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره کل مربوط: آذربایجان شرقی
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۹/۲۶
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۱۵
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رای شورای عالی مالیاتی به شکایت یک مودی صنفی درباره برگ مالیات قطعی صادرشده بر مبنای توافق اتحادیه صنف (تبصره ۶ ماده ۱۰۰) رسیدگی میکند. طبق این رای، هرچند صدور مالیات قطعی بر مبنای توافق با اتحادیه صنف مطابق قانون است، اما این توافق نافی حق اعتراض مودی نیست و هیأت حل اختلاف باید به اعتراض مودی درباره کاهش درآمد و رکود معاملات رسیدگی کند، نه فقط مدت کارکرد را ملاک قرار دهد. به همین دلیل رای قبلی نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد ارجاع شده است. این موضوع برای صاحبان مشاغل مشمول توافق مالیاتی اتحادیه که اعتراض دارند کاربرد دارد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/09/26
شماره و تاریخ رای مورد واخواهی: 3729- 1380/07/14
مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 74
شماره حوزه مالیاتی 3623
شماره سرممیزی مالیاتی
اداره: سازمان امور اقتصادی و دارائی استان آذربایجان شرقی
تاریخ ابلاغ رأی: 1380/08/09
شماره و تاریخ ثبت شکایت 7155- 4/30- 1380/09/05
خلاصه واخواهی:
اینجانب اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم و مطابق ماده 156 قانون مالیاتهای مستقیم ممیز مالیاتی اگر ظرف یک سال آن را رسیدگی و برگ تشخیص صادر ننماید، اظهارنامه قطعی تلقی می شود. حوزه مالیاتی بر خلاف ماده مزبور بعد از انقضای مهلت قانونی برگ قطعی مالیات را ابلاغ و در آن قید می نماید به استناد تبصره 6 ماده 100 بعد از روئیت برگ قطعی به اقدامات خلاف قانونی حوزه اعتراض نموده هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی بدون رسیدگی به اعتراضات قانونی مندرجات برگ قطعی را خالی از اشکال و ایراد دانسته و آن را تائید نموده، در مهلت قانونی به رای صادره اعتراض ولی حوزه مالیاتی از ارسال پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر خودداری و در نهایت پس از اعتراض اینجانب به شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری در جلسه هیات حل اختلاف شرکت کرده و به موارد متعدد نقض قانون و اقدامات خلاف حوزه مالیاتی اعتراض نمودم متاسفانه هیات بدون توجه به اعتراضات و ایرادات قانونی و بدون رسیدگی رأی قبلی را تائید نموده است. تقاضا دارم قضاوت فرمائید آیا اقدامات دارائی تبریز با قانون مطابقت دارد؟
آیا توافق با اتحادیه با جلب موافقت اینجانب بوده است.
به شرح سه صفحه لایحه تسلیمی
رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله، مطالعه و بررسی اوراق و مدارک پرونده مالیاتی به شرح آتی انشاء رای می نماید:
حسب محتویات پرونده حوزه مالیاتی در اجرای تبصره 6 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم و برمبنای مالیات توافق شده با اتحادیه صنف مربوطه اقدام به صدور برگ مالیات قطعی نموده که عمل حوزه مالیاتی مطابق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم می باشد لکن با توجه به دادنامه شماره 47 مورخ 1379/02/11 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که توافق اتحادیه را نافی حق اعتراض مودی ندانسته و رسیدگی به آن را توسط هیئتهای حل اختلاف مالیاتی بر طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم مجری دانسته، معهذا مفاد رای مورد واخواهی حکایت از رسیدگی لازم و کافی در خصوص ادعای رکود معاملات فرض و کاهش درآمد سال مورد رسیدگی نداشته و صرفا مدت کارکرد را مد نظر قرار داده است بنا به مراتب و از حیث مندرجات شکوائیه واصله و به جهت نقص رسیدگی در مورد میزان درآمد مشمول مالیات و مالیات متعلقه، رای مورد واخواهی را نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع می شود.
محمدعلی بیگ پور
اسماعیل ملکان
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ماده 100- مؤدیان موضوع این فصل مکلفاند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 156 قانون مالیات های مستقیم ماده 156 - اداره امور مالیاتی مکلف است اظهارنامه مؤدیان مالیات بر درآمد را در مورد درآمد هر منبع...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۳9 قانون مالیات های مستقیم ماده 139- الف- موقوفات، نذورات، پذیره، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی، آستا...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ماده 100- مؤدیان موضوع این فصل مکلفاند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 156 قانون مالیات های مستقیم ماده 156 - اداره امور مالیاتی مکلف است اظهارنامه مؤدیان مالیات بر درآمد را در مورد درآمد هر منبع... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۳9 قانون مالیات های مستقیم ماده 139- الف- موقوفات، نذورات، پذیره، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی، آستا... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ... |
بخشنامههای مرتبط
اجرای مفاد ماده 139 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره کل مربوط...
201-10486۱۳۸۱/۱۲/۲۰عدم اجرای تبصره 1 ماده 100 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره ک...
2121815۱۳۸۰/۰۹/۲۱اجرای تبصره 6 ماده 100 قانون مالیاتها- منبه مالیات: مشاغل- اداره کل مر...
435125۱۳۸۰/۰۴/۲۰عدم شمول معافیت تبصره7 ماده 132 قانون- منبع مالیات:مشاغل- اداره کل مرب...
201-10412۱۳۸۱/۱۲/۱۹اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره کل مربو...
201-9429۱۳۸۲/۱۲/۲۷عدم اجرای تبصره 3 ماده 247 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره ک...
201-9419۱۳۸۲/۱۲/۲۷
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-10486 | ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ | اجرای مفاد ماده 139 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره کل مربوط... |
| 2121815 | ۱۳۸۰/۰۹/۲۱ | عدم اجرای تبصره 1 ماده 100 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره ک... |
| 435125 | ۱۳۸۰/۰۴/۲۰ | اجرای تبصره 6 ماده 100 قانون مالیاتها- منبه مالیات: مشاغل- اداره کل مر... |
| 201-10412 | ۱۳۸۱/۱۲/۱۹ | عدم شمول معافیت تبصره7 ماده 132 قانون- منبع مالیات:مشاغل- اداره کل مرب... |
| 201-9429 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ | اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره کل مربو... |
| 201-9419 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ | عدم اجرای تبصره 3 ماده 247 قانون مالیاتها- منبع مالیات: مشاغل- اداره ک... |


