
درآمدهای غیر تولیدی مشمول معافیت نیست- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: کاشان
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۷/۲۸
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۱ ۱۱:۵۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رای درباره معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ (تولید فرش ماشینی) یک شرکت در کاشان است. طبق رای شورای عالی مالیاتی، معافیت ماده ۱۳۲ فقط شامل درآمد حاصل از فعالیت تولیدی مندرج در فهرست اولویتهاست و درآمدهای غیرتولیدی مانند فروش ماشینآلات و داراییهای ثابت شرکت را شامل نمیشود. چون هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر کل درآمد فروش دارایی ثابت را هم اشتباهاً معاف اعلام کرده بود، این رای نقض شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیات دیگری ارجاع شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1382/07/28
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 257-1381/11/28
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 78
شماره حوزه مالیاتی: 141264
شماره سر ممیزی مالیاتی: 20882
سازمان امور اقتصادی ودارائی استان اصفهان
اداره امور مالیاتی شهرستان: کاشان
اداره کل:
تاریخ ابلاغ رأی: 1381/12/04
شماره وتاریخ ثبت شکایت: 10217-201-1381/12/22
خلاصه واخواهی:
اسناد و مدارک ودفاتر عملکرد 78 شرکت با تأئید هیأت بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مردود اعلام و مالیات از طریق علی الرأس تشخیص گردید. هیأت حل اختلاف بدوی با استناد به ماده 132 درآمد حاصل از تولید فرش ماشینی را از مالیات معاف و درآمد فروش ماشین آلات و دارائیهای ثابت را مشمول مالیات اعلام نمود، هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر علیرغم گزارش مجریان قرار مبنی بر مشمول مالیات بودن سود حاصل از فروش انواع دارائی ثابت، کل درآمد حاصل از فروش دارائی ثابت را نیز مشمول معافیت ماده 132 اعلام واز کل مالیات رفع تعرض نموده که فاقد وجاهت قانونی می باشد. لذا به منظور حفظ حقوق حقه دولت نقض رأی تجدید نظر و تأئید رأی بدوی مورد تقاضا می باشد.
رأی:
شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی ضمن ملاحظه شکوائیه واصله وپس از مطالعه و بررسی پرونده مالیاتی مربوطه به شرح زیر انشاء رأی می نماید:
حکم ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371/02/07 فقط نسبت به درآمدهای واحد تولیدی حاصل از فعالیتهای تولیدی مندرج در فهرست اولویت های موضوع تبصره 1 ماده مذکور جاری بوده وشامل سایر درآمدهای مکتسبه مودی بابت فعالیتهای خارج از فهرست مزبور و همچنین درآمدهای غیر تولیدی از جمله فروش دارائیهای واحد تولیدی نمی گردد، نظر به اینکه هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر بدون توجه به مفاد گزارش مجری قرار صادره از آن هیأت (برگ 5 پرونده) و عدم رعایت موازین قانونی یاد شده درآمدهای غیر تولیدی عملکرد سال 78 مودی را نیز از شمول مالیات معاف وضمن رفع تعرض از مودی موصوف مبادرت به صدور رأی نموده است، لذا این شعبه ایراد آقای ممیز کل مالیاتی به رأی مورد واخواهی را وارد دانسته وضمن نقض رأی مذکور پرونده را جهت رسیدگی مجدد طبق موازین قانونی مربوطه وصدور رأی مقتضی به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می نماید.
عباس رضائیان
علی عزیزی
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 132 قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 132 قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی... |
بخشنامههای مرتبط
تشخیص مالیات بر مبنای درآمدهای غیر معاف شرکت- منبع مالیات: اشخاص حقوقی...
201-8618۱۳۸۱/۱۰/۱۴اعطای معافیت موضوع ماده 132 قانون- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل ...
201-7598۱۳۸۲/۱۰/۲۰معافیت موضوع ماده 132 و تبصره 4 آن و تبصره3 ماده 154 قانون مالیاتهای م...
554559۱۳۸۰/۰۴/۳۰درآمدهای کتمان شده شرکت در دوران معافیت- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ادا...
201-5441۱۳۸۱/۰۶/۳۱عدم شمول معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیاتها در خصوص درآمدهای کتمان ش...
1174375۱۳۸۰/۰۶/۲۴شروع بهره برداری و مدت معافیت فعالیت تولیدی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-...
201-10483۱۳۸۱/۱۲/۲۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-8618 | ۱۳۸۱/۱۰/۱۴ | تشخیص مالیات بر مبنای درآمدهای غیر معاف شرکت- منبع مالیات: اشخاص حقوقی... |
| 201-7598 | ۱۳۸۲/۱۰/۲۰ | اعطای معافیت موضوع ماده 132 قانون- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل ... |
| 554559 | ۱۳۸۰/۰۴/۳۰ | معافیت موضوع ماده 132 و تبصره 4 آن و تبصره3 ماده 154 قانون مالیاتهای م... |
| 201-5441 | ۱۳۸۱/۰۶/۳۱ | درآمدهای کتمان شده شرکت در دوران معافیت- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- ادا... |
| 1174375 | ۱۳۸۰/۰۶/۲۴ | عدم شمول معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیاتها در خصوص درآمدهای کتمان ش... |
| 201-10483 | ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ | شروع بهره برداری و مدت معافیت فعالیت تولیدی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-... |
