
مبدا شروع دوره معافیت مالیاتی تاریخ شروع بهره برداری واقعی است- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: آذربایجان شرقی
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۶/۳۱
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۶ ۱۰:۰۵
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رای به اختلاف بر سر تاریخ شروع معافیت مالیاتی ششساله یک واحد تولیدی نخ فانتزی میپردازد؛ جایی که حوزه مالیاتی تاریخ جواز تأسیس و هیئت تجدیدنظر تاریخ صدور پروانه بهرهبرداری را مبنا قرار داده بودند. شورای عالی مالیاتی اعلام میکند مبدأ محاسبه دوره معافیت ماده ۱۳۲، نه تاریخ تأسیس و نه تاریخ صدور پروانه، بلکه تاریخ شروع بهرهبرداری واقعی واحد تولیدی است. بر این اساس رای قبلی نقض میشود تا پرونده در هیئت دیگری، پس از احراز دقیق تاریخ شروع بهرهبرداری واقعی، دوباره رسیدگی و مدت معافیت بهدرستی محاسبه شود.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/06/3
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 2680-1380/05/28
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 78
شماره حوزه مالیاتی: 3932
شماره سر ممیزی مالیاتی: 393
اداره:
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان آذربایجان شرقی
تاریخ ابلاغ رأی: 1380/06/18
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 5816-4/30-1380/07/15
خلاصه واخواهی:
احتراما شرکت مذکور بر اساس مجوز تأسیس شماره 42-11-5 مورخ 1372/12/10 تأسیس وطبق پروانه بهره برداری شماره 511939 مورخ 1374/04/07 با تأئید اداره کل صنایع استان آذربایجان شرقی با معافیت مالیاتی 6 ساله به تولید نخ فانتزی با کد محصول 0303-3211 اقدام نموده است حوزه مالیاتی در عملکرد سال 78 سهوا تاریخ جواز تأسیس 1372/12/10 را به جای تاریخ پروانه بهره برداری در نظر گرفته است ودر نتیجه برای 20 روز آخر سال 78 به استناد بر اینکه مدت 6 سال معافیت به اتمام رسیده برگ تشخیص صادر نموده است که با اعتراض این شرکت موضوع به هیئت حل اختلاف ارجاع وهیئت با دریافت مدارک و توضیحات این شرکت اشتباه حوزه در تاریخ بهره برداری را تأئید ولی به جای 6 سال معافیت، 4 سال معافیت مالیاتی در نظر گرفتند
مجددا هیئت تجدید نظر با توضیحات لازم و با توجه به جدول 2 اولویت 2 موضوع تصویب نامه شماره 1361/ت11463 ه مورخ 1374/02/11 هیئت محترم وزیران که صراحت در 6 سال معافیت دارد متأسفانه به دلیل عدم وجود کد کالای این شرکت در جدول مورد اشاره معافیت این شرکت را به مدت 4 سال تأئید می نماید لذا با ارسال مدارک مربوطه خواهشمند است دستور فرمائید به موضوع رسیدگی فرمایند.
رأی:
شعبه ششم شورای عالی مالیاتی پس از ملاحظه شکوائیه واصله و بررسی محتویات پرونده به شرح آتی مبادرت به انشاء رأی می نماید:
با عنایت به محتویات پرونده در نظر به اینکه محصول تولیدی واحد تولیدی مورد رسیدگی مشمول کد ICGS- 0303-3211 مندرج در ردیف 1409 مجموعه سیستم طبقه بندی محصولات صنعتی که زیر مجموعه کد ICGS – 00000-3211 مندرج در ردیف 3 جدول اولویت 2 بوده و با توجه به نامه شماره 10213-4/30 مورخ 20/11/75 رئیس شورای عالی مالیاتی وقت که اعلام می دارد:
چنانچه شرایط واحد تولیدی منطبق با شرایط مقرر در ماده 132 اصلاحی مصوب1371/02/07 و تبصره های آن باشد، مبداء شروع دوره معافیت مالیاتی همان تاریخ شروع بهره برداری واقعی است که تشخیص آن به عهده مأمورین تشخیص خواهد بود، لذا اظهارنظر حوزه مالیاتی دال بر شروع بهره برداری از تاریخ تأسیس و نیز اظهارنظر هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر که تاریخ شروع بهره برداری را از تاریخ صدور پروانه بهره برداری دانسته است، صحیح نبوده منطبق با مقررات موضوعه نمی باشد به این جهت رأی صادره به لحاظ نقض مقررات و عدم کفایت رسیدگی نقض وپرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می گردد تا پس از احراز و تعیین تاریخ شروع بهره برداری واقعی واحد تولیدی مورد رسیدگی حسب جدول 2 اولویت 2 از تاریخ بهره برداری واقعی از معافیت مالیاتی برخوردار گردد.
داریوش آل آقا
روح اله باباسنگانی
مواد قانونی مرتبط
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 132 قانون مالیات های مستقیم ماده 132- درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی... |
بخشنامههای مرتبط
فروش ضایعات تولید و در آمد کارمزدی نیز مشمول معافیت 132 می باشد
30-4-10213۱۳۷۵/۱۱/۲۰فهرست اولویتهای ماده 132
1361-11463۱۳۷۴/۰۲/۱۱شروع بهره برداری واقعی موضوع ماده 132 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخ...
201-224۱۳۸۲/۰۱/۱۹تاریخ بهره برداری واقعی ومعافیت موضوع ماده 133 قانون - منبع مالیات: اش...
201-7360۱۳۸۲/۱۰/۱۰بهره برداری واقعی و معافیت موضوع مواد 132 و 138 قانون- منبع مالیات: اش...
201-6271۱۳۸۲/۰۸/۱۳شروع بهره برداری و مدت معافیت فعالیت تولیدی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-...
201-10483۱۳۸۱/۱۲/۲۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 30-4-10213 | ۱۳۷۵/۱۱/۲۰ | فروش ضایعات تولید و در آمد کارمزدی نیز مشمول معافیت 132 می باشد |
| 1361-11463 | ۱۳۷۴/۰۲/۱۱ | فهرست اولویتهای ماده 132 |
| 201-224 | ۱۳۸۲/۰۱/۱۹ | شروع بهره برداری واقعی موضوع ماده 132 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخ... |
| 201-7360 | ۱۳۸۲/۱۰/۱۰ | تاریخ بهره برداری واقعی ومعافیت موضوع ماده 133 قانون - منبع مالیات: اش... |
| 201-6271 | ۱۳۸۲/۰۸/۱۳ | بهره برداری واقعی و معافیت موضوع مواد 132 و 138 قانون- منبع مالیات: اش... |
| 201-10483 | ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ | شروع بهره برداری و مدت معافیت فعالیت تولیدی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-... |


