
تسلیم اظهارنامه شخص حقوقی وشغلی واجتناب از اخذ مالیات مضاعف- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط: مالیات بر شرکتها
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۵/۲۹
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۱ ۱۵:۴۱
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی درباره همان نوع اعتراض یک مؤدی به مالیات درآمد شخص حقوقی است که مدعی بود چون برای فعالیت شغلی خود جداگانه اظهارنامه و مالیات داده، مطالبه مالیات شرکت به معنای گرفتن مالیات مضاعف از اوست. شورای عالی مالیاتی پس از بررسی پرونده شغلی و مقایسه خریدها، مالیات مضاعفی احراز نکرد و شکایت مؤدی را رد کرد؛ در حالیکه نظر اقلیت شعبه به دلیل ناقص بودن رسیدگی هیئت تجدیدنظر مخالف این تصمیم بود.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 13182/05/29
شماره وتاریخ رأی مورد واخواهی: 5407-1381/11/06
مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 1378
شماره حوزه مالیاتی: 0411
شماره سر ممیزی مالیاتی: 041
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان
اداره امور مالیاتی شهرستان:
اداره کل: مالیات بر شرکتها
تاریخ ابلاغ رأی: 1381/12/19
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 10532-201-1381/12/21
خلاصه واخواهی:
اینجانب اعتراض خود را به رأی تجدید نظر با توجه به ماده 248 ق.م.م که بایستی رأی متضمن اظهارنظر مدلل نسبت به اعتراض مودی بوده ودر متن رأی قید می شد. اعتراض شرکت این بوده که فعالیتهای انجام شده مرتبط با فعالیتهای مشاغل بوده و صلاحیت رسیدگی آن هم در صلاحیت این حوزه بوده است و مورد مطالبه مالیات واقع که حوزه ابتدائی جهت تشکیل پرونده مالیاتی بوده است.
و تسلیم اظهارنامه در حوزه اشخاص حقوقی با اظهار درآمدهای مربوط به مشاغل جهل موضوعی بوده که باید توسط محاکم مورد عنایت قرار گیرد. لذا رأی تجدید نظر فاقد و جاهت قانونی بوده و اجتناب از اخذ مالیات حسب مستندات و محتویات پرونده مورد تقاضای شرکت و ارجاع پرونده به هیأت همعرض می باشد.
شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه شاکی و بررسی محتویات پرونده مالیاتی امر به شرح ذیل مبادرت به اعلام رأی می نماید:
رأی اکثریت:
محتویات پرونده امر حاکیست مودی اظهارنامه مالیاتی خود را با ابراز 168 178 515 1 ریال فروش در موعد مقرر قانونی تسلیم حوزه مالیاتی نموده است. و در اجرای بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه های بعدی اسناد و مدارک و دفاتر خود را جهت تعیین درآمد مشمول مالیات در اختیار حوزه مالیاتی قرار داده ونهایتا در اجرای بند 3 ماده 97 قانون مذکور هیأت سه نفره بند 3 فوق الاشاره دفاتر مودی را مردود اعلام و حوزه مالیاتی ذیربط مبادرت به تشخیص مالیات از طریق علی الرأس بر اساس فروش ابرازی مندرج در اظهارنامه تسلیمی نموده است از طرفی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر هم علاوه بر رسیدگیهایی که توسط هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی انجام پذیرفته و منجر به تعدیل درآمد مشمول مالیات گردیده است، با در نظر گرفتن فروش ابرازی مودی در اظهارنامه تسلیمی رسیدگی های هیأت بدوی را کافی به مقصود دانسته و با صدور رأی مورد واخواهی رأی هیأت یاد شده را مورد تأئید قرار داده است.
بنا به مراتب فوق وبا توجه به اینکه مودی برای سال مالی مورد رسیدگی اظهارنامه جداگانه ای هم بابت فعالیت شغلی خود به حوزه مالیاتی ذیربط (مشاغل) تسلیم نموده است.
به منظور احراز واقعیت در خصوص ادعای مودی مبنی بر مضاعف بودن مالیات، با اخذ پرونده شغلی مودی و بررسی پرونده مربوطه توجه به اطلاعیه مضبوط در آن وتطبیق خرید هائی که با دو کد اقتصادی صورت پذیرفته موردی از مضاعف بودن مالیات مشاهده نگردیده، بنابراین چون از حیث شکوائیه رسیده ایرادی به رأی مورد واخواهی مترتب نیست، رد شکایت شاکی اعلام می گردد.
محمد علی تراب زاده
نظر اقلیت:
هرچند مودی اظهارنامه مالیاتی تسلیم نموده است، لیکن به دلیل اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و اینکه هیأت تجدید نظر قبلا جهت رسیدگی به اعتراض مودی قرار بررسی و تحقیق صادر کرده وگزارش وارده به شماره 12337/253 مورخ 1381/09/24 مجری قرار در خصوص رسیدگی به اعتراض مودی تنظیم گردیده است وحکایت از محاسبه مالیات مضاعف دارد، حق این بود هیأت مزبور نسبت به مفاد گزارش یاد شده رسیدگی و نفیا یا اثباتا نسبت به مندرجات آن اظهارنظر به عمل می آورد وچون رأی مورد واخواهی بیانگر چنین رسیدگی واظهارنظری نیست بنابراین به علت نقص رسیدگی معتقد به نقض رأی مورد واخواهی هستم.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱68 قانون مالیات های مستقیم ماده 168 - دولت میتواند برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات راجع به درآمد و دارائی...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲57 قانون مالیات های مستقیم ماده 257- در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱68 قانون مالیات های مستقیم ماده 168 - دولت میتواند برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات راجع به درآمد و دارائی... |
بخشنامههای مرتبط
سود پرداخت شده وتخصیص یافته به سهامدار آلمانی ماده 10 قرارداد اجتناب ا...
1007825۱۳۸۰/۰۶/۰۵مقررات موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف موضوع ماده 168 قانون مالی...
204658۱۳۸۰/۰۳/۲۰تسلیم اظهارنامه وصورتهای مالی مجدد با رعایت تبصره 3 ماده 226 ق.م- منبع...
201-6457۱۳۸۲/۰۸/۲۶فروش ماشین آلات چاپ شخص حقیقی - منبع مالیات: اشخاص حقوقی - اداره کل مر...
201-7932۱۳۸۲/۱۰/۳۰معافیت مالیاتی موسسه فرهنگی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط:...
201-9420۱۳۸۲/۱۲/۲۷هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-...
201-9301۱۳۸۲/۱۲/۲۷
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 1007825 | ۱۳۸۰/۰۶/۰۵ | سود پرداخت شده وتخصیص یافته به سهامدار آلمانی ماده 10 قرارداد اجتناب ا... |
| 204658 | ۱۳۸۰/۰۳/۲۰ | مقررات موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف موضوع ماده 168 قانون مالی... |
| 201-6457 | ۱۳۸۲/۰۸/۲۶ | تسلیم اظهارنامه وصورتهای مالی مجدد با رعایت تبصره 3 ماده 226 ق.م- منبع... |
| 201-7932 | ۱۳۸۲/۱۰/۳۰ | فروش ماشین آلات چاپ شخص حقیقی - منبع مالیات: اشخاص حقوقی - اداره کل مر... |
| 201-9420 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ | معافیت مالیاتی موسسه فرهنگی- منبع مالیات: اشخاص حقوقی- اداره کل مربوط:... |
| 201-9301 | ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ | هزینه های شرکت، طبق ماده 148 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اشخاص حقوقی-... |


