
مفاد بند "ب" تبصره 35 قانون بودجه سال 80 و بند 2 دستورالعمل اجرائی شماره 49731 مورخ 79/12/28 وزارتی- منبع مالیات: غیر مستقیم- اداره کل مربوط: مالیاتهای غیر مستقیم
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۳/۲۰
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۲ ۱۵:۱۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
بر اساس بند ب تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ و دستورالعمل اجرایی مربوط، شرکتهای تولیدکننده خودرو مکلف بودند معادل ۱۰ درصد قیمت فروش نقدی هر دستگاه خودرو را از خریداران دریافت و به حساب درآمد عمومی دولت واریز کنند. یک شرکت خودروساز به مطالبه مابهالتفاوت این مبلغ توسط اداره مالیاتهای غیرمستقیم اعتراض کرده و خواستار نقض رأی هیأت حل اختلاف شده بود. شعبه دوم شورای عالی مالیاتی اعتراض شرکت را وارد ندانست و رأی هیأت حل اختلاف مبنی بر تأیید مطالبه مالیات را استوار اعلام کرد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1392/03/20
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 578-1381/06/09
موضوع ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم
مربوط به مالیات: غیر مستقیم
سال عملکرد: 80
شماره حوزه مالیاتی:
شماره سر ممیزی مالیاتی:
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان اداره امور مالیاتی
شهرستان:
اداره کل: مالیاتهای غیر مستقیم
تاریخ ابلاغ رأی: 1381/08/11
شماره و تاریخ ثبت شکایت: 7642/201-1381/09/05
خلاصه واخواهی:
احتراماو در اجرای ماده 251 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 به دلیل نقص رسیدگی و عدم رعایت قانون و مقررات ذیربط معترض بوده تقاضای رسیدگی و نقض رأی مذکور را دارد:
الف- شرکتهای تولید کننده خودرو به موجب بند ب تبصره 35 قانون بودجه سال 80 موظف بودند 10% قیمت فروش اتومبیل را از خریداران اخذ وبه حساب درآمد عمومی دولت واریز نمایند. این شرکت بر اساس محاسبات اداره کل صنایع ماشین سازی ونیروی محرکه وزارت صنایع ومعادن 10% مالیات را واریز نموده واداره مالیات خودرو با دریافت مالیاتهای وصول شده و صدور رسید (به تعبیری مفاصاحساب) به نحوه عمل شرکت صحه گذاشته در حالیکه چنانچه این ارقام مغایر قانون و نظر مسئولین اداره مذکور می بود می بایست از دریافت وجوه و صدور برگ رسید خودداری می شد.
ب- هیأت حل اختلاف مذکور هرگز به ماهیت و خصوصیت مالیات غیرمستقیم مذکور عنایت نداشته و با اشاره به بخشنامه شماره 71432/4/87-4/30 مورخ 1380/11/28 وزارتی اعتراضات شرکت را وارد ندانسته است. آیا بخشنامه مذکور که در 1381/01/17 از طرف وزارت صنایع و معادن جهت اجرا به شرکت ابلاغ شده می تواند مستند مطالبات مالیاتی که دوره اجرای آن در پایان سال 1380 منقضی شده قرار گیرد؟ چگونه می توان چنانچه مابه التفاوتی وجود داشته باشد از خریداران وصول نمود؟
آیا این شرکت خصوصی سزاوار است که به دلیل برداشت متفاوت دو وزارتخانه از مفهوم اصطلاح "قیمت فروش" رقم گزافی به عنوان مابه التفاوت مالیات پرداخت نماید؟ نظر به اینکه هیأت مذکور به وظیفه قانونی خود در اجرای تبصره 2 ماده 216 عمل ننموده و نیز خلاف ماده 248 رأی مورد اعتراض متضمن اظهارنظر موجه و مدلل نمی باشد، تقاضا می نماید به پرونده مورد بحث رسیدگی و ضمن نقض رأی صادره دستور رسیدگی مجدد صادر فرمائید.
رأی:
شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی می نماید:
با توجه به مفاد بند (ب) تبصره 35 قانون بودجه سال 80 کل کشور وصراحت بند 2 دستورالعمل اجرایی شماره 49731 مورخ 1379/12/28 وزارتی مبنی بر اینکه شرکتهای تولید کننده خودرو موظفند معادل 10% قیمت فروش نقدی هر دستگاه خودرو .... را قبل از کسر هرگونه تخفیف و ..... اخذ وبه حساب مربوطه واریز نمایند وهمچنین مفاد بخشنامه شماره 71432/14/87-4/30 مورخ1380/11/28 وزارتی از حیث مندرجات شکوائیه واصله به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر تأئید برگ اجرائی شماره 24 مورخ 1381/03/21 اداره کل مالیاتهای غیر مستقیم، ایراد نقض مقررات موضوعه مترتب نمی باشد و بنا به مراتب فوق شعبه رد شکایت رسیده و استواری رأی صادره را اعلام میدارد.
علی اکبرنوربخش
رضاسعیدی امجد
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 216 قانون مالیات های مستقیم ماده 216 - مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرائی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیق...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 216 قانون مالیات های مستقیم ماده 216 - مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرائی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیق... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 248 قانون مالیات های مستقیم ماده 248- رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی متضمن اظهار نظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مؤدی بوده... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲51 قانون مالیات های مستقیم ماده 251 مؤدی یا دادستان انتظامی مالیاتی میتوانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اخ... |
بخشنامههای مرتبط
مواد 1و2 آئین نامه اجرائی تبصره 41 قانون بودجه سال 52 (مالیات آسفالت خ...
201-2653۱۳۸۲/۰۳/۳۱تاریخ اعمال بخشودگی جریمههای موضوع جزء (۳) بند (ب) ماده ۲۶ قانون مالی...
200-1404-100۱۴۰۴/۰۹/۲۵رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۷۰۶۵۲۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ هیات تخصصی مالیاتی ، بانک...
140331100006042780۱۴۰۴/۰۳/۲۰ابلاغیه آیین نامه اجرایی بند ب تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور
1404-224229۱۴۰۴/۰۲/۲۱آیین نامه اجرایی اوراق مالی اسلامی موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ت) و...
21738-63846۱۴۰۴/۰۲/۱۳آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1404 کل ...
63992-14569۱۴۰۴/۰۲/۰۲
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-2653 | ۱۳۸۲/۰۳/۳۱ | مواد 1و2 آئین نامه اجرائی تبصره 41 قانون بودجه سال 52 (مالیات آسفالت خ... |
| 200-1404-100 | ۱۴۰۴/۰۹/۲۵ | تاریخ اعمال بخشودگی جریمههای موضوع جزء (۳) بند (ب) ماده ۲۶ قانون مالی... |
| 140331100006042780 | ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ | رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۷۰۶۵۲۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ هیات تخصصی مالیاتی ، بانک... |
| 1404-224229 | ۱۴۰۴/۰۲/۲۱ | ابلاغیه آیین نامه اجرایی بند ب تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور |
| 21738-63846 | ۱۴۰۴/۰۲/۱۳ | آیین نامه اجرایی اوراق مالی اسلامی موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ت) و... |
| 63992-14569 | ۱۴۰۴/۰۲/۰۲ | آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1404 کل ... |


