
جلوگیری از پذیرش اعتراضات غیر رسمی و لزوم ارائه اعتراضات مالیاتی به صورت کتبی و رسمی
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۳/۰۸/۲۰
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۱/۱۰ ۱۱:۰۱
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی دستور داده از رد کردن اعتراضهای مالیاتی مودیان که بهصورت کتبی و از طریق پست یا مراجعه حضوری (بهویژه مودیان غیرفعال) ارسال میشود، خودداری کنند. طبق ماده (۱۷۸) قانون مالیاتهای مستقیم، تاریخ تسلیم اوراق به اداره پست، تاریخ تسلیم به مرجع مالیاتی محسوب میشود و واحدهای مالیاتی باید اعتراضهای دستی-پستی اینگونه مودیان را بپذیرند و از نارضایتی آنها جلوگیری کنند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1403/08/20
ادارات کل امور مالیاتی...
با سلام و احترام
با عنایت به نامه شماره 206/59276/د مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۱۳ دفتر روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی از مودیان در ادارات امور مالیاتی نسبت به پذیرش اوراق مالیاتی پستی-دستی از جمله ثبت و پذیرش اعتراض غیر بر خط مودیان توسط واحدهای مالیاتی
مربوطه به استحضار میرساند:
به موجب ماده (۱۷۸) قانون مالیاتهای مستقیم، در مواردی که اظهارنامه ی مالیاتی یا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن میباشد به وسیله ی ادارهی پست واصل می گردد تاریخ تسلیم به ادارهی پست در صورت احراز، تاریخ تسلیم به مراجع مربوط تلقی خواهد شد. در این راستا با عنایت به مفاد بخشنامه شماره 200/39989/د مورخ 1403/06/05 رئیس کل محترم سازمان متبوع، دریافت اعتراض غیر سیستمی برای موارد با شرایط خاص مانند مودیان غیرفعال، در دستور کار قرار گیرد تا از نارضایتی این دسته از مودیان جلوگیری گردد. حسب گزارش های رسیده برخی از ادارات امور مالیاتی، بدون توجه به مفاد بخشنامه مذکور، از دریافت اعتراض دستی-پستی مودیان، بخصوص مودیان غیرفعال اجتناب می نمایند.
بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید واحد های مالیاتی مربوطه با توجه به نص صریح قانون مالیاتهای مستقیم، تکریم مودیان محترم مالیاتی و همچنین مرتفع نمودن مشکلات مطرح شده مطابق موازین قانونی یاد شده اقدام نمایند.
جهانگیر رحیمی
مدیر کل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی
مواد قانونی مرتبط
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 178 قانون مالیات های مستقیم ماده 178 - در مواردی که اظهارنامه مالیاتی یا سایر اوراقی که مؤدی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به ت... |
بخشنامههای مرتبط
در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراض مؤدیان مالیاتی به برگهای تشخیص مالیات صا...
200-39989۱۴۰۳/۰۶/۰۵بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح...
200-54777۱۴۰۵/۰۷/۱۱بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر...
200-1405-54۱۴۰۵/۰۷/۱۱دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴...
200-1405-52۱۴۰۵/۰۶/۳۱بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۱ درباره معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول ...
200-1405-51۱۴۰۵/۰۶/۲۹
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-39989 | ۱۴۰۳/۰۶/۰۵ | در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراض مؤدیان مالیاتی به برگهای تشخیص مالیات صا... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |
| 200-54777 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح... |
| 200-1405-54 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر... |
| 200-1405-52 | ۱۴۰۵/۰۶/۳۱ | دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴... |
| 200-1405-51 | ۱۴۰۵/۰۶/۲۹ | بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۱ درباره معافیت از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول ... |

