
جرایم قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۱/۱۱ ۱۰:۵۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه نحوه محاسبه جرایم بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۶ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده را روشن میکند: اگر مؤدی اظهارنامه را با تأخیر اما در مهلتهای تمدیدی بخشنامههای قبلی ارسال کند، امکان بخشودگی صددرصدی جریمه بند الف وجود دارد و مالیات پرداختشده در مهلت ماده ۴ از مأخذ جریمه کسر میشود؛ برای جریمه بند ب (مانند کتمان معامله یا کماظهاری) نیز مأخذ محاسبه، مانده مالیات پرداختنشده تا مهلت ماده ۴ است و تسلیم اظهارنامه الحاقی خارج از مهلت، مانع تعلق این جریمه نمیشود.
متن کامل بخشنامه
تاریخ:۱۴۰۲/۱۰/۲۷
موضوع: جرایم قانون مالیات بر ارزش افزوده
جناب آقای مسعود مصلحی
الف : در خصوص ابهامات بند (الف) ماده (۳۶) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ب: در خصوص ابهامات بند (ب) ماده (۳۶) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده:
۱- بنا به صراحت بند (ب) ماده ۳۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مأخذ محاسبه جریمه موضوع این بند ، مانده مالیات و عوارض پرداخت نشده تا موعد مقرر ماده (۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده (حداکثر تا یک ماه پس از پایان هر دوره) میباشد. بنابراین مالیات و عوارض پرداختی تا موعد مقرر مذکور در محاسبه جرایم موضوع این بند منظور نخواهد شد.
۲- در صورتی که مودی در موعد مقرر قانونی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نموده باشد ، مشمول جریمه موضوع بند الف ماده ۳۶ نخواهد بود. همچنین در مواردی که مودی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات و عوارض ارزش افزوده تا موعد مقرر اقدام نموده باشد در موارد مذکور در بند (ب) ماده مذکور (کتمان معامله، بیش اظهاری مالیات و عوارض خرید یا کم اظهاری مالیات و عوارض فروش ثبت معامله خود به نام غیر یا معامله غیر به نام خود، استناد به استاد صوری و هر عمل دیگری که به کم اظهاری مالیات یا استرداد غیر واقعی منجر شود)، مأخذ محاسبه جریمه موضوع این بند ، مانده مالیات و عوارض پرداخت نشده تا موعد مقرر ماده(۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده (حداکثر تا یک ماه پس از پایان هر دوره میباشد لذا تسلیم اظهارنامه الحاقی و پرداخت مالیات و عوارض خارج از مهلت مقرر در ماده (۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده مانع تعلق جریمه موضوع بند (ب) ماده ۳۶ نمی باشد.
۳- ملاک تعیین موارد تخلف موضوع بند (ب) ماده ۳۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، برمبنای مندرجات اظهارنامه تسلیمی مودی در موعد مقرر قانونی می باشد.
مزید اطلاع جریمه موضوع بند الف ماده ۳۶ برای موارد عدم تسلیم اظهارنامه و جریمه موضوع بند (ب) این ماده برای موارد تخلف مذکور در این بند در موارد تسلیم اظهارنامه می باشد.
محمد تقی با کدامن
معاون در آمدهای مالیاتی
مواد قانونی مرتبط
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 4 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۴ مودی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی...
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 36 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۳۶ مودیان در صورت ارتکاب تخلفات ذیل علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض، مشمول جریمههای...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 4 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۴ مودی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی... |
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 36 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۳۶ مودیان در صورت ارتکاب تخلفات ذیل علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض، مشمول جریمههای... |
بخشنامههای مرتبط
تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال 1402
200-1402-506۱۴۰۲/۰۴/۱۴تعیین اداره امور مالیاتی ذی صلاح درچارچوب بند (4) ماده (42)و ماده (45)...
200-1400-506۱۴۰۰/۰۲/۲۱تسلیم اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) مالیات بر ارزش افزوده سال 1400
200-1400-539۱۴۰۰/۱۲/۲۸رفع ابهام از معافیت جزء (۵-۴) بند الف ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارز...
210-24567۱۴۰۳/۰۴/۱۱ابلاغ نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شم...
210-40228۱۴۰۲/۰۶/۱۹صورت جلسه مورخ 1402/06/12 شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 ق...
201-06۱۴۰۲/۰۶/۱۲
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-1402-506 | ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ | تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال 1402 |
| 200-1400-506 | ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ | تعیین اداره امور مالیاتی ذی صلاح درچارچوب بند (4) ماده (42)و ماده (45)... |
| 200-1400-539 | ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ | تسلیم اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 |
| 210-24567 | ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ | رفع ابهام از معافیت جزء (۵-۴) بند الف ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارز... |
| 210-40228 | ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ | ابلاغ نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شم... |
| 201-06 | ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ | صورت جلسه مورخ 1402/06/12 شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 ق... |


