
دادنامه شماره 453 مورخ 1391/07/03 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مبنی بر اینکه بخشنامه شماره 656 مورخ 1387/01/14 مغایرتی با قانون ندارد
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۹۲/۰۷/۱۵
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۴/۰۳/۲۱ ۱۴:۲۸
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه رأی شماره ۴۵۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را ارسال میکند که طبق آن بخشنامه شماره ۶۵۶ مورخ ۱۳۸۷/۰۱/۱۴ (درباره معافیت مالیاتی با نرخ صفر برای درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیاتهای مستقیم) مغایرتی با قانون ندارد. این موضوع برای مؤدیانی که از معافیت صادراتی نرخ صفر ماده ۱۴۱ استفاده میکنند و ادارات مالیاتی رسیدگیکننده به این پروندهها کاربرد دارد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1392/07/15
پیوست: دارد
موضوع: ارسال رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 453 مورخ 1391/07/03 به پیوست دادنامه شماره 453 مورخ 139107/03 هیات عمومی دیوان عدالت اداری،مبنی بر اینکه بخشنامه شماره 656 مورخ 1387/01/14 مغایرتی با قانون ندارد، جهت اطلاع ارسال می گردد.
معاون مالیاتهای مستقیم
توضیحات تکمیلی:
ماده ۱۴۱- صددرصد (۱۰۰%) درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیست درصد (۲۰%) درآمد حاصل از صادرات مواد خام و کالاهای واسطه ای نیمه خام مشمول مالیات با نرخ صفر میگردد. فهرست مواد خام و کالاهای نفتی و کالاهای واسطه ای نیمه خام [۱] به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره ۱- درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت عبوری (ترانزیت) به ایران وارد میشوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر میشوند مشمول مالیات با نرخ صفر میگردد.
تبصره ۲- مفاد این ماده پس از اتمام دوره اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 لازمالاجراء میشود. [۲]
۱ . به موجب بند الف ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱/۰۲/۱۱، عبارت «و کالاهای واسطه ای نیمه خام» بعد از عبارت های «بیست درصد (۲۰%) درآمد حاصل از صادرات مواد خام» و « فهرست مواد خام و کالاهای نفتی» الحاق شد.
۲. به موجب بند ۳۵ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱، این متن و تبصره های آن جایگزین بندهای (الف) و (ب) ماده (۱۴۱) قانون و تبصره آن شد و با توجه به این که قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵، به موجب مفاد ماده ۲۳۵ آن تا پایان سال ۱۳۹۴ هجری شمسی معتبر است مفاد ماده ۱۴۱ از سال ۱۳۹۵ لازم الاجراست.
«ماده۱۴۱-
الف - صددرصد (%۱۰۰) درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی و محصولات بخش کشاورزی (شامل محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع) و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و پنجاه درصد (%۵۰) درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور صادر میشوند از شمول مالیات معاف هستند. فهرست کالاهای مشمول این ماده درطول هر برنامه به پیشنهاد وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، جهاد کشاورزی و وزارت صنایع و معادن به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ب - صددرصد (%۱۰۰) درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که بصورت ترانزیت به ایران وارد شده یا میشوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر میشوند از شمول مالیات معاف است.
تبصره - زیان حاصل از صدور کالاهای معاف از مالیات در مورد کسانی که غیر از امور صادراتی فعالیت دیگری هم دارند، در محاسبه مالیات سایر فعالیتهای آنان منظور نخواهد شد.»
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 141 قانون مالیات های مستقیم ماده 141 - صددرصد (100%) درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیس...
- قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب 1401
ماده 1۱ قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب 1401 ماده 11 - با هدف جهت دهی حمایت های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 141 قانون مالیات های مستقیم ماده 141 - صددرصد (100%) درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیس... |
| قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب 1401 | ماده 1۱ قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب 1401 ماده 11 - با هدف جهت دهی حمایت های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان... |
بخشنامههای مرتبط
معافیت از عوارض ومالیات برای آن بخش از درآمد شرکتهای حمل ونقل بین المل...
656۱۳۸۷/۰۱/۱۴بخشنامه شماره مب/ 453 مورخ ۱۳۸۴/۰۳/۰۵; تسعیر دارایی ها و بدهی های ارز...
453۱۳۸۴/۰۳/۰۵بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح...
200-54777۱۴۰۵/۰۷/۱۱بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر...
200-1405-54۱۴۰۵/۰۷/۱۱دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴...
200-1405-52۱۴۰۵/۰۶/۳۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 656 | ۱۳۸۷/۰۱/۱۴ | معافیت از عوارض ومالیات برای آن بخش از درآمد شرکتهای حمل ونقل بین المل... |
| 453 | ۱۳۸۴/۰۳/۰۵ | بخشنامه شماره مب/ 453 مورخ ۱۳۸۴/۰۳/۰۵; تسعیر دارایی ها و بدهی های ارز... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |
| 200-54777 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه استرداد مالیات حقوق ۱۴۰۵؛ نحوه پس گرفتن اضافه پرداختی مالیات ح... |
| 200-1405-54 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۱ | بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده تنباکو ۱۴۰۵؛ لغو معافیت تنباکوی خام و فر... |
| 200-1405-52 | ۱۴۰۵/۰۶/۳۱ | دستورالعمل ۲۰۰/۱۴۰۵/۵۲ درباره تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد ۱۴... |