
آئین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۸/۰۲/۳۰
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۲۲ ۱۵:۳۸
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه آییننامه مربوط به ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم را ابلاغ میکند. سازمان امور مالیاتی موظف است تا پایان دیماه هر سال گروههای اشخاص حقیقی و حقوقی را که باید صورتهای مالی حسابرسیشده به همراه اظهارنامه ارائه دهند اعلام کند. اگر مؤدی مشمول، گزارش حسابرسی را در مهلت مقرر ارائه نکند، علاوه بر جریمهای معادل ۲۰ درصد مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات او از طریق رسیدگی مستقیم تعیین خواهد شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1388/02/30
پیوست: دارد
بخشنامه مخاطبین ادارات کل امور مالیاتی موضوع آئین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی وتقویت حسابرسی تصویر تصویب نامه شماره 26510/ت39039ک مورخ 1388/02/09 وزیران عضو کمیسیون اقتصاد موضوع اصل 138 قانون اساسی در خصوص آئین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی وتقویت حسابرسی که به تأئید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده و در روزنامه رسمی شماره 18689 مورخ 1388/02/14 نیز منتشر گردیده است جهت اجرا و بهره برداری لازم ابلاغ می گردد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
ماده ۲۷۲- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دیماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یاگروههایی از اشخاص حقیقی و حقوقی که علاوه بر شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (د) ماده واحده « قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی» مصوب سال ۱۳۷۲براساس نوع و یا حجم فعالیت آنها ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه میباشند را از طریق مقتضی (درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار و یا سامانه الکترونیکی مربوط) به اطلاع این گروه از اشخاص برساند. علاوه بر آن سازمان یادشده میتواند اشخاص حقیقی و حقوقی معینی را به صورت موردی مشمول حکم این ماده نماید، که در اینصورت موضوع شمول اشخاص یادشده باید با ابلاغ کتبی تا پایان دیماه هر سال به آگاهی آنها برسد. اشخاص حقیقی و حقوقی مزبور که سال مالی آنها بعد از اعلام سازمان یادشده آغاز میشود، مشمول حکم این ماده خواهند بود. در صورت ارائه نکردن گزارش حسابرسی مالی موضوع این ماده در مهلت مقرر، علاوه بر تعلق جریمه معادل بیستدرصد (۲۰%) مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات آنها طبق مقررات این قانون از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.
تبصره ۱- صورتهای مالی حسابرسیشده به شرح این ماده و مطالب مذکور در گزارشهای حسابرسی و بازرسی قانونی مربوط که در چهارچوب مقررات این قانون تنظیم شده باشد، میتواند برای تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص یادشده توسط ادارات مالیاتی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.
تبصره۲- سازمان امور مالیاتی کشور میتواند حسابرسی صورتهای مالی و یا تنظیم گزارش مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را به سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران واگذار کند، در این صورت، پرداخت حقالزحمه حسابرسی مالیاتی طبق مقررات مربوط، برعهده سازمان امور مالیاتی کشور است.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه...
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
اصل یکصد و سی و هشتم علاوه بر مواردی که هیئت وزیران یا وزیری مأمور تدوین آیین‏نامه‏های اجرایی قوانین می‏شود، هیئت و...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۹5 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲29 قانون مالیات های مستقیم ماده 229- اداره امور مالیاتی میتواند برای رسیدگی به اظهارنامه یا تشخیص هرگونه درآمد مؤدی به کلی...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ماده 272 سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروهه... |
| قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | اصل یکصد و سی و هشتم علاوه بر مواردی که هیئت وزیران یا وزیری مأمور تدوین آیین‏نامه‏های اجرایی قوانین می‏شود، هیئت و... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۹5 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۹7 قانون مالیات های مستقیم ماده 97 - درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباش... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲29 قانون مالیات های مستقیم ماده 229- اداره امور مالیاتی میتواند برای رسیدگی به اظهارنامه یا تشخیص هرگونه درآمد مؤدی به کلی... |
بخشنامههای مرتبط
آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی
26510-39039۱۳۸۸/۰۲/۰۹نحوه اجرای ماده 6 آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حساب...
200-19595۱۳۹۰/۰۸/۲۲نحوه اجرای ماده 6 آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حساب...
200-21630۱۳۸۹/۰۷/۲۱تعیین حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده (1) آیین نامه نحوه انتخ...
200-10228۱۳۸۹/۰۴/۰۲رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال ماده 6 آیین نامه راهکار...
230-27575۱۳۹۱/۰۸/۱۷اشخاص مشمول آئین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرائی و تقویت حسابرسی
200-18306۱۳۹۱/۰۹/۱۸
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 26510-39039 | ۱۳۸۸/۰۲/۰۹ | آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی |
| 200-19595 | ۱۳۹۰/۰۸/۲۲ | نحوه اجرای ماده 6 آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حساب... |
| 200-21630 | ۱۳۸۹/۰۷/۲۱ | نحوه اجرای ماده 6 آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حساب... |
| 200-10228 | ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ | تعیین حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده (1) آیین نامه نحوه انتخ... |
| 230-27575 | ۱۳۹۱/۰۸/۱۷ | رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال ماده 6 آیین نامه راهکار... |
| 200-18306 | ۱۳۹۱/۰۹/۱۸ | اشخاص مشمول آئین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرائی و تقویت حسابرسی |


