
خود اظهاری مالیات مشاغل عملکرد 82
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۳/۰۴/۱۳
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۲/۰۴ ۰۹:۳۱
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه ابهامات بخشنامه خوداظهاری مالیات مشاغل عملکرد ۱۳۸۲ را با چند اصلاح روشن میکند. مودیان بندهای الف و ب ماده ۹۵ که مالیات ابرازی سال ۱۳۸۲شان نسبت به مالیات قطعی سال ۱۳۸۱ حداقل ۲۵ درصد افزایش داشته باشد، اظهارنامهشان پذیرفته و فقط ۱۰ درصد آن رسیدگی میشود؛ برای بند ج این آستانه ۲۰ درصد است. این تسهیل شامل مودیانی که اظهارنامه سال ۱۳۸۱شان بدون رسیدگی و به عنوان معاف پذیرفته شده نمیشود و اظهارنامه آنان باید رسیدگی شود. ادارات مالیاتی موظفاند اظهارنامههای تسلیمی و تقسیط مالیات را طبق جدول مربوط بپذیرند.
متن کامل بخشنامه
شماره: 5830/1511/211
تاریخ: 1383/04/13
پیوست: دارد
دادستانی انتظامی مالیاتی نظر به اینکه پس از ابلاغ بخشنامه شماره 3897 مورخ 1383/03/17 ابهاماتی از سوی مودیان محترم مالیاتی وادارات کل امور مالیاتی مطرح و پیشنهادهائی نیز واصل شده است , لذا به منظور رفع ابهامات و ایجاد امکان استفاده تعداد بیشتری از مودیان محترم مالیاتی موارد ذیل را متذکر و مقرر میدارد:
1- بند 4/2 صفحه 2 به شرح زیر اصلاح مبشود: اظهارنامه های سایر صاحبان مشاغل مذکور که شرایط مندرج در بندهای 1/2 الی 3/2 فوق الذکر را رعایت ننمایند از شمول مقررات ماده 158خارج و مورد رسیدگی قرار گیرد.
2- متن زیر جایگزین تبصره قسمت آخر صفحه 2 میشود: مودیان محترم بند الف ماده 95ق .م.م به استثنای مودیان بند 1 فوق که به طور کلی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت , اعم از اینکه بابت عملکرد سال 1381 اظهار نامه تسلیم نموده یا ننموده باشند , در صورتیکه مالیات عملکرد سال 1381 آنان تا 1383/04/28 قطعی و ابلاغ نگردد , چنانچه مالیات ابرازی در اظهارنامه عملکرد سال 1382 آنان نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1381 که بعد از تاریخ 1383/04/28 ابلاغ میگردد 25 درصد یا بیشتر افزایش داشته باشد در اجرای ماده 158 ق م.م مورد قبول واقع و تنها 10% از اظهارنامه های تسلیمی مورد رسیدگی قرار گیرد.
3- عبارت «صورتهای مالی » در بندهای 1و 2 صفحه 3 زائد است .
4- متن زیر جایگزین تبصره قسمت آخر صفحه 3 میشود: مودیان محترم مشمول بند ب ماده 95 ق .م.م اعم از اینکه بابت عملکرد سال 1381 اظهارنامه تسلیم نموده یا ننموده باشند , درصورتیکه مالیات عملکرد سال 1381 آنان تا 1383/04/28 قطعی و ابلاغ نگردد , چنانچه مالیات ابرازی در اظهارنامه عملکرد سال 1382 آنان نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1381 که بعد از تاریخ 1383/04/28 ابلاغ میگردد 25 درصد یا بیشتر افزایش داشته باشد , در اجرای ماده 158 ق .م.م مورد قبول واقع و تنها 10% از اظهار نامه های تسلیمی مورد رسیدگی قرار گیرد.
5- متن زیر جایگزین تبصره ذیل بند 2 صفحه 4 میشود:
صاحبان مشاغل موضوع بند ج ماده 95 که بابت عملکرد سال 1381 اظهارنامه تسلیم ننموده اند, لکن مالیات عملکرد سال 1381 آنان تا 1383/04/28 قطعی و ابلاغ میگردد, چنانچه مالیات ابرازی در اظهارنامه عملکرد سال 1382 آنان 20 درصد یا بیشتر نسبت به مالیات قطعی شده عملکرد سال 1381 افزایش داشته باشد , در اجرای ماده 158 ق .م.م مورد قبول قرار گیرد.
6- لزوما یادآور میشود , مفاد بند 2/2 صفحه 2 و بند 2 صفحه 3 و بند 2 صفحه 4 حسب مورد نسبت به مودیانی که با تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1381 خود را معاف از پرداخت مالیات دانسته و اظهار نامه تسلیمی آنان بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته است جاری نبوده و اظهارنامه عملکردسال 1382 این قبیل مودیان مشمول مقررات ماده 158 ق .م.م نخواهد شد و لازم است مورد رسیدگی قرار گیرد.
7- مفاد قسمت توضیح صفحه 5 بخشنامه موصوف شامل کلیه صاحبان مشاغل اعم از اینکه اظهار نامه تسلیمی آنان منطبق با موارد مذکور درآن بخشنامه باشد یا نباشد خواهد بود و واحدهای مالیاتی مکلف به دریافت اظهارنامه های تسلیمی و تقسیط مالیات متعلقه برابر جدول مربوط در صورت تقاضای مودی میباشند.
غلامرضاحیدری کردزنگنه
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 158 قانون مالیات های مستقیم ماده 158- حذف شد.
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ماده 95- صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 158 قانون مالیات های مستقیم ماده 158- حذف شد. |
بخشنامههای مرتبط
خوداظهاری و تسلیم اظهار نامه 1382 و مالیات متعلقه طبق توافق
3897۱۳۸۳/۰۳/۱۷نحوه انتخاب نمنه اظهارنامه مشاغل 82وترتیب رسیدگی
230-2240-8551۱۳۸۳/۰۵/۲۰در مورد خود اظهاری مالیات مشاغل عملکرد 81
230-2818-23836۱۳۸۲/۰۵/۰۷برقراری تسهیلات در پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده ، در اجرای بندهای 16و1...
232-1085-60846۱۳۸۶/۰۷/۰۷در خصوص دستور العمل و صورتجلسه الگوی توافق و تفاهم خود اظهاری مالیات ع...
232-714-25983۱۳۸۶/۰۳/۲۶بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره...
210-55403۱۴۰۵/۰۷/۱۲
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 3897 | ۱۳۸۳/۰۳/۱۷ | خوداظهاری و تسلیم اظهار نامه 1382 و مالیات متعلقه طبق توافق |
| 230-2240-8551 | ۱۳۸۳/۰۵/۲۰ | نحوه انتخاب نمنه اظهارنامه مشاغل 82وترتیب رسیدگی |
| 230-2818-23836 | ۱۳۸۲/۰۵/۰۷ | در مورد خود اظهاری مالیات مشاغل عملکرد 81 |
| 232-1085-60846 | ۱۳۸۶/۰۷/۰۷ | برقراری تسهیلات در پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده ، در اجرای بندهای 16و1... |
| 232-714-25983 | ۱۳۸۶/۰۳/۲۶ | در خصوص دستور العمل و صورتجلسه الگوی توافق و تفاهم خود اظهاری مالیات ع... |
| 210-55403 | ۱۴۰۵/۰۷/۱۲ | بخشنامه معافیت مالیاتی اجاره مسکونی عملکرد ۱۴۰۳؛ شرط ثبت قرارداد اجاره... |

