
در مورد استهلاک داراییها تجدید ارزیابی شده
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۶/۱۸
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۰۸/۲۴ ۰۹:۳۸
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه به شرکتهای دولتی که طبق ماده ۶۲ قانون برنامه سوم توسعه، داراییهای ثابت خود را تجدید ارزیابی کردهاند یادآوری میکند که اگرچه مبلغ حاصل از تجدید ارزیابی مشمول مالیات نیست، اما نحوه محاسبه استهلاک این داراییها همچنان باید طبق جدول استهلاک قانون مالیاتهای مستقیم انجام شود. از آنجا که این جدول از سال ۱۳۸۱ باید توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی (و نه هیئت دولت) تصویب و بهروزرسانی شود، داراییهای خریداریشده یا تجدید ارزیابیشده در سال ۱۳۸۱ و بعد از آن باید طبق جدول استهلاک جدید مستهلک شوند. شرکتهای تابعه وزارت نیرو نیز مشمول همین قاعده هستند و اگر استهلاک را با نرخ یا مدت جدول قدیم محاسبه کنند، مابهالتفاوت آن بهعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نخواهد شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/06/18
حال از آنجا که برخی شرکتهای مشمول ماده 62 فوق الذکر مبادرت به تجدید ارزیابی مینمایند و ترتیبات مربوط به استهلاک مابه التفاوت حاصله از این تجدید ارزیابی تاثیرمستقیم روی میزان درآمد مشمول مالیات خواهد داشت، لزوما متذکر میشود که طبق ماده 4 آئین نامه مصوب پیش گفته ماخذ استهلاک و تاریخ شروع محاسبه استهلاک تابع مقررات قانون مالیاتهای مستقیم وبراساس نرخ جدول استهلاک قانون مزبور خواهد بود. از طرفی چون قانون مالیاتهای مستقیم وفق مصوبه مورخ 1380/11/27 مجلس شورای اسلامی مورد اصلاح واقع و حسب اصلاحیه اخیر ( ماده 151) جدول استهلاکات از ابتدای سال جاری به جای هیات دولت بایستی به تصویب وزیر اموراقتصادی و دارائی برسد ، علیهذا توجه داشته باشند که دارائیهای خریداری یا تجدیدارزیابی شده درسال 1381 و سنوات بعد میباشد براساس جدول استهلاکات جدید که هم اکنون دردست تهیه توسط مسئولین سازمان امورمالیاتی کشور است، مورد استهلاک واقع شوند و گرنه استهلاک دارائیهای مزبور مطابق جداول و مقررات گذشته فاقد محمل قانونی خواهد بود و دراین راستا، تاکید مینماید که شرکتهای تابعه وزارت نیرو نیز مشمول همین قاعده بوده و چنانچه شرکتهای اخیر هزینه استهلاک مورد بحث را با مدت یا نرخ جدول سابق محاسبه و ثبت نمایند و میزان آن مغایر با جدول مقرر آتی باشد، مابه التفاوت هزینه استهلاک دراحتساب درآمد مشمول مالیات قابل قبول نخواهد بود.
مواد قانونی مرتبط
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران | ماده ۶۲ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: به دولت اجازه داده میشود دارائیهای ثابت شرکتهای د... |
بخشنامههای مرتبط
آئین نامه اجرایی ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
14833-23963۱۳۸۰/۰۴/۰۶ابلاغ اصلاحیه تصویب نامه های شماره 90836/ت 48793 ه مورخ 18/4/1392 ، شم...
230-34283۱۳۹۵/۰۹/۰۶اصلاحیه تصویب نامه شماره 154028/ت48319ه مورخ 1391/08/06 هیات محترم وزی...
230-93-143۱۳۹۳/۱۲/۱۲آیین نامه اجرایی بند 48 قانون بودجه سال 1392 کل کشور در ارتباط با تجدی...
230-19544۱۳۹۲/۰۷/۱۵نمونه فرم تاییدیه موضوع ماده 10 آیین نامه تجدید ارزیابی داراییها موضوع...
230-19133۱۳۹۲/۰۷/۱۳ماده 10 آیین نامه اجرایی جزء «ب» بند (78) قانون بودجه سال 1390 کل کشور...
230-14973۱۳۹۲/۰۶/۰۳
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 14833-23963 | ۱۳۸۰/۰۴/۰۶ | آئین نامه اجرایی ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی |
| 230-34283 | ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ | ابلاغ اصلاحیه تصویب نامه های شماره 90836/ت 48793 ه مورخ 18/4/1392 ، شم... |
| 230-93-143 | ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ | اصلاحیه تصویب نامه شماره 154028/ت48319ه مورخ 1391/08/06 هیات محترم وزی... |
| 230-19544 | ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ | آیین نامه اجرایی بند 48 قانون بودجه سال 1392 کل کشور در ارتباط با تجدی... |
| 230-19133 | ۱۳۹۲/۰۷/۱۳ | نمونه فرم تاییدیه موضوع ماده 10 آیین نامه تجدید ارزیابی داراییها موضوع... |
| 230-14973 | ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ | ماده 10 آیین نامه اجرایی جزء «ب» بند (78) قانون بودجه سال 1390 کل کشور... |