
تعیین مالیات برای محل سکونت خود و فرزند- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره کل مربوط:استان تهران
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۲/۰۶/۱۱
دستهبندی
نمونه آراء شعب
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۱ ۱۵:۱۳
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی درباره مالیات بر درآمد مستغلات شخصی است برای واحدهایی که خودش و فرزندش در آنها سکونت داشتهاند. برای سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵، چون قبلاً رفع تعرض شده و رأی قطعی صادر شده بود، طرح مجدد پرونده فاقد مجوز قانونی تشخیص داده شد و مالیات آن سالها منتفی اعلام شد. برای سال ۱۳۷۶، چون هیئت تجدیدنظر بدون رسیدگی کافی رأی داده بود، رأی نقض و پرونده فقط برای همان سال به هیئت دیگری ارجاع شد.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1382/06/11
شماره و تاریخ رای مورد واخواهی: 3518/2-1/253- 1381/11/27
مربوط به مالیات مستغلات
سال عملکرد: 75،74و 76
شماره حوزه مالیاتی 0313-38
شماره سرممیزی مالیاتی
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان تهران
اداره امور مالیاتی شهرستان
اداره کل
تاریخ ابلاغ رأی: 182/02/21
شماره و تاریخ ثبت شکایت 2054-201- 1382/03/17
خلاصه واخواهی:
قبل از انقلاب در قطعه زمین شخصی و با مشارکت فردی به نام اقدام به ساخت 6 واحد آپارتمان نموده و در سال 1357 مشخص شدکه بنا به دلایلی، شهرداری از صدور پایان کار امتناع می نماید. در سال 1361 یک واحد از سه واحد سهم خود را قولنامه ای به واگذار و واحد دوم محل سکونت خودم و واحد سوم محل سکونت فرزندم شد و به این ترتیب مشمول مالیات بردرآمد مستغلات نبوده ام.
علیهذا به رای شماره3518/2- 1/253- 1381/11/27 که بدون توجه به مراتب فوق و بدون رعایت مقررات و واقعیت امر صادر گردیده، اعتراض داشته، درخواست رسیدگی دارم.(مشروح مطالبه در سه صفحه ضمیمه پرونده است)
رای:
شعبه هفتم شورای عالی مالیاتی پس از مطالعه مشروح شکایت شاکی و ملاحظه و بررسی اوراق پرونده به شرح آتی انشاء رای می نماید:
الف- در مورد عملکردهای 1374و 1375، چون به قرار محتویات پرونده، بعد از صدور رای بدوی شماره 1759/3/39 مورخ 1379/06/19 (برگهای 31 و 32 پرونده)، به موجب رای شماره1670/2- 1/253 مورخ 1381/06/06هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر(برگهای 72و 73 پرونده) از مودی رفع تعرض به عمل آمده، لذا طرح تکراری پرونده در هیات حل اختلاف مالیاتی و صدور رای شماره 3518/2-1/253- 1381/11/27 مجوز قانونی نداشته و مالا شکایت مودی از رای اخیر الذکر قابل رسیدگی در شورای عالی مالیاتی نمی باشد.
بدیهی است به دلیل رفع تعرض از مودی، به موجب رای شماره1670/2-1/253 مورخ 1381/06/06 هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر و عدم شکایت از این رای به شورای عالی مالیاتی،رای مزبور قطعی و به این ترتیب اخذ مالیات بابت عملکردهای 1374 و 1375 منتفی می باشد.
ب- راجع به عملکرد 1376 از آنجا که رای مورد واخواهی فاقد هر گونه اظهارنظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مطروحه بوده و مفادا حاکی از رسیدگی لازم و کافی به اعتراض مودی نمی باشد، لذا به رای مورد بحث من حیث عدم کفایت رسیدگی ایراد وارد است و شعبه ضمن نقض آن پرونده را به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می نماید تا صرفا نسبت به عملکرد 1376، با رعایت مقررات و واقعیت امر مورد رسیدگی لازم و کافی قرار گیرد.
علی اصغرزندی فائز
غلامحسین مختاری
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 53 قانون مالیات های مستقیم ماده 53- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره، اعم ا...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۲۴7 قانون مالیات های مستقیم ماده 247- آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است. مگراین که ظرف مدت بیست رو...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 52 قانون مالیات های مستقیم ماده 52 - درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 53 قانون مالیات های مستقیم ماده 53- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره، اعم ا... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۲۴7 قانون مالیات های مستقیم ماده 247- آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است. مگراین که ظرف مدت بیست رو... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 52 قانون مالیات های مستقیم ماده 52 - درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر... |
بخشنامههای مرتبط
اجرای تبصره 8 ماده 53 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره ...
201-582۱۳۸۲/۰۱/۳۰اجرای مواد 52 و 55 قانون- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره کل مربوط: اس...
2633-4-30۱۳۸۱/۰۴/۰۸رعایت حکم ماده 55 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره کل م...
2955298۱۳۸۰/۱۲/۱۳اجرای مفاد ماده 9 قانون آئین دادرسی مدنی- منبع مالیات:اجاره املاک- ادا...
2517007۱۳۸۰/۱۰/۳۰تعیین مالیات برای واحد مسکونی در اختیار فرزند و ماده 57- منبع مالیات: ...
201-7933۱۳۸۲/۱۰/۳۰تعیین مالیات اجاره برای ملک مورد استفاده شرکت- منبع مالیات: اجاره املا...
201-7106۱۳۸۲/۰۹/۳۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-582 | ۱۳۸۲/۰۱/۳۰ | اجرای تبصره 8 ماده 53 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره ... |
| 2633-4-30 | ۱۳۸۱/۰۴/۰۸ | اجرای مواد 52 و 55 قانون- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره کل مربوط: اس... |
| 2955298 | ۱۳۸۰/۱۲/۱۳ | رعایت حکم ماده 55 قانون مالیاتها- منبع مالیات: اجاره املاک- اداره کل م... |
| 2517007 | ۱۳۸۰/۱۰/۳۰ | اجرای مفاد ماده 9 قانون آئین دادرسی مدنی- منبع مالیات:اجاره املاک- ادا... |
| 201-7933 | ۱۳۸۲/۱۰/۳۰ | تعیین مالیات برای واحد مسکونی در اختیار فرزند و ماده 57- منبع مالیات: ... |
| 201-7106 | ۱۳۸۲/۰۹/۳۰ | تعیین مالیات اجاره برای ملک مورد استفاده شرکت- منبع مالیات: اجاره املا... |

