
تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد مشاغل و اظهارنامه ارزش افزوده فصل بهار 1403
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۳/۰۳/۱۳
دستهبندی
کلیه اطلاعیههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۱/۱۰ ۱۰:۲۶
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این اطلاعیه مهلتهای مالیاتی فصل بهار ۱۴۰۳ را اعلام میکند. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم و پرداخت مالیات متعلق تا ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ تمدید شده است. همچنین مهلت تسلیم، اصلاح، تکمیل یا استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار ۱۴۰۳ و پرداخت مالیات و عوارض آن تا ۱۴۰۳/۰۵/۳۱ تعیین شده است. فرمهای تعیین مالیات مقطوع و اظهارنامههای پیشفرض گروه دوم و سوم صاحبان مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۲ نیز از ابتدای تیرماه بهتدریج در درگاه الکترونیکی سازمان بارگذاری میشود.
متن کامل بخشنامه
بنا به اختیارات اخذ شده از مراجع قانونی ذیربط مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مودیان به شرح زیر اعلام می شود
۱ - مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و پرداخت مالیات متعلق در اجرای ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن ، تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
۲- مهلت تسلیم (اصلاح ، تکمیل و استرداد) اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار سال ۱۴۰۳ و پرداخت مالیات و عوارض متعلق در اجرای ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و ماده (۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده ، تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
ضمنا فرمهای موضوع تعیین مالیات مقطوع و اظهارنامه های تعاملی پیش فرض گروههای دوم و سوم صاحبان مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۲ از ابتدای تیرماه سال جاری به تدریج در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری خواهد شد.
توضیحات تکمیلی:
ماده ۴ مودی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی را که طی آن دوره به فروش کالا و یا ارائه خدمات توسط وی تعلق گرفته است، با رعایت تبصره (۲) این ماده و پس از کسر اعتبار مالیاتی خود، به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، پرداخت نماید.
تبصره ۲ در معاملات غیرنقدی نظیر فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک و قراردادهای پیمانکاری و مشاوره ای، تاریخ تعلق مالیات و عوارض همان تاریخ صدور صورتحساب است; لکن مودی با رعایت تبصره فوق مجاز است پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله توسط خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما، متناسبا، به تأخیر بیندازد و سازمان تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما یا خریدار، مودی را مشمول جریمه تأخیر در پرداخت نخواهد کرد. در خصوص معاملات مذکور، تا زمان پرداخت مالیات و عوارض توسط خریدار، اعتبار مالیاتی برای وی از این بابت منظور نخواهد شد.
تبصره ۳ کلیه کارفرمایان موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ و ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ موظفند علاوه بر ثبت اصل قرارداد پیمانکاری، کلیه پرداخت های خود به پیمانکار را نیز در سامانه مودیان ثبت نموده، همزمان با هر پرداخت، مالیات و عوارض متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کنند. چنانچه کارفرما از پرداخت مالیات و عوارض فروش خودداری کند، بعد از انقضای مهلت قانونی، اصل مالیات و عوارض و جریمه های متعلق به آن توسط سازمان از طریق عملیات اجرائی از کارفرما وصول و اصل مالیات و عوارض به حساب پیمانکار منظور خواهد شد.
تبصره ۴ پیمانکاران و مهندسان مشاور موضوع این ماده می توانند از اوراق تسویه خزانه موضوع ماده (۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ و اوراق مالی اسلامی که توسط دولت منتشر می شود (منوط به دریافت مستقیم از دولت) برای تسویه مالیات و عوارض خود استفاده نمایند. سازمان مکلف به پذیرش این اوراق به عنوان مالیات و عوارض به میزان ارزش تنزیل شده آن (با نرخ حفظ قدرت خرید اسناد خزانه یا نرخ سود اوراق مالی اسلامی) متناسب با سالهای باقی مانده تا سررسید است. میزان مالیات وصولی از این محل به عنوان عملکرد وصولی نقدی سازمان در سال پذیرش اوراق محسوب می شود. در اجرای این تبصره سازمان مکلف است که معادل سهم عوارض از پذیرش اوراق مذکور را از محل وصولی های جاری به حساب عوارض شهرداری ها و دهیاری های مربوط منظور نماید.
تبصره ۵ چنانچه وجه واردات خدمت در دوره یا دوره های بعد پرداخت شود، مالیات و عوارض آن هم در همان دوره پرداخت می شود.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ماده 100- مؤدیان موضوع این فصل مکلفاند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک...
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 4 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۴ مودی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی...
- قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان»
شماره: ۱۷/۱۶۹۰۶۸۳۳ مورخ: ۱۴۰۲/۹/۲۲ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران عطف به نام...
- قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی...
- قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور
ماده ۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور: دولت موظف است: الف- حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازمالاجراء...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ماده 100- مؤدیان موضوع این فصل مکلفاند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک... |
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 4 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ماده ۴ مودی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی... |
| قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» | شماره: ۱۷/۱۶۹۰۶۸۳۳ مورخ: ۱۴۰۲/۹/۲۲ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران عطف به نام... |
| قانون مدیریت خدمات کشوری | ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی... |
| قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور | ماده ۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور: دولت موظف است: الف- حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازمالاجراء... |
بخشنامههای مرتبط
تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۳ تا روز ۳۰ اردیبهشت
200-1404-27۱۴۰۴/۰۲/۲۷تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و پرداخت مالیات متعلق ...
200-1404-35۱۴۰۴/۰۳/۲۰ابلاغ مصوبه شماره 2 هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1400...
200-1400-28۱۴۰۰/۰۴/۰۲تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و فرم مالیات مقط...
200-1405-36۱۴۰۵/۰۴/۳۰تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال 1402
200-1402-506۱۴۰۲/۰۴/۱۴تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک و اظهارنامه موضوع ماد...
200-1405-39۱۴۰۵/۰۵/۱۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-1404-27 | ۱۴۰۴/۰۲/۲۷ | تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۳ تا روز ۳۰ اردیبهشت |
| 200-1404-35 | ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ | تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و پرداخت مالیات متعلق ... |
| 200-1400-28 | ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ | ابلاغ مصوبه شماره 2 هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1400... |
| 200-1405-36 | ۱۴۰۵/۰۴/۳۰ | تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و فرم مالیات مقط... |
| 200-1402-506 | ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ | تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال 1402 |
| 200-1405-39 | ۱۴۰۵/۰۵/۱۰ | تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک و اظهارنامه موضوع ماد... |


