
ابطال بخشنامه 55364 که در خصوص عدم احتساب 10% مالیاتی که شرکت های سرمایه پذیر پرداخت می نماید و نبایستی در حساب سرمایه گذار منظور گردد
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۱/۰۲/۰۱
دستهبندی
دیوان عدالت اداری
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۱۷ ۰۹:۱۸
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
شرکت سرمایهگذاری امید قدس به بخشنامهای معترض شد که اجرای بخشنامه قبلی درباره کسر مالیات دهدرصدی پرداختی شرکتهای سرمایهپذیر از بدهی مالیاتی قطعی شرکت سرمایهگذار را متوقف کرده بود. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با این استدلال که اظهارنظر درباره شیوه اجرای قوانین مالیاتی برعهده شورای عالی مالیاتی است نه معاون درآمدهای مالیاتی، و توقف بخشنامه مورد تأیید هیئت عمومی شورای عالی مالیاتی خارج از اختیارات معاونت بوده، بخشنامه توقف را باطل اعلام کرد. در نتیجه شرکتهای سرمایهگذار میتوانند مالیات دهدرصدی پرداختی شرکتهای سرمایهپذیر را طبق بخشنامه اولیه از بدهی مالیاتی خود کسر کنند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1381/02/01
کلاسه پرونده:80/482
مرجع رسیدگی:هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی:شرکت سرمایه گذاری امید قدس
موضوع شکایت و خواسته:
ابطال بخشنامه شماره 55364 مورخ 1377/11/21 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی ودارایی.
مقدمه:
شاکی طی دادخواست و لایحه تکمیل آن اعلام داشته است، به استناد ماده 159 و تبصره یک ماده 105 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه 1371/02/07 مالیات پرداختی بابت سود سرمایه گذاری بایستی در هنگام مطالبه مالیات شرکت سرمایه گذار کسر و اضافه پرداختی مسترد گردد.
نظر به اینکه مالیات 10% موضوع صدر بند (د) ماده 105 و اجراء یک و 2 بند مزبور از محل سود حاصل از فعالیت شرکت سرمایه پذیری پرداخت و موجب کاهش دریافتی شرکت سرمایه گذار می گردد. بنا براین معاونت مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی باستناد ماده 159 و تبصره یک ماده 105 و پس از اخذ تأییدیه از هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای قسمت اخیر بند یک ماده 255 قانون مزبور اقدام به صدور بخشنامه شماره 42520/7994-4/30 مورخ 1377/09/04 نمود که به موجب آن مالیات 10% موضوع صدر بند (د) ماده 105 نیز به عنوان مالیات پرداختی شرکت سرمایه گذار از بدهی قطعی وی کسر گردد. لیکن به فاصله کمی طی بخشنامه شماره 55364 مورخ 1377/11/21 دستور توقف بخشنامه قبلی را تا بررسی مجدد در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی داده است.
نظر به اینکه به استناد ماده 258 قانون یاد شده رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی برای کلیه مأمورین مالیاتی لازم الاتباع است و جز به موجب قانون یا نظر مجدد هیأت مزبور قابل تغییر نخواهد بود صدور حکم به ابطال بخشنامه غیر قانونی 55364 مورخ 1377/11/21 را مورد تقاضا است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی وبا حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می نماید.
رأی هیأت عمومی
به موجب ماده 255 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 اظهار نظر در باب شیوه های اجرایی قوانین ومقررات مالیاتی از طریق تهیه آئین نامه ها و بخشنامه های مربوط و یا اعلام نظر در خصوص آئین نامه ها و بخشنامه های مصوب سایر مراجع ذیربط در امور مالیاتی به عهده شورایعالی مالیاتی محول شده است. بنا به جهات فوق الذکر و اینکه وضع مقررات خاص مبنی برخودداری از اجرای بخشنامه مورد تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی خارج از حدود اختیارات قانونی معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد لذا بخشنامه مورد اعتراض به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 105 قانون مالیات های مستقیم ماده 105- جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 255 قانون مالیات های مستقیم ماده 255- وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی به شرح زیر است: 1- تهیه آئیننامهها و بخشنامههای...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 258 قانون مالیات های مستقیم ماده 258- هرگاه در شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویههای مختلف اتخاذ شده باشد حسب ا...
- قانون دیوان عدالت اداری
ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری: دبیرخانه دیوان مکلف است قبل از ارسال پرونده جهت ارجاع با مراجعه به سوابق امر، چنانچه موردی حاکی ا...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 105 قانون مالیات های مستقیم ماده 105- جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 255 قانون مالیات های مستقیم ماده 255- وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی به شرح زیر است: 1- تهیه آئیننامهها و بخشنامههای... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 258 قانون مالیات های مستقیم ماده 258- هرگاه در شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویههای مختلف اتخاذ شده باشد حسب ا... |
| قانون دیوان عدالت اداری | ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری: دبیرخانه دیوان مکلف است قبل از ارسال پرونده جهت ارجاع با مراجعه به سوابق امر، چنانچه موردی حاکی ا... |
بخشنامههای مرتبط
*خودداری از اجرای بخشنامه شماره 30/4/79994/42520 مورخ 77/9/4
55364۱۳۷۷/۱۱/۲۱احتساب 10% مالیات در منبع بعنوان مالیات علی الحساب سرمایه گذار
30-4-7994-42520۱۳۷۷/۰۹/۰۴درخصوص عدم شمول مالیات سهم شرکت های سرمایه گذار از محل مازاد تجدید ارز...
200-96-125۱۳۹۶/۰۹/۰۸٪10 مالیات شرکتهای سرمایه پذیر قابل کسر از مالیات شرکت های سرمایه گذار...
201-2565۱۳۸۴/۰۳/۱۷بخشنامه در خصوص عدم پذیرش 10% مالیات شرکت های سرمایه پذیر از مالیات
211-2029-10889۱۳۸۴/۰۶/۱۲تبیین مفاد بند (ف) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 کل کشور پیرامون اعمال ...
200-1401-32۱۴۰۱/۰۶/۱۰
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 55364 | ۱۳۷۷/۱۱/۲۱ | *خودداری از اجرای بخشنامه شماره 30/4/79994/42520 مورخ 77/9/4 |
| 30-4-7994-42520 | ۱۳۷۷/۰۹/۰۴ | احتساب 10% مالیات در منبع بعنوان مالیات علی الحساب سرمایه گذار |
| 200-96-125 | ۱۳۹۶/۰۹/۰۸ | درخصوص عدم شمول مالیات سهم شرکت های سرمایه گذار از محل مازاد تجدید ارز... |
| 201-2565 | ۱۳۸۴/۰۳/۱۷ | ٪10 مالیات شرکتهای سرمایه پذیر قابل کسر از مالیات شرکت های سرمایه گذار... |
| 211-2029-10889 | ۱۳۸۴/۰۶/۱۲ | بخشنامه در خصوص عدم پذیرش 10% مالیات شرکت های سرمایه پذیر از مالیات |
| 200-1401-32 | ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ | تبیین مفاد بند (ف) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 کل کشور پیرامون اعمال ... |


