
کسر مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 جهت پرداخت کنندگان وجوه به سازمان صدا و سیما
نامشخص
تاریخ بخشنامه
۱۳۸۷/۱۱/۱۳
دستهبندی
رای شورای عالی مالیاتی
وضعیت سند
نامشخص
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۰/۲۳ ۱۲:۱۴
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این رأی شورای عالی مالیاتی به این پرسش پاسخ میدهد که آیا پرداختکنندگان وجوه به سازمان صدا و سیما بابت پخش آگهیهای بازرگانی و برنامههای تبلیغاتی باید مالیات علیالحساب موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم را کسر کنند یا نه. رأی اکثریت اعلام میکند چون صدا و سیما مؤسسه دولتی است و درآمد حاصل از تبلیغات در چارچوب وظایف اساسنامهای آن قرار دارد، این فعالیت از مصادیق فعالیت اقتصادی موضوع تبصره ۲ ماده ۲ قانون محسوب نمیشود و کسر مالیات تکلیفی ماده ۱۰۴ از این پرداختها لازم نیست.
متن کامل بخشنامه
تاریخ:1387/11/13
صورتجلسه مورخ 1387/11/08 شورای عالی مالیاتی گزارش شماره 32236 /250 مورخ 1387/09/30 رئیس امور مالیاتی شهر تهران عنوان رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور، حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 1387/11/08 شورای عالی مالیاتی، در اجرای مقررات بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مطرح است. مضمون گزارش و ضمائم آن دایر بر طرح این مسئله است که، آیا پرداخت کنندگان وجوه به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مکلفند بابت پخش برنامه های تبلیغاتی و آگهی های بازرگانی، مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مذکور را کسر کنند یا خیر؟ جلسه شورای عالی مالیاتی با حضور روسای شعب به نمایندگی اعضاء تشکیل و با بررسی اسناد و مدارک ذیربط و پس از بحث و تبادل نظر در خصوص استعلام مطروحه به شرح آتی اعلام نظر می نماید:
رأی اکثریت:
با عنایت به قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین مفاد اساسنامه سازمان موصوف که در تاریخ 1362/07/27 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و انطباق آن با مفاد ماده 3 قانون محاسبات عمومی کشور، سازمان صدا و سیما موسسه ای دولتی و در عداد مشمولین بند یک ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم می باشد بنابراین و بلحاظ آنکه پخش برنامه های تبلیغاتی و آگهی های بازرگانی و درآمد حاصله از آن نیز در چارچوب مفاد بند 6 ماده 22 اساسنامه سازمان مزبور و در جهت انجام وظایف سازمان و نیز تأمین درآمد صورت می گیرد که حسب مقررات مندرج در بند 4 بخشنامه شماره 11304/6247-201 مورخ 1382/11/15 سازمان امور مالیاتی کشور، این قبیل فعالیتها از مصادیق فعالیتهای اقتصادی موضوع تبصره 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم تلقی نشده و درآمد حاصله از شمول مالیات خارج خواهد بود.
علیهذا پس از بررسی دو نمونه از قراردادهای مورد بحث، شماره 860753001200 مورخ 1386/04/10 منعقده بین اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با سازمان فنی و حرفه ای کشور و شماره 860780001201 مورخ 1386/04/20 منعقده بین اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما با وزارت علوم و تحقیقات و فناوری- پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی واصله از دفتر فنی مالیاتی، ضمن تائید مدلول نظریه شماره 99243/211 مورخ 1386/11/09 دفتر فنی مالیاتی عنوان رئیس امور مالیاتی شهر تهران، کسر مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم از وجوه پرداختی اینگونه اشخاص به سازمان صدا و سیما بابت پخش برنامه های تبلیغاتی و آگهی های بازرگانی که از طریق انعقاد قرارداد مستقیم با اداره کل بازرگانی سازمان یاد شده پرداخت می شود، با رعایت مقررات تبصره 2 ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم منتفی خواهد بود.
سید محمود حمیدی - محمد علی سعید زاده - علی اکبرنوربخش- غلامعلی آبائی - بهروز دادخواه تهرانی -اسماعیل ملکان-محمد علی تراب زاده
نظر اقلیت:
اینجانبان اعتقاد داریم که فعالیتهای مذکور از مصادیق فعالیتهای اقتصادی موضوع تبصره (2) ماده (2) قانون مالیاتهای مستقیم بوده و درآمد حاصل مشمول مالیات می باشد.
مواد قانونی مرتبط
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 2 قانون مالیات های مستقیم ماده 2 - اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند: 1- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی؛...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 104 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۰۴ - حذف شد.
- قانون مالیات های مستقیم
ماده 255 قانون مالیات های مستقیم ماده 255- وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی به شرح زیر است: 1- تهیه آئیننامهها و بخشنامههای...
- قانون محاسبات عمومی کشور
ماده ۳ قانون محاسبات عمومی کشور: مؤسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سهگانه اداره می...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 2 قانون مالیات های مستقیم ماده 2 - اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند: 1- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی؛... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 104 قانون مالیات های مستقیم ماده ۱۰۴ - حذف شد. |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده 255 قانون مالیات های مستقیم ماده 255- وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی به شرح زیر است: 1- تهیه آئیننامهها و بخشنامههای... |
| قانون محاسبات عمومی کشور | ماده ۳ قانون محاسبات عمومی کشور: مؤسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سهگانه اداره می... |
بخشنامههای مرتبط
فعالیت های اقتصادی موسسات موضوع ماده 2
201-6247-11304۱۳۸۲/۱۱/۱۵رای شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۲۲۳۰۰۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ هیأت تخصصی مالیاتی ، بانک...
140231390002230066۱۴۰۲/۰۸/۲۸پرداخت کنندگان وجوه (کارفرمایان) مکلف شده اند در هر پرداخت، پنج درصد م...
33-2213-26717۱۳۸۵/۰۷/۰۸کسر و ایصال ۵٪ مالیات علی الحساب موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم...
110-10-14168۱۳۸۲/۱۰/۰۳کسر وایصال ٥٪ مالیات علی الحساب موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم
110-10-1416۱۳۸۰/۱۱/۲۷حوزه ذیصلاح وصول مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستق...
30-5-459۱۳۷۳/۰۲/۲۷
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 201-6247-11304 | ۱۳۸۲/۱۱/۱۵ | فعالیت های اقتصادی موسسات موضوع ماده 2 |
| 140231390002230066 | ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ | رای شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۲۲۳۰۰۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ هیأت تخصصی مالیاتی ، بانک... |
| 33-2213-26717 | ۱۳۸۵/۰۷/۰۸ | پرداخت کنندگان وجوه (کارفرمایان) مکلف شده اند در هر پرداخت، پنج درصد م... |
| 110-10-14168 | ۱۳۸۲/۱۰/۰۳ | کسر و ایصال ۵٪ مالیات علی الحساب موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم... |
| 110-10-1416 | ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ | کسر وایصال ٥٪ مالیات علی الحساب موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم |
| 30-5-459 | ۱۳۷۳/۰۲/۲۷ | حوزه ذیصلاح وصول مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستق... |