وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال ۱۳۷۶ و دستورالعمل اجرایی آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخش نامه های مزدی وزارت کار

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۷۵/۱۲/۲۶

  • 81766 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:81766
تاریخ:1375/12/26
موضوع: تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال ۱۳۷۶ و دستورالعمل اجرایی آن

شورایعالی کار در جلسه مورخ ۷۵٫۱۲٫۲۶ پس از بحث و بررسی راجع به حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۷۶ با عنایت به نقشی که کارگران در روند اصلاح ساختار اقتصادی و ارتقاء بهره وری دارند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و هماهنگ با اهداف برنامه دوم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی کشور و همسو با سیاستهای دولت در جهت تثبیت و حفظ و توسعه اشتغال و تشویق و تقویت هر چه بیشتر نیروی کار ماهر و متخصص در اجرای ماده ۴۱ قانون کار از اول سال ۱۳۷۶ حداقل مزد و تاثیر آن بر سایر سطوح مزدی و نیز کمکهای غیر نقدی و مقررات مربوط به اعطای پایه سنوات و ارتقاء طبقه کارگران مشمول قانون کار را در سراسر کشور به شرح زیر تصویب نمود:
۱ از اول سال ۱۳۷۶ حداقل مزد کارگران مشمول قانون کار معادل ۸۴۸۲ ریال در روز تعیین می گردد. همچنین از اول سال ۱۳۷۶ سایر سطوح مزدی نیز به ماخذ روزانه ۲۲٫۸ مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار افزایش می یابد.
۲ نرخ پایه سنواتی کارگران در سال ۱۳۷۶ روزانه ۱۲۵ ریال میباشد که با گذشت یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی و یا پس از گذشت یکسال از تاریخ استخدام در مورد کسانی که در سال ۱۳۷۵ استخدام شده اند به آنان تعلق می گیرد.
تبصره 1: اعطای پایه سنواتی به کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کارو امور اجتماعی با لحاظ نمودن مبلغ فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل اداره کل بهره وری و مزد صورت می گیرد.
تبصره ۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۷۵ میزان مقرر در این بند یا تبصره آن حسب مورد تعلق می گیرد.
۳-پرداخت بن کالاهای اساسی به کارگران در سال ۱۳۷۶ همانند سال گذشته صورت خواهد گرفت بابت کارگران متاهل یا معیل ماهانه ۷۰۰۰ ریال و کارگران مجرد ماهانه ۲۰۰۰ ریال توسط کارفرما به حساب اتحادیه امکان واریز گردد. ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یک این بخشنامه در مورد کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل میباشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستور العملهای اداره کل بهره وری و مزد خواهد بود.
۴- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۷۶ بطور موقت در کارگاهها اشتغال می یابند نخواهد شد. واحدهای مشمول قانون کار بمنظور ارتقای بهره وری و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود میتوانند علاوه بر اجرای این مصوبه نسبت به افزایش مزد و مزایا در قالب طرحهای انگیزشی و با انعقاد پیمانهای دسته جمعی پس از تائید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمایند.

دستور العمل نحوه اجرای مصوبه ۷۵٫۱۲٫۲۶ شورایعالی کار در کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی میباشند
در اجرای بند ۴ مصوبه مورخ ۷۵٫۱۲٫۲۶ شورایعالی کار موضوع بخشنامه شماره ۸۱۷۶۶ مورخ ۷۵٫۱۲٫۲۸ وزیر محترم کار و امور اجتماعی نحوه اجرای مصوبه مزبور را در کارگاههای دارای طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی اعلام میدارد.
الف نحوه اجرای بند یک بخشنامه راجع به افزایش مزد مزد مبنا یعنی مزد گروه و پایه و مزد رتبه در مورد واحدهایی که دارای نظام رتبه بندی می باشند در مورد کلیه کارکنان از اول فروردین ماه ۱۳۷۶ در عدد ۱٫۲۲۸ ضرب و در سال ۱۳۷۶ ملاک پرداخت قرار میگیرد.
تبصره: به منظور به روز نگهداشتن ضرایب ریالی و جداول مزد و اعمال آنها به هنگام استخدام ارتقاء و اعطای رتبه و نظایر آنها در سال ۱۳۷۶ آخرین ضریب ریالی در سال ۷۵ در عدد ۱٫۲۲۸ ضرب شده تا ضریب مزدی سال ۱۳۷۶ را بدست دهد. همچنین کلیه مزد شغل های گروه های بیست گانه آخرین جدول مزد سال ۱۳۷۵ در عدد ۱٫۲۲۸ ضرب شود تا مزد شغلهای سال ۱۳۷۶ بدست آید.
ب : نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به نرخ پایه در سال ۱۳۷۶ جدول نرخ پایه در گروه های بیستگانه در سال ۱۳۷۶ همانند سال ۱۳۷۵ به شرح جدول زیر میباشد. به کارکنانیکه که از ۷۶٫۱٫۱ به بعد دارای یکسال سابقه خدمت باشند یا یکسال از آخرین ترفیع پایه آنان سپری شده باشد متناسب با گروه شغلی مربوط یک پایه با نرخ مقرر اعطا می شود. تبصره اعطای پایه پس از اعمال بند یک بخشنامه به شرح مندرج در بند الف این دستور العمل صورت میگیرد یعنی نرخ پایه مربوط به سال ۱۳۷۶ در عدد ۱٫۲۲۸ ضرب نمی شود
ج : نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء در صورت ارتقاء هر یک از کارکنان در اجرای دستور العمل اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل در سال ۱۳۷۶ افزایش مزد ناشی از ارتقاء به ترتیب مقرر در دستور العمل تاریخ ۱۲٫۲۸٫ ۱۳۷۵ شماره  اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه ذیربط صورت می گیرد.
تبصره ۱: در صورتیکه برابر دستور العمل اجرایی طرح هنگام ارتقاء علاوه بر افزایش مزد شغل ما به التفاوت نرخ پایه یا مزد سنوات در گروه قبلی و گروه جدید نیز پرداخت می گردد. این ما به التفاوت در ۱٫۲۲۸ نیز ضرب می شود.
تبصره ۲: در کارگاههایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب میباشند پرداخت اضافه مزد ناشی از ارتقاء میباید طبق ضوابط مزدی رویه و عرف کارگاه در گذشته انجام شود. 
ابوالقاسم کرم بیگی مدير كل بهره وری و مزد
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0