وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال ۱۳۸۰ و دستورالعمل‌های اجرایی آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخش نامه های مزدی وزارت کار

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۷۹/۱۲/۲۱

  • 68982 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:68982
تاریخ:1379/12/21
موضوع: تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال ۱۳۸۰ و دستورالعمل‌های اجرایی آن

بخشنامه شورای عالی کار در جلسه مورخ ۷۹٫۱۲٫۲۰ پس از بحث و بررسی راجع به حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۸۰ با عنایت به نقشی که کارگران در روند اصلاح ساختار اقتصادي وارتقاء بهره - وری دارند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و همسو با اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی کشور و هماهنگ با سیاستهای دولت در جهت تثبيت وحفظ و توسعه اشتغال وتشويق و تقویت هرچه بیشتر نیروی کار ماهر و متخصص در اجرای ماده ۴۱ قانون کار از اول سال ۱۳۸۰ حداقل مزد و تاثیر آن بر سایر سطوح مزدی و نیز کمک های غیر نقدی و مقررات مربوط به اعطای پایه سنواتی و ارتقاء طبقه شغلی کارگران مشمول قانون کار را در سراسر کشور به شرح زیر تصویب نمود:
۱ - از اول سال ۱۳۸۰ حداقل مزد روزانه کارگران مشمول قانون کار با اعمال فرمول ۵ افزایش برروی حداقل مزد سال گذشته به اضافه ۲۹۰۰ ریال معادل ۱۸۹۳۰ ریال تعیین میگردد. همچنین از اول سال ۱۳۸۰ سایر سطوح مزدی نیز به ماخذ روزانه ۵ مزد ثابت یا مزد مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار به اضافه روزانه ۲۹۰۰ ریال به نسبت آخرین مزد سال ۱۳۷۹ افزایش می یابد. نرخ پایه سنواتی کارگران در سال ۱۳۸۰ روزانه ۳۷۰ ریال میباشد که با گذشت یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی و یا پس از گذشت یکسال از تاریخ استخدام در مورد کسانی که در سال ۱۳۷۹ استخدام شده اند به آنان تعلق میگیرد.
تبصره ۱- پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی به کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن مبلغ فوق الذکر برای گروه یک (للة جمهوری اسلامی ایران وزارت کار و امور اجتماعی دفتر وزیر با توجه به دستور العمل اداره کل بهره وری و مزد صورت میگیرد.
تبصره ۲- به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۷۹ میزان مقرر در این بند یا تبصره آن حسب مورد تعلق میگیرد.
۳- برای پرداخت بن کالاهای اساسی در سال ۱۳۸۰ بابت کارگران متاهل يا معيل ماهانه ۱۰۰۰۰ ریال و بابت کارگران مجرد ماهانه ۶۰۰۰ ریال توسط کارفرما به حساب اتحادیه امکان واریز گردد.
۴- ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یک این بخشنامه در مورد کارگاههائی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل میباشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعملهای اداره کل بهره وری و مزد خواهد بود.
۵- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۸۰ بطور موقت در کارگاهها اشتغال می یابند نخواهد شد.
۶-واحدهای مشمول قانون کار بمنظور ارتقاء بهره وری و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه میتوانند نسبت به افزایش مزد و مزايا در قالب طرحهای انگیزشی و با انعقاد پیمانهای دسته جمعی پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمایند.
وزیر کار و امور اجتماعی

دستور العمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۷۹٫۱۲٫۲۰ شورایعالی کار در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی میباشند.
در اجرای بند ۳ مصوبه مورخ ۷۹٫۱۲٫۲۰ شورایعالی کار موضوع بخشنامه شماره ۶۸۹۸۲ مورخ ۱۳۷۹٫۱۲٫۲۱ وزیر محترم کار و امور اجتماعی نحوه اجرای مصوبه مزبور را در کارگاههای دارای طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می دارد
الف - نحوه اجرای بند یک بخشنامه راجع به افزایش مزد مزد مبنا یعنی مزد گروه و پایه و مزد رتبه در مورد واحدهایی که دارای نظام رتبه بندی می باشند و سایر مواردی که به موجب ضوابط مربوط در کارگاه جزء مزد مبنا محسوب میشوند در مورد کلیه کارکنان از اول فروردین ماه ۱۳۸۰ روزانه ۵ به اضافه ۲۹۰۰ ریال افزایش می یابد به عبارت دیگر مزد مبنای روزانه از اول سال ۱۳۸۰ - ۲۹۰۰ - ۱٫۰۵ آخرین مزد مبنای روزانه در سال (۱۳۷۹) تبصره به منظور به روز نگهداشتن ضرایب ریالی و جداول مزد و اعمال آنها به هنگام استخدام ارتقاء و اعطای رتبه و نظایر آنها در سال ۱۳۸۰ آخرین ضریب ریالی در سال ۷۹ در عدد ۱٫۰۵ ضرب شود تا ضریب مزدی سال ۱۳۸۰ را بدست دهد. همچنین کلیه مزد شغلهای گروههای بیست گانه آخرین جدول مزد سال ۱۳۷۹ در عدد ۱٫۰۵ ضرب و با عدد ۲۹۰۰ ریال جمع شوند تا مزد شغلهای سال ۱۳۸۰ بدست آید.
ب - نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۸۰ جدول نرخ پایه سنوات در گروههای بیست گانه در سال ۱۳۸۰ به شرح جدول ذیل این دستور العمل است به کارکنانیکه از ۸۰٫۱٫۱ به بعد دارای یکسال سابقه خدمت باشند یا یکسال از آخرین ترفیع پایه آنان سپری شده باشد. متناسب با گروه شغلی مربوط یک پایه با نرخ مقرر اعطا می شود. شان جمهوری اسلامی ایران وزارت کار و امور اجتماعی پیوست تبصره اعطای پایه پس از اعمال بند یک بخشنامه به شرح مندرج در بند الف این دستور العمل صورت میگیرد. یعنی نرخ پایه مربوط به سال ۱۳۸۰ در عدد ۱٫۰۵ ضرب نمی شود. نحوه اجرای بند ۴ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء در صورت ارتقاء هر یک از کارکنان در اجرای دستور العمل اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل در سال ۱۳۸۰ افزایش مزد ناشی از ارتقاء به ترتیب مقرر در دستورالعمل اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه ذیربط صورت میگیرد.
تبصره ۱ - در صورتیکه برابر دستور العمل اجرائی طرح هنگام ارتقاء علاوه بر افزایش مزد شغل ما به التفاوت نرخ پایه یا مزد سنوات در گروه قبلی و گروه جدید نیز پرداخت می گردد. این ما به التفاوت در ۱٫۰۵ نیز ضرب می شود.
تبصره ۲- در کارگاههایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب میباشند پرداخت اضافه مزد ناشی از ارتقاء میباید طبق ضوابط مزدی رویه و عرف کارگاه در گذشته انجام شود. 
دستور العمل نحوه اجرای بند یک بخشنامه شماره ۶۸۹۸۲ مورخ ۷۹٫۱۲٫۲۱ مقام محترم وزارت کار و امور اجتماعی در مورد کارگران کارمزدی در اجرای بند ۳ بخشنامه شماره ۶۸۹۸۲ مورخ ۷۹٫۱۲٫۲۱ مقام عالی وزارت کار و امور اجتماعی بدینوسیله نحوه اعمال بند یک بخشنامه مذکور در مورد کارگران کارمزدی را اعلام میدارد
۱- چگونگی اعمال پنج درصد افزایش قسمت ثابت مزد در صورتیکه کارگران دارای قسمت ثابت مزد باشند و نیز نرخ های کارمزدی در سال ۱۳۸۰ به نسبت آخرین مزد ۱۰ کارمزد در سال (۱۳۷۹) هر یک به ماخذ پنج درصد افزایش می یابند. تبصره چنانچه نرخ با ملاکهای کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند در این صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول - پنج درصد افزایش میگردد زیرا با این عمل نرخ یا ملاکهای کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود بخود دستخوش افزایش خواهند شد.
۲- چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت ۲۹۰۰ ریال علاوه بر افزایش ۵ درصد به ترتیب مندرج در بند بالا چنانچه کارگران دارای قسمت ثابت مزد باشند. این قسمت در سال ۱۳۸۰ روزانه ۲۹۰۰ ریال افزایش مییابد و در صورتیکه فاقد قسمت ثابت مزد باشند نیز در سال ۱۳۸۰ روزانه ۲۹۰۰ ریال در اجرای مصوبه شورای عالی کار به صورت ثابت در مورد آنان برقرار میشود. توصیه میشود به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی تولید و افزایش درآمد کارگران متناسب با تولید در صورت توافق طرفين، رقم ثابت ۲۹۰۰ ریال نیز به جای پرداخت به صورت مقطوع بر روی نرخ یا ملاکهای کارمزدی به نحوی اعمال گردد که از این بابت به طور متوسط روزانه حداقل ۲۹۰۰ ریال ماهانه ۸۷۰۰۰ ریال) عاید کارگران ذیربط شود.
تبصره: در صورت اعمال روش اخیر چنانچه دریافتی کارگران از این بابت کمتر از ۸۷۰۰۰ ریال در ماه سی روز شود کارفرما ملزم به ترمیم آن تا رقم مذکور خواهد بود.
اعطای پایه سنوات علاوه بر افزایش کارمزد به کارگران کارمزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند یا خیر حسب مورد مطابق دستور العملهای ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند بخشنامه شماره ۶۸۹۸۲ مورخ ۷۹٫۱۲٫۲۱ مقام محترم وزارت کار و امور اجتماعی برخوردار خواهند شد.
ابوالقاسم کرم بیکی مدیر کل بهر دوری و مزد
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0