وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

آیین نامه اجرایی نحوه بازدید و کنترل دفاتر

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : آیین نامه های مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۷۴/۱۰/۲۲

  • 59896 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:59896
تاریخ: 1374/10/22
پیوست:
پیروبخشنامه 11564 - 1374/02/04 بپیوست تصویر آئین نامه جدید نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مودیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد
داریوش ایرانبدی
معاون درآمدهای مالیاتی

آئین نامه نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مودیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن آئین نامه موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحی و تبصره الحاقی آن طبق قانون اصلاح موادی ازقانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371/02/07 بشرح مواد و تبصره های زیرین مورد تصویب واقع و مقرر میگردد از تاریخ ابلاغ حسب مورد بموقع اجراء گذارده شود.
ماده 1- اعضای هیئتهای موضوع ماده 181 مذکور از میان افراد بصیر و مطلع در امرمالیاتی ازطرف معاونت مالیاتی منصوب میشوندو یک نفرهمراه گروه بعنوان نماینده رئیس دادگستری یا دادگاه محل به معرفی معاونت درآمدهای مالیاتی .
ماده 2- معاونت مذکور در ماده 1 یا سایر مسئولان که اختیار لازم دراین باره به آنان تفویض شده با بررسیهای لازم و عنداللزوم اخذ گزارش از ماموران تشخیص ذیربط ترتیبات مراجعه هیئتها به مودیان رامشخص خواهند نمود و هیئتها موظفند در هرمورد برابر احکام صادره ازطرف مقامات مزبور در روزهائیکه در حکم معین گردیده حسب موردبه محل کار یامراکز امور یا اقامتگاه قانونی مودیان مورد ماموریت مراجعه نمایند.
ماده 3- هیئتهای موضوع این آئین نامه موظفند در مراجعات خود کلیه دفاتر قانونی موردعمل سال مراجعه را ملاحظه و ذیل آخرین ثبت دفاتر را امضاء و اگر در دفاتربیش ازآنچه در دفترنویسی معمول است جای سفید گذاشته شده قسمت سفید را باخط قرمز مشخص و مراتب را صورتمجلس نمایند و چنانچه خدشه یابی ترتیبی دیگری هم دردفاتر با توجه به مقررات آئین نامه موضوع تبصره یک ماده ماده 95 و بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مشاهده گردد این مراتب رانیز در صورتمجلس منعکس کنند. هیئتها باید صورتمجلس رابه امضاء مودی و یا حسابدار وی برسانند و درصورت عدم حضور و یا خودداری آنان از امضاء موضوع را در صورتمجلس قید نمایند.
تبصره - در مورد دفتر کل مودیان، هیئتها میتوانند حداقل بامضاء ذیل آخرین ثبت مربوط به پنج حساب به انتخاب خود اکتفا نمایند.
ماده 4- هیئتها میتوانندحسب تجویز احکام ماموریت خود کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مالی مودیان را اعم از اینکه مربوط به سال مراجعه و یا سنوات قبل باشند بمنظور کسب اطلاعات لازم و ارائه آن به حوزه مالیاتی ذیربط مورد بازرس قرار داده و در صورت لزوم از تمام یا برخی از آنها تصویر و یا رونوشت تهیه و نیز در صورت عدم امکان رفع نیاز بدین ترتیب دفاتر و اسناد و مدارک سنوات قبل را در برابر ارائه رسید از طریق مقام متبوع به حوزه مالیاتی ذیربط منتقل نمایند. دراجرای این ماده هیئتها باید اطلاعات مکتسبه را جداگانه صورتمجلس نموده آن رابانضمام مدارک تهیه و یا اخذ شده و حسب مورد دفاتر دریافتی همراه باصورتمجلس موضوع ماده 3 این آئین نامه به مقامات مربوط تسلیم نمایند.
تبصره - مقامات و مسئولان موضوع ماده 2 این آئین نامه باید ترتیبی اتخاذ نمایند که حوزه مالیاتی و یا حسب مورد کارشناسان و مسئولان واحدهای اطلاعات و خدمات مالیاتی دراسرع وقت دفاتر و اسناد و مدارک ماخوذه را بررسی و گزارش و صورتجلسات لازم رابه منظور ضبط درپرونده مالیاتی مربوط تهیه نمایند بنحوی که حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت در همان محل دریافت وسیله ماموران تشخیص حوزه مالیاتی ذیربط به مودی درقبال اخذ رسید تحویل گردد.
ماده 5- صورتمجلس تنظیمی هیئتها بایدحداقل متضمن نکات زیر باشد.
1- شماره و تاریخ حکم ماموریت و مرجع صدور آن
2- تاریخ مراجعه هیئت
3- سال مالیاتی مربوط به دفاتر مورد بازدید
4- مشخصات دفاترارائه شده
5- شماره و تاریخ آخرین ثبت باقیدشماره صفحه و نوع دفتر مربوط
6- شماره صفحاتی که به علت سفید ماندن با خط قرمز علامتگذاری شده و با قیدنوع دفتر
7- ذکر اینکه تبصره ماده 181 نیزضمن انجام ماموریت اجراء گردیده و صورتمجلس و دفاتر و اسناد و مدارک موضوع آن ضمیمه میباشد (درصورت اجراء تبصره مذکور)
8- نام و مشخصات و امضاء اعضاء هیئت
9- نام و مشخصات مودی یا حسابدار وی
10- توضیحات لازم در موارد عدم ارائه دفاتر و خودداری مودی یا حسابدار وی از امضاء صورتجلسه
11- سایر توضیحات ضروری درخصوص اجرائی ماده 3 و 4 این آئین نامه
ماده 6- صورتمجلس موضوع ماده 3 باید درسه نسخه تنظیم و یک نسخه آن به مودی (یاحسابدار) تسلیم شود و نسخه دیگر صورتمجلس درهمان روز رسیدگی یا حداکثر در روز بعد با گزارش اقدام هیئت به مقامات یا مسئولان مذکور در ماده 2 تسلیم خواهد شد تا در دفتر مخصوصی که برای ثبت این صورتجلسات باید اختصاص یابد به ترتیب تاریخ ثبت و یک نسخه آن نگاهداری و نسخه دیگر برای ضبط در پرونده مودی ب حوزه مالیاتی مربوط فرستاده شود.
تبصره - صورتمجلس موضوع ماده 4 این آئین نامه هم باید در دو نسخه تنظیم و بانضمام دفاتر و اسناد و مدارک مربوط همراه صورتمجلس فوق الذکر نگاهداری و نسخه دیگر را بانضمام دفاتر و اسناد و مدارک تسلیم به حوزه مالیاتی یاعندالاقتضاء به واحد کارشناسی ذیربط تحویل نمایند.
ماده 7- ماموران تشخیص درمواردی که پرونده راحسب مقررات به هیئتهای موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینمایند مکلفند موارد اجرای ماده 181 قانون مزبور و تبصره آن را هم به آن هیئتها اعلام کنند تا مفاد صورتجلسات تنظیمی موضوع این آئین نامه نیز مورد توجه آنها قرار گیرد.
مرتضی محمدخان
وزیر امور اقتصادی و دارائی

طـی بخـشنامـه شـمـاره 57336/200 مـورخ 1388/06/22 آئیـن نامـه شـماره 282/م مـورخ 1388/04/22 جـایگـزین آئیـن نامـه فوق می گردد.
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

مقررات و بخشنامه های مرتبط

  • 200-57336

ابلاغ آیین نامه جدیدموضوع ماده 181 اصلاحی قانون مالیاتهای...

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0