وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

متوقف شدن تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : معاونت بیمه‌ای

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۹۶/۰۳/۱۶

  • 5010-96-762 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:۵۰۱۰/۹۶/۷۶۲
تاریخ:۱۳۹۶/۳/۱۷
موضوع:متوقف شدن تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی
اداره کل تأمین اجتماعی استان...............
سلام عليكم
نظر به اینکه در خصوص تغییر صندوق بازنشستگی متقاضیان ابهاماتی مطرح میباشد ، لذا به منظور تبیین موضوع توجه واحدهای اجرایی را به رعایت موارد ذیل جلب می نماید:
۱- تغییر صندوق بازنشستگی به موجب ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه ( تنفیذی در ماده ۱۰۳ و بند ب " ماده ۲۸ قوانین برنامه های چهارم و پنجم توسعه ) تا پایان سال ۹۵ امکان پذیر بوده لیکن با توجه به خاتمه یافتن اعتبار قانون برنامه پنجم توسعه و عدم پیش بینی مقررات مشابه در قانون برنامه ششم توسعه مصوب ۹۵٫۱۲٫۱۴ و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۹۵٫۱۱٫۱۰ مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر به دلیل عدم وجود مستند قانونی، اخذ درخواست جهت تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی متقاضیان از تاریخ ۹۶٫۱٫۱ به بعد منتفی می باشد. بنابراین چنانچه از تاریخ اخیرالذکر تا تاریخ صدور این دستور اداری درخواستی در این ارتباط از سوی متقاضیان . دستگاهها و صندوقهای ذیربط دریافت گردیده باشد، لازم است ضمن اطلاع رسانی نسبت به بلا اثر نمودن درخواستهای مورد نظر و متوقف نمودن نقل و انتقال سوابق بیمه ای از سایر صندوقها به سازمان و بالعکس اقدام گردد .
۲- اخذ درخواست مجدد از آن دسته از بیمه شدگان که درخواست تغییر صندوق آنها تا پایان اعتبار قانون برنامه پنجم توسعه ( اسفند ۹۵ ) به شعب ذیربط ارائه لیکن به هر دلیل (از قبیل اتمام مهلت یک ساله عدم پرداخت کامل مابه التفاوت و .... ) منجر به تولید سابقه نشده باشد، و همچنین انجام مابقی تشریفات قانونی برای درخواست هایی که مهلت یکساله آنان منقضی نشده با رعایت سایر ضوابط مقرر بلامانع خواهد بود که این موضوع در سیستم مکانیزه مربوطه پیش بینی و مد نظر قرار گرفته است.
۳- با توجه به اینکه ماده ۱۰۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸۶٫۷٫۸ مجلس شورای اسلامی، چنین مقرر می دارد " کلیه کارمندان پیمانی دستگاههای اجرایی از لحاظ برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی نظیر بازنشستگی . از کار افتادگی ، فوت ، بیکاری، درمان با رعایت این قانون مشمول قانون تأمین اجتماعی میباشند و کارمندان رسمی را که پس از لازم الاجرا شدن این قانون ، میتوان برای مشاغل حاکمیتی در دستگاههای اجرایی استخدام نمود از لحاظ برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی حسب تقاضای خود مشمول قانون تأمین اجتماعی یا قوانین بازنشستگی مورد عمل دستگاه اجرایی ذیربط قرار میگیرند. بنابراین آن عده از پرسنل غیر رسمی دولت که به محض تغییر وضع استخدامی از پیمانی به کارمند رسمی ( آزمایشی ٫ قطعی )صندوق به شعب ذیربط یا دستگاه محل خدمت خود بنمایند ، به لحاظ اینکه بین پرداخت حق بیمه و شمول مجدد آنان ( در مقطع تبدیل وضع استخدامی ) فاصله ای ایجاد نمی گردد، بر همین اساس تداوم بیمه پردازی این قبیل افراد در سازمان تامین اجتماعی بلامانع بوده و در غیر اینصورت اجرای مقررات قانون تأمین اجتماعی برای افراد موصوف موضوعیت نخواهد داشت .
۴- مفاد انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب ۶۵٫۳٫۲۷ و آیین نامه های اجرایی آن مبنی بر نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی کارکنان دولت از سایر صندوقها به سازمان و بالعکس کماکان به قوت خود باقی بوده و اجرای آن برای شعب سازمان لازم الرعایه میباشد.
۵- به استناد بند "الف" ماده ۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور مصوب ۹۵٫۱۱٫۱۰ مجلس شورای اسلامی ، به کارکنان مشمول صندوقهای بازنشستگی اجازه داده میشود در صورت انتقال به سایر دستگاهها یا بازخریدی ، اخراج ، استعفاء و استفاده از مرخصی بدون حقوق ( بدون محدودیت زمان ) کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند ، بنابراین می بایست اطلاع رسانی در این خصوص برای متقاضیان انتقال کسور که وضعیت آنان منطبق با مفاد قانون یاد شده میباشد در بدو امر و قبل از اخذ درخواست انتقال کشور توسط مسئولین و متصدیان مربوطه رعایت گردد. به هر حال افرادی که طبق مفاد سایر قوانین از جمله ماده قانونی مذکور صندوق بیمه قبلی خود را حفظ کنند. می توانند از شمول مقررات مربوط به نقل و انتقال حق بیمه مستثنی باشند .
بدیهی است اجرای آن قسمت از مفاد بخشنامه تلخیص شده شماره ۱۵ امور فنی بیمه شدگان که مغایر با این دستور اداری میباشد لغو و بلا اثر تلقی میگردد. ضمناً ضرورت دارد منبعد فرم تقاضای انتقال کسور بازنشستگی جدید پیوست، جایگزین فرم قبلی شماره ۱ ضمیمه بخشنامه مذکور شده و مورد استفاده قرار گیرد.
مسئول حسن اجرای این دستور اداری مدیران کل ، معاونین بیمه ای، رؤسا و کارشناسان ارشد امور فنی بیمه شدگان استانها و رؤسا و مسئولین ذیربط در شعب خواهند بود.
محمدحسن زدا
معاون فنی و درامد
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0