وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

آیین نامه اجرایی ماده 165 قانون مالیات های مستقیم

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : آیین نامه های مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۶۸/۰۵/۰۵

  • 46754-ت438هـ شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره: 46754/ت438هـ
تاریخ: 1368/05/05
هیات وزیران درجلسه مورخ 1368/03/30 بنا به پیشنهاد شماره  1379/04/30 27/23377 مورخ 1367/08/16 وزارت امور اقتصادی و دارائی، آئین نامه اجرائی ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366/12/03 رابه شرح زیرتصویب نمودند.
" آئین نامه اجرائی ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366/12/03 موضوع کسر خسارات وارده از درآمد مشمول مالیات بر اثر حوادث و سوانح "
ماده 1- درمورد مودیانی که طبق مقررات قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 دفاترنگهداری مینمایند و درآمد مشمول مالیات آنان ازطریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک تشخیص داده میشود میزان خسارت وارده طبق شرایط مقرردرفصل هزینه های قابل قبول و استهلاکات قانون یادشده تعیین و از درآمد مشمول مالیات آن سال و سالهای بعد قابل کسر خواهد بود.
تبصره 1- درمواردی که زیان سال های قبل طبق مقررات مربوط قابل استهلاک است خسارت مذکوردراین ماده پس از کسر زیان مزبور قابل کسرازدرآمد مشمول مالیات خواهدبود.
تبصره 2- مرجع رسیدگی به اختلافات حاصله درمورد خسارت وارده موضوع این ماده کمیسیون های مقرر در موارد 3 و 4 این آئین نامه حسب مورد می باشند.
ماده 2- در مواردی که درآمد مشمول مالیات طبق مقررات مربوط از طریق علی الراس تشخیص داده می شود خسارت وارده طبق مقررات مواد 3 و 4 و 5 این آئیننامه تعیین و از درآمد مشمول مالیات آن سال وسالهای بعدقابل کسر خواهد بود.
ماده 3- درمواردی که خسارت به یک منطقه ازکشور وارد گردد:
الف - چنان چه منطقه خسارت دیده واقع در محدوده یک بخش باشد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از بخشدار یکنفر نماینده اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان و یک نفر معتمد محل به انتخاب و معرفی شورای بخش و در غیاب شورای مزبور به انتخاب و معرفی دادستان استان تعیین و اعلام خواهد شد.
ب- چنان چه منطقه خسارت دیده واقع درمحدوده یک شهر باشد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب ازیک نفرنماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی، یک نفر نماینده نماینده فرماندار محل و یکنفر نماینده دادستان استان تعیین و اعلام خواهد شد.
ماده4 - در مواردی که خسارت به مودی یا مودیان خاصی وارد گردد میزان خسارت توسط کمیسیونی مرکب ازیک نفر نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی، یک نفر نماینده بیمه به انتخاب و معرفی بیمه مرکزی ایران درتهران و در شهرستان ها در صورت عدم وجود شعبه یا نمایندگی بیمه مرکزی نماینده شرکت بیمه ایران و یک نفر قاضی دادگستری در تهران به انتخاب و معرفی وزارت دادگستری و در شهرستانها به انتخاب و معرفی رئیس دادگستری محل تعیین و اعلام خواهدشد.
ماده 5 - مودی مکلف است ظرف شش ماه [1] از تاریخ وقوع حادثه و سانحه درخواست خود را همراه با مدارکی که دراختیار دارد به حوزه مالیاتی محل وقوع حادثه تسلیم نماید،حوزه مالیاتی مکلف است ظرف یک ماه درخواست مودی و مدارک ارائه شده را به کمیسیون های مذکور در مادتین 3 و 4 مذکور حسب مورد ارسال دارد و کمیسیونهای یاد شده حداکثر ظرف شش ماه با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده و اطلاعات مکتسبه میزان خسارت وارده را تعیین و اعلام نمایند.
تبصره 1- دعوت از مودی جهت حضور درکمیسیون های فوق الزامی است و عدم حضوروی در جلسه مانع رسیدگی و اعلام نظر کمیسیون نخواهد بود.
تبصره 2 – نظر کمیسون های مزبور به اکثریت مناط اعتبار است .
ماده 6- در مواردی که خسارت وارده به یک منطقه از کشور باشد در صورتی که فرمانداری محل اقدام به اعلام اشخاص خسارت دیده به اداره امور اقتصادی دارائی بنماید کمیسیون های مقرر در ماده 3 این آئین نامه طبق مقررات ماده 5 و تبصره های ذیل آن براساس اعلام فرمانداری رسیدگی و نسبت به تعیین میزان خسارت وارده اقدام خواهند نمود.
ماده 7 - در صورتی که خسارت وارده مربوط به فعالیت شغلی مودی موضوع منابع فصلهای دوم و چهارم و پنجم ازباب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 باشد حسب مورد از درآمد مشمول مالیات منابع مربوط در آن سال و سالهای بعدقابل کسر است و در صورت ترک شغل خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات سایر منابع درآمد باب مذکور قابل کسر است .
 

میرحسین موسوی
نخست وزیر

[1] - بر اساس دادنامه شماره 140109970905811998 مورخ 1401/09/22 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بازه زمانی «شش ماه» تعیین شده در صدر ماده 5 آیین نامه اجرایی ابطال می گردد.
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0