وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

*ممیزین کل مودیان را راهنمایی و ارشاد نمایند

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخشنامه های مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۷۷/۱۱/۱۷

  • 30-4-10424-54348 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره: 54348/10424/4/30
تاریخ: 1377/11/17
پیوست: راهنمائی و ارشاد مودیان محترم مالیاتی که بعلت عدم آشنائی کامل با مقررات مالیاتی و روشهای اجرائی آن قادر به انجام وضایف قانونی خود به طور صحیح نمی باشند, بیش از پیش مورد توجه وزارت متبوع قرار گرفته است و از طرفی با توجه به ماده 223 قانون مالیاتهای مستقیم, ممیزین کل مالیاتی بلحاظ وظیفه نظارت برحسن اجرای قانون از حیث راهنمائی مودیان مالیاتی که مراجعین اصلی حوزه های مالیاتی را تشکیل می دهند از صلاحیت لازم برخوردار هستند, لذا به موجب این دستورالعمل رفع ابهامات و اشکالات و پاسخگوئی به سوالات مالیاتی مودیان مالیاتی به ممیزین کل مالیاتی محول می شود. ممیزین کل مالیاتی مکلفند, مودیان حوزه های مالیاتی تحت نظارت و سرپرستی خود را با گشاده روئی و حسن خلق پذیرفته, موارد مطروحه از طرف آنها را بر اساس قوانین, مقررات و بخشنامه های مرتبط به موضوع بررسی و نسبت به رفع ابهامات, و اشکالات و پاسخگوئی به سوالات مطروحه اقدام لازم معمول نمایند, البته در مواردی که مودی, موضوعی راکتبا مورد سوال قرارمیدهد, اعلام پاسخ کتبی ضروری است.
نظر به اهمیت موضوع لازم است در هر واحد ممیز کلی دفتر مخصوصی برای این منظور تهیه و مشخصات مودی و موارد مطروحه شده توسط وی اعم از کتبی و شفاهی و پاسخهای داده شده در دفتر مذکور ثبت و با درج تاریخ به امضای ممیز کل و مودی ذیربط برسد(در مواردیکه پاسخ کتبی داده می شود امضای دفتر مذکور توسط مودی ضروری نیست).
بدیهی است دفاتر مزبور به طور مرتب توسط عوامل دادستانی انتظامی مالیاتی مورد بررسی قرار خواهند گرفت ضمنا ادارات کل مالیاتی تهران و ادارات کل اموراقتصادی و دارائی استانها حسب ضرورت و در حدود امکانات موجود مکلفند کارشناس یا کارشناسانی را برای همکاری با ممیزین کل و کمک به آنها در این خصوص مامور نمایند.
هرگاه ممیزین کل به علت پیچیدگی مسائل فنی و حقوقی موضوع مطرح شده در پاسخگوئی به مودی با دشواری مواجه یا در صحت قانونی نظر خود تردید داشته باشند باید مراتب را با اظهارنظر صریح نسبت به موضوع به اداره کل مربوط اعلام نمایند, مسئولین اداره کل در صورتیکه راسا قادر به پاسخ نباشند, مراتب را به این معاونت اعلام خواهند نمود.
در محلهایی که ممیز کل مقیم وجود ندارد وظیفه پاسخگوئی و رفع ابهامات و اشکالات به شرح فوق بعهده سرممیز مالیاتی است. ادارات کل مکلفند وسیله کارشناس مالیاتی سوابق مربوط به این پرسش و پاسخ را مطالعه و بررسی و جمع بندی اشکالات و ابهامات موجود موارد حل نشده را هر سه ماه یکبار جهت مطالعه و اقدام واحدهای ستادی به دفتر معاون درآمدهای مالیاتی ارسال نمایند. شورای عالی مالیاتی استعلامها وسوالهای مودیان مالیاتی اعم از دولتی و خصوصی و حقیقی و حقوقی را که بعد از تاریخ صدور این دستورالعمل واصل می شود برای پاسخگوئی توسط ممیزین کل به ادارات کل مربوطه ارجاع خواهد نمود. مدیران کل و دادستانی انتظامی مالیاتی نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را عهده دار خواهند بود.
علی اکبر عرب مازار
معاون درآمدهای مالیاتی
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0