وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

اطلاعیه شماره ۳۵ نحوه محاسبه حد مجاز ماده ۶

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : بخشنامه های مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۴۰۳/۰۳/۳۰

  • 268-20589 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره ۲۶۸/۲۰۵۸۹/د
تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ 
موضوع: اطلاعیه شماره ۳۵ نحوه محاسبه حد مجاز ماده ۶

با عنایت به سئوالات و ابهامات مودیان محترم مالیاتی در خصوص محاسبات کسر از حدمجاز ماده ۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به استحضار می رساند؛
۱. سقف مجاز ماده فوق حسب مقررات قانونی در ابتدای هر دوره مالیاتی معادل ۵ برابر فروشهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده دوره متناظر سال قبل که مالیات آن پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده باشد یا ۵ برابر معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیاتهای مستقیم هر کدام بیشتر است محاسبه و در سامانه مؤدیان در کارپوشه اختصاصی هر مؤدی درج میشود و موارد زیر در طی دوره میتواند موجب افزایش آن شود:
۱.۱. در صورتی که مالیات قسمتی از بدهی دوره متناظر سال قبل پرداخت یا ترتیب پرداخت داده نشده باشد و در این دوره پرداخت شود یا ترتیب پرداخت آن داده شود از تاریخ پرداخت یا ترتیب پرداخت درج شده در کارپوشه مودی
۱.۲. پرداخت نقدی یا ارائه تضمین برای افزایش سقف حد مجاز علاوه بر میزان بند (۱) فوق از تاریخ درج در کارپوشه مودی
۱.۳. خرید نقدی طی دوره بابت کالاها و خدمات مشمول که صورتحساب الکترونیکی نقدی آن به تایید خریدار رسیده باشد، از تاریخ تایید صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار به شرطی که فروشنده دارای حدمجاز فروش و کار پوشه فعال بوده باشد.
۱.۴. پرداختهای انجام شده بابت خریدهای نسیه دوره ،قبل از تاریخ تایید پرداخت توسط طرفین معامله به شرطی که فروشنده دارای حدمجاز فروش و کار پوشه فعال بوده باشد.
۱.۵. واردات کالا از تاریخ درج اطلاعات مربوط به واردات در کارپوشه مودی.
۲. در صورتی که صورتحساب الکترونیکی نوع اول به صورت نقدی یا قسمتی از آن که به صورت نقد باشد برای قسمت نقدی ،آن صادر و در سامانه مودیان ثبت شده باشد با توجه به لحظه ثبت هر صورتحساب
الکترونیکی:
۲.۱. اگر مبلغ صورتحساب الکترونیکی از باقیمانده حدمجاز کمتر یا برابر با آن باشد، به میزان مبلغ صورتحساب الکترونیکی مورد نظر از باقیمانده حدمجاز فروشنده کسر و صورتحساب الكترونيكي برچسب عدم عدول از حد مجاز خواهد گرفت.
۲.۲. اگر مبلغ صورتحساب الکترونیکی از باقیمانده حدمجاز فروشنده بیشتر باشد، معادل مبلغ این صورتحساب الکترونیکی از حدمجاز کسر نمی شود، لکن صورتحساب الکترونیکی موردنظر برچسب عدول از حد مجاز خواهد گرفت چنانچه صورتحساب الکترونیکی برچسب عدول از حدمجاز» گرفته باشد ضروری است به منظور بهره مندی خریدار از اعتبار ،مالیاتی فروشنده پس از افزایش حد مجاز نسبت به صدور صورتحساب اصلاحی مربوطه اقدام نماید.
۳. در صورت صدور سایر صورتحسابهای الکترونیکی از آنجایی که خریدار مصرف کننده نهایی است و به خریدار اعتبار تعلق نمیگیرد فارغ از اینکه باقیمانده حدمجاز کفاف مبلغ صورتحساب را بدهد یا خیر، کلیه صورتحساب های مذکور برچسب عدم عدول از حدمجاز خواهند گرفت و به میزان مبلغ صورتحساب از باقیمانده حدمجاز کسر خواهد شد
۳.۱. اگر مبلغ صورتحساب الکترونیکی موضوع بند (۳) فوق از باقیمانده حدمجاز بیشتر باشد، در صورت افزایش حدمجاز، باقیمانده جدید حاصل جمع جبری مبلغ افزایش یافته و باقیمانده قبلی خواهد شد.
۴. در صورتی که در لحظه درج صورتحساب الکترونیکی نقدی با لحاظ بندهای (۱) تا (۳) فوق صورتحساب الکترونیکی مربوطه به لحاظ عدم وجود حدمجاز فروشنده برچسب عدول از حدمجاز» گرفته باشد، صرفاً با صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی خریدار میتواند از اعتبار مالیاتی مربوطه با رعایت مقررات استفاده نماید به عبارت دیگر صرف داشتن یا افزایش اعتبار فروشنده بعد از صدور صورتحساب اصلی بدون حد مجاز موجب ایجاد اعتبار مالیات و عوارض خرید برای خریدار نمی شود بنابراین برای فروشنده در دوره صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی که صرفاً برای استفاده خریدار از اعتبار مالیات و عوارض خرید صادر شده است صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی بدون هیچ تغییری از قبیل نوع کالا و خدمات و مبلغ نسبت به صورت حساب الکترونیکی (اصلی هیچگونه فروش یا مالیات و عوارض فروش در سامانه مودیان لحاظ نمیشود و صرفاً خریدار میتواند در دوره صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی از اعتبار مالیات و عوارض خرید با رعایت مقررات مربوطه بهره مند شود.
به عنوان مثال در فصل زمستان سال ۱۴۰۲ صورتحساب الکترونیکی اصلی با مبلغ فروش ۱۰۰ واحد و مالیات بر ارزش افزوده ۹ واحد توسط فروشنده الف صادر شده و در زمان ثبت صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده در سامانه مودیان مودی الف فاقد حد مجاز بوده است و به همین دلیل مودی (خریدار) از اعتبار این صورتحساب الکترونیکی بهره مند نشده است. در این حالت برای فروشنده در فصل زمستان ۱۰۰ واحد فروش و ۹ واحد مالیات و عوارض فروش لحاظ شده و برای خریدار اگر صورتحساب الکترونیکی را تایید (اعم از تایید طی ۳۰ روز یا تایید ) سیستمی کرده باشد صرفاً ۱۰۰ واحد خرید بدون اعتبار مالیات بر ارزش افزوده و اگر صورتحساب الکترونیکی را تایید نکرده باشد صفر واحد خرید لحاظ میشود. حال اگر فروشنده نسبت به افزایش حد مجاز موضوع ماده ۶ قانون مذکور از یکی از طرق مندرج در بند ۱ فوق اقدام نماید در هر دوره ای که صورتحساب الکترونیکی اصلاحی صادر شود به عنوان مثال در زمستان ۱۴۰۲ یا بهار ۱۴۰۳ یا تابستان ۱۴۰۳ و خریدار صورتحساب الکترونیکی را تایید نماید برای فروشنده هیچ فروشی لحاظ نمی شود و برای خریدار اگر صورتحساب اصلی را قبلاً تایید اعم از تایید طی ۳۰ روز یا تایید سیستمی کرده باشد به ترتیب در زمستان ۱۴۰۲ یا بهار ۱۴۰۳ یا تابستان ۱۴۰۳ حسب تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی مالیات و عوارض خرید با رعایت مقررات لحاظ میشود.
خواهشمند است دستور فرمائید در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد.
مهدی موحدی بکنظر
رئیس مرکز تنظیم مقررات
نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0