وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

در خصوص تجمیع عوارض خودروها

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخشنامه های مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۸۲/۰۴/۰۸

  • 17225 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره :17225
تاریخ :08/04/1382
پیوست:

سازمان امور اقتصادی ودارائی استان
اداره کل مالیاتهای غیر مستقیم

نظر به اینکه در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا , ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی ,پاره ای ابهامات توسط سازمانهای امور اقتصادی و دارائی مطرح گردیده , علیهذا به منظور اتخاذ وحدت رویه صحیح مقررات یادآور می گردد:
1- کلیه خودروهایی که با پلاک دولتی , شخصی و عمومی شماره گذاری شده اند در صورت تبدیل یا تعویض پلاک مشمول مقررات موضوع بند (ز) ماده 4 قانون تجمیع عوارض نمی باشند.
تبصره : کلیه خودروهائی که قبل از اجرای قانون مذکور به عنوان کرایه و تاکسی شماره گذاری شده اند در زمان تبدیل پلاک تابع احکام قانونی زمان تولید خودرو خواهند بود.
2- خودروهای سفارتخانه ها, کنسولگریها و نمایندگیهای سیاسی و فرهنگی خارجی و مامورین آنها به شرط عمل متقابل و همچنین سازمانهای بین المللی و کارشناسان خارجی مامور از طرف آنها که از پلاکهای خاص استفاده می نمایند مشمول پرداخت مالیات و عوارض شماره گذاری موضوع بند(ز) ماده (4) این قانون نخواهند بود و در صورت واگذاری اتومبیل به سایر اشخاص مشمول مالیات و عوارض مقرر در بند (ز) ماده (4) قانون یادشده خواهند بود .
3- خودروهایی که بصورت موقت با مجوز ادارات راهنمایی و رانندگی شماره گذاری می شوند مشمول مالیات و عوارض شماره گذاری نخواهند بود و صرفا در صورت تبدیل به شماره دائم مشمول مالیات و عوارض موضوع بند (ز) ماده (4) قانون مذکور خواهند بود.
4- به استناد ماده (1) و بند (ز) ماده (4) قانون فوق الاشاره , صرفا انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از تولید داخل و یا وارداتی به استثنای خودروهای عمومی سواری درون شهری یا برون شهری که از ابتدای سال 1382 شماره گذاری می شوند , صرف نظر از زمان تولید و فروش یا ترخیص از گمرک مشمول پرداخت مالیات و عوارض شماره گذاری موضوع قانون مزبور می باشند و شماره گذاری وانت تک کابین , کامیون ,کامیونت , موتور سیکلت و ... مشمول مالیات و عوارض شماره گذاری نخواهند بود .
5- کلیه خودروهای وارداتی یا ساخت داخل که قبل از سال 1382 حسب مورد از گمرک ترخیص یا به فروش رسیده باشند از حیث تعلق مالیات تابع احکام قانونی زمان ترخیص از گمرک یا فروش تولید داخل خواهند بود .
6- خودروهای اهدائی که قبل از سال 1382 از گمرک ترخیص گردیده اند در صورت دارا بودن شرایط قانون مستثنی شدن ماشین آلات , خودروهای اهدائی و قطعات و لوازم مربوط به آنها از شمول تبصره (17) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی , سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو , ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها از پرداخت مالیات قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی , سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و... مصوب 2/10/71 مجلس شورای اسلامی معاف می باشند لیکن در صورتیکه در سال 1382 شماره گذاری شود مشمول مالیات و عوارض موضوع بند (ز) ماده (4) قانون صدرالاشاره خواهند بود.
7- به موجب مواد (1) و (10) قانون صدرالاشاره مالیاتهای موضوع قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 16/7/1374 مجلس شورای اسلامی لغو و از ابتدای سال 1382 دریافت هر گونه مالیات و عوارض صرفا به موجب قانون صدرالاشاره و قوانین مربوط صورت می پذیرد.


عیسی شهسوار خجسته
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0